TOK ANSVAR: Todd Walker kunne funnet seg et annet sete, men valgte i stedet å engasjere seg, og roe de hylende barna. Det resulterte i at alle fikk en flott flytur. Foto: Jessica Rudeen
TOK ANSVAR: Todd Walker kunne funnet seg et annet sete, men valgte i stedet å engasjere seg, og roe de hylende barna. Det resulterte i at alle fikk en flott flytur. Foto: Jessica RudeenVis mer

Luftfart

Hverdagshelten Todd (52) hylles etter å ha reddet flyturen for fortvilt småbarnsmamma

- Det koster så lite å hjelpe.

(Dagbladet): Å fly med småbarn kan som mange vet, være en utfordring. Spør bare Jessica Rudeen (34) som her om dagen skulle ha med seg sine to små på en flytur fra Kansas City i USA tidlig på morgenen.

Rudeen har selv lagt ut historien på Facebook. Der skriver hun blant annet:

- Babyen (4 måneder) hadde vært våken fra halv fem om morgenen, og var sulten. Datteren min mistet tålmodigheten og begynte å hylskrike. Hun ville ut av flyet, og skrek det av sine lungers fulle kraft.

Jessica Rudeen fikk den følelsen alle i samme situasjon gjerne får - at alle ser på deg, at alle er irritert på deg.

Tilbød hjelp

Men hjelpen var nær, faktisk satt den i nabosetet. Der befant nemlig Todd Walker fra Lenaxa seg. Walker er en erfaren flypassasjer og reiser mye i arbeidet sitt.

- Jeg så en fortvilet mamma med to små barn som begge hadde en dårlig dag. De hylskrek begge to, sier Walker til fox4kc.com.

I stedet for å flytte seg til et annet sete lenger unna barneskrikene, bestemte Todd Walker seg for å trå til og hjelpe moren, som aller helst ønsket hun kunne synke ned i et imaginært hull i bakken.

Han tilbød seg å holde babyen, Alexander, for å roe ham ned.

- Jeg lente meg over, og hun ga meg gutte-babyen. Dermed fikk hun armslag til å få festet setebelte på den lille jenta, Caroline på tre år. Etter at hun hadde gjort det, ga jeg babyen tilbake og hun fikk startet med å mate ham med ei tåteflaske, sier Walker.

Hjelpen fortsatte

Med flaska i munnen roet Alexander seg fort ned, og når Todd Walker så begynte å prate med Caroline, peke ut av vinduet og snakke om tingene de så, roet hun seg også, og mistet lysten på å forlate flyet. Hun koste seg i stedet på turen og sammen med Walker laget hun flere tegninger underveis.

- Det var en enorm lettelse at noen brydde seg. Å bli tilbudt den hjelpen Walker ga meg føltes som en velsignelse, sier Rudeen.

REDDET TUREN: Caroline på tre år hadde slett ikke lyst til å fly, og hylte det ut. Men da ukjente Todd Walker fant fram tegnesakene, ble turen plutselig veldig morsom. Foto: Jessica Rudeen
REDDET TUREN: Caroline på tre år hadde slett ikke lyst til å fly, og hylte det ut. Men da ukjente Todd Walker fant fram tegnesakene, ble turen plutselig veldig morsom. Foto: Jessica Rudeen Vis mer

Før de landet, innså Rudeen og Walker at de skulle bytte til samme fly videre.

- Jeg forventet ikke at han fortsatt ville være der etter at vår første flight var over, men han hjalp oss av flyet, hjalp oss med bagasjen og viste oss veien til den neste gaten, sier en overveldet Rudeen.

- Jeg byttet sete og satt sammen med dem også på den neste flyvningen. Jeg fikk en ny bestevenn på den turen, sier Walker.

Denne hverdagshistorien har tatt av på Facebook og andre sosiale medier etter at Jessica Rudeen postet den. Særlig har mange småbarnsmødre kommentert og vært raus med rosen til Walker som tok seg bryet med å redde situasjonen for småbarnsmoren.

- Enklere enn du tror

Nå kan du sikkert si at dette ikke er noen stor sak isolert sett, men situasjonen er en de aller fleste kan kjenne seg igjen i. Og moralen: Det koster så lite å hjelpe.

I alle fall synes Walker det.

- Å hjelpe noen er enklere enn du kanskje tror. Faktisk koster det deg ingenting, sier han - og forteller at han kjente igjen situasjonen etter at hans egen kone hadde opplevd noe lignende en gang hun var ute og reiste med deres små barn.

Og for Jessica Rudeen gjorde Walkers innsats den helt store forskjellen.

- Du ønsker jo ikke å være den moren. Jeg tror også det er grunnen til at så mange har reagert på Facebook-innlegget. Mange kan relatere seg til det, sier Rudeen til ABC News.

- Jeg kunne blitt plassert ved siden av hvem som helst på det flyet. Så havnet jeg ved siden av en mann som var så lite selvopptatt og generøs med sin tid. Bare det at han brydde seg forandret alt. Jeg har egentlig ikke ord, sier Rudeen - som håper Todd Walker også har samme fly tilbake til Kansas som hun og barna hennes har.

SYK ETTER FLYTUR?: Mange har kanskje opplevd å bli litt forkjølet, eller det som verre er, etter en lang flytur. En ny forskningsrapport forteller sjansene dine for å bli smittet av andre, etter hvor du sitter. I videoen avsløres også hvor det skitneste stedet på flyet er - og det er langt fra toalettet. Video: Ingrid Cogorno / NTB Scanpix / Shutte... Vis mer