- HADDE SPIST MER:  - Flere hadde nok spist mer grønnsaker dersom de hadde vært klar over hva plantekraft kan bidra med både når det gjelder sinnsstemning, motivasjon, konsentrasjon, hukommelse, vekt og en frisk og energisk kropp. Foto: COLOURBOX
- HADDE SPIST MER: - Flere hadde nok spist mer grønnsaker dersom de hadde vært klar over hva plantekraft kan bidra med både når det gjelder sinnsstemning, motivasjon, konsentrasjon, hukommelse, vekt og en frisk og energisk kropp. Foto: COLOURBOXVis mer

Hverdagsheltene som gjør deg sunn, glad og sprek

Her er supergrønnsakene.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Forbruket av grønnsaker, frukt og bær har økt betydelig over lang tid.

DETTE ER SUPERGRØNNSAKENE TOMAT: Riktignok er dette en frukt, men den anvendes som om den skulle ha vært en grønnsak. Inneholder et stoff kalt karotenoid som har god antioksiderende effekt. Kan virke kreftforebyggende.LØK: Inneholder flavonoider som er et annerledes antioksidant enn den du finner i tomat, men studier har likevel vist at den kan være gunstig for å forebygge hjerte- og karsykdommer, samt kreft.RØDBETER: Inneholder blant annet nitrat som kan virke blodtrykkssenkende. Nitrat tas opp i blodet, skilles ut i spyttet og omdannes til nitrogenoksid som tas opp i blodet og utvider blodårene slik at andelen oksygen i blodet øker. Med bakgrunn i dette er det gjort studier som har vist at rødbeter har prestasjonsfremmende egenskaper, men dette er foreløpig ikke godt nok dokumentert.SPINAT: Denne inneholder mye jern, som spiller en viktig rolle for kroppen, og mennesker trenger rundt 5 til 20 milligram fra maten daglig. Spinat har også et høyt innhold av betakaroten, nitrat og kalium. Sistnevnte er livsnødvendig for mennesker da det regulerer sammensetningen av kroppsvæskene.BROKKOLI: - På samme måte som at grønne blader på trærne blir gule, oransje og røde på høsten, så skjuler grønne bladgrønnsaker en rekke ulike fargestoffer. Jeg vil derfor trekke frem grønne bladgrønnsaker og brokkoli som særdeles nyttige hverdagshelter, sier Berit Nordstrand.SØTPOTETER: Søtpotet inneholder mer karbohydrat i form av sukker enn vanlig potet, og smaken kan minne om gulrot. Den er ikke i slekt med den vanlige poteten, men vi bruker den ofte på samme måte. Søtpoteten er rik på A-vitamin, som er bra for synet. GULRØTTER: Gulrøtter er også rike på betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen. Den inneholder dessuten andre vitaminer, kalium, jern og masse fiber. Når denne grønnsaken kokes og moses, frigjøres antioksidantene, slik mengden antioksidanter blir tre ganger så høy.IKKE POTET:  Ikke regn med poteter som én av de fem grønnsakene du skal spise om dagen. Likevel hører poteter med i et variert kosthold da de er rikere på kostfiber, vitaminer og mineraler sammenlignet med vanlig ris og pasta. Velg helst kokte eller bakte poteter. Det samme gjelder bønner, linser, frø, krydder og urter. Kilder: Svendsen, Nordstrand, Borchsenius, nettsidene til Opplysningskontoret for frukt og grøn, Store Norske Leksikon

Ifølge Helsedirektoratets siste kostholds rapport, spiser nordmenn mer frukt og grønnsaker enn noen gang. Likevel er nivået fortsatt for lavt.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn