LUKSUS-SUV-DUELL: Hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport? Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM
LUKSUS-SUV-DUELL: Hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport? Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIMVis mer

Hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport?

Duell i ypperste SUV-sjikt.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

BMW X5 har alltid vært målestokken for sporty SUV-er. Har nye X5 det som skal til?

Nye Range Rover Sport har slanket seg hele 420 kilo i forhold til den gamle modellen. Men den er langt ifra noen lettvekter.

Følger hverandre tett Begge bilene kan leveres med en tredje seterad - altså som 7-seter. Det koster henholdsvis 28 500 kroner hos Range Rover og 21 900 kroner hos BMW.

Både Range Rover Sport og X5 kommer etter hvert i hybrid-utgaver. Sistnevnte er mest spennende: En firesylindret motor jobber sammen med en elmotor på 95 hk. Det gir firehjulsdrift og 0 - 100 km/t på 7 sekunder.

SUV-DUELL: To av verdens aller ypperste luksus-SUV-er er klare til å gjøre opp. Men hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport? Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM
SUV-DUELL: To av verdens aller ypperste luksus-SUV-er er klare til å gjøre opp. Men hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport? Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM Vis mer

På ren eldrift skal rekkevidden være 30 km. Forbruket er oppgitt til lave 0,38 l/mil og et CO-utslipp på 90 g/km.

Range Roveren er en diesel-hybrid, men med økt vekt og et C02-utslipp på 169 g/km blir den ikke gunstig nok her hjemme.

• Bayerns stolthet: BMW X5 Den nye BMW X5-en er ikke så spennende designmessig, og forskjellene fra den gamle er ikke så lette å se.

Vår testbil er en xDrive 30d med en startpris på 926 000 kroner.

Den har i tillegg mye godis, som for eksempel et interiør i dakotaskinn (28 500 kr), 20-toms felger (24 900 kr), panoramatak i glass (18 800 kr), komfortseter foran (25 000 kr), adaptive LED-lykter (22 000 kr) osv.

BESTE PÅ VEIEN: Det er ikke så lett å se forskjell fra den gamle modellen, men X5 er faktisk blitt helt ny. Og den er fortsatt den beste SUV-en på landeveien. Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM
BESTE PÅ VEIEN: Det er ikke så lett å se forskjell fra den gamle modellen, men X5 er faktisk blitt helt ny. Og den er fortsatt den beste SUV-en på landeveien. Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM Vis mer

Til sammen betyr det 297 190 kroner i ekstrautstyr, og en endelig pris på 1 275 390 kroner.

Men nå kommer også X5 25d. En 2-liters diesel med 211 hk, som gir den en startpris på 802 700 kroner.

Superkjapp 3-liter xDrive 30d betyr firehjulstrekk og 3-liters dieselsekser på rekke.

258 hk og 560 Nm er ikke de beste tallene på papiret mot de to konkurrentene, men hva gjør vel det når X5 har de suverent raskeste girskiftene fra sin glimrende 8-trinns automatkasse. Det betyr at Bayerns stolthet sprinter fra 0 - 100 på bare 6,9 sekunder.

Alle som har prøvd X5, uansett generasjon, kjenner til de fabelaktige sportslige kjøreegenskapene. X5 har en egen evne til å sette seg ned i svingene, mens mange andre SUV-konkurrenter krenger og svaier.

HELT NY: BMW X5. Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM
HELT NY: BMW X5. Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM Vis mer

Men nå har BMW gjort et lite kunststykke og samtidig bygd inn enda mer landeveiskomfort i bilen. Det gjør den til en SUVeren kjøremaskin.

Dynamiske kjørepakker Det til tross for at vår testbil ikke er utstyrt med noen av de fire dynamiske kjørepakkene BMW kan levere.

Vi ville i hvert fall lagt i 19 900 kroner for å få såkalt Comfort Adaptive Suspension-pakke. Da får du i tillegg til standardpakka, som bare gir bedre gassrespons og styrefølelse ved hjelp av et tastetrykk, også justerbar demping som gir enda mer komfort.

Klinker du 43 800 kroner på bordet, kan du utvide denne pakken til Professional Adaptive Suspension, som gir fullt utbytte, en ekstra Sport+-innstilling og individuell justering av gassrespons og fjæring.

Fabelaktig bil Nye X5 fortsetter der forgjengeren slapp, med utsøkte kjøreegenskaper og en magisk allround-karakter.

I ordentlig krevende terreng matcher ikke bilen det en Range Rover kan.

Men X5 er en aldeles fabelaktig bil på alle mulige måter, og er mest dynamisk til det du helst bruker en slik SUV til - langs landeveien opp til hytta.

• Engelsk mesterverk: Range Rover Sport SD V6 Autobiography Dynamic Den engelske aristokraten overbeviser allerede før du har begynt å kjøre. Designet er fabelaktig.

Så åpner du førerdøra, og oppdager den smarte løsningen med å la underdelen av døra følge med, slik at du ikke får noen bred dørkarm å klatre over som er vanlig i andre SUV-er.

Deretter stiger man inn og setter seg ned i utrolig komfortable seter, og oppdager det sublime interiøret og dets kvaliteter.

Startknappen trykkes inn, og en 3-liters V6 diesel våkner til liv på en ganske så tøff måte.

Bulldog-krefter Det er masse skyv fra bunnen, her 600 Nm fra 2000 omdreininger.

Kombinert med 292 hestekrefter er den 2,1 tonn tunge bilen en råsterk bulldog opp enhver stigning. 0 - 100 km/t går unna på 7,2 sekunder.

Men det er måten kreftene fordeles på som er så vakkert. Helt uten anstrengelser, bare et massivt diskré skyv fra bunnen av.

Stillegående pondus På langtur er det vanskelig å finne noe som helst å kritisere med denne bilen. Innstegsmodellen er en 3-liter diesel på 258 hester. Da har den en startpris på 899 900 kroner. Vår testbil er en SD-utgave med 292 hester som gjør den en god del dyrere.

Og på grunn av mye ekstrautstyr, blir prisen stor: Underholdningspakke for baksetet (18 700 kr), Premium Air Condition (12 200 kr), panoramatak (17 700 kr), adaptiv cruisekontroll (18 700 kr) og Dual View Touchscreen (7500 kr) for å nevne noe.

Ute på svingete veier merker man tyngden. Ikke at den krenger så voldsomt mye, men den er ikke like dynamisk som de beste konkurrentene - BMW X5 og Porsche Cayenne.

Men det er når vi prøver oss i offroadløypa at seieren er sikret. Her er det en hel haug med offroad-programmer å velge i.

Vår testbil har On & Offroad-pakke (40 100 kroner) med Dynamic-funksjon og midtdifferensial som standard.

Imponerer Den britiske luksuskongen imponerer først og fremst på akkurat det navnet tilsier: Luksus.

Her får du makeløs komfort, glimrende langturegenskaper, og vanvittig solide terrengegenskaper. Denne bilen oser luksus, stil og klasse lang vei.

Dette er en bil du kan kjøre i gjørma på fisketuren, reise komfortabelt hjem med, spyle den ren - for så å reise elegant rett til Operaen.

Hvilken er best - BMW X5 eller Range Rover Sport?

• Les også: Kan en billig-SUV hamle opp med en svinedyr SUV?

VERDENS BESTE ALLROUNDER: Range Rover Sport er bilen du kan kjøre rett i gjørma på fisketur og direkte som standsmessig og komfortabel skyss til Operaen. Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM
VERDENS BESTE ALLROUNDER: Range Rover Sport er bilen du kan kjøre rett i gjørma på fisketur og direkte som standsmessig og komfortabel skyss til Operaen. Foto: ESPEN STENSRUD og RUNE NESHEIM Vis mer