KONTOR OG OPPHOLDSROM: Slik skal man kunne kjøre bil i framtida, skal vi tro den visjonære Frank M. Rinderknecht, sjefen for den sveitsiske «idé-fabrikken» Rinspeed. Dette er ingen vanlig Tesla Model S, men Rinspeed XchangE, et selvkjørende og kommuniserende framtidsvidunder av en bil. Foto: RINSPEED
KONTOR OG OPPHOLDSROM: Slik skal man kunne kjøre bil i framtida, skal vi tro den visjonære Frank M. Rinderknecht, sjefen for den sveitsiske «idé-fabrikken» Rinspeed. Dette er ingen vanlig Tesla Model S, men Rinspeed XchangE, et selvkjørende og kommuniserende framtidsvidunder av en bil. Foto: RINSPEEDVis mer

Hvis du trodde Tesla var heftig innvendig ...

En ganske utrolig bil.

• Flere bilsaker på db.no/bil

DinSide: Rinspeed er en gjenganger på denne siden, og selskapets årlige tilstedeværelse på bilmessen i Genève bringer alltid noe nytt og overraskende til publikum.

Et år viste de til og med en kabriolet som kan kjøres under vann!

I år er det Rinspeed XchangE som skal vises fram.

Hint om framtida Det er nok en framtidsvisjon, produsert som vanlig i ett unikt eksemplar, men med alle funksjoner på plass. Som vanlig er det store underleverandører til bilindustrien, som IT- og telekommunikasjonsselskaper, som sponser gildet og bidrar med komponenter.

INGEN ALMINNELIG TESLA: Dette er Rinspeed XchangE, en selvkjørende visjon - framtidas bil? Foto: RINSPEED
INGEN ALMINNELIG TESLA: Dette er Rinspeed XchangE, en selvkjørende visjon - framtidas bil? Foto: RINSPEED Vis mer

Tesla har forsynt Rinspeed med den mekaniske basisen, Harman Kardon står bak infotainment-systemet, mens tyske Deutsche Telecom har sørget for at bilen kommuniserer med nettskyen via en integrert LTE-modul.

Interiøret er levert av Strähle+Hess, og det meget spesielle taket i Plexiglas med mange titalls individuelt styrte LED-lamper er fra Evonik.

Hvorfor glo på veien? Utgangspunktet for Rinderknecht har vært at framtidas bilturer, også for føreren, burde kunne brukes til noe nyttigere, eller mer underholdende, enn å bare stirre på veien. XchangE er altså en selvkjørende bil.

Vi sier ikke førerløs, for en bilfører vil det alltid være behov for, men bilen kan altså kjøre helt på egen hånd hvis føreren ønsker det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har flere ganger skrevet om teknologiene som vokser fram, og som på litt lengre sikt vil gjøre bilene våre autonome, det vil si at de kjører av seg selv. Mer om det vi vet om hvordan bilen blir i framtida, kan du lese her.

BILEN SOM NYTTEKJØRETØY: Både fører og passasjer skal kunne bruke tida til noe nyttigere enn å se ut av vinduet i framtidas bil, ifølge Rinspeed. Foto: RINSPEED
BILEN SOM NYTTEKJØRETØY: Både fører og passasjer skal kunne bruke tida til noe nyttigere enn å se ut av vinduet i framtidas bil, ifølge Rinspeed. Foto: RINSPEED Vis mer

Felles for de fleste av teknologiene er at de tross alt forutsetter at føreren skal ha den overordnede kontrollen over bilen, selv om han eller hun kan klare det meste av framdrift og manøvrering. Her kan du for eksempel se hvor langt Volkswagen var kommet allerede i 2011.

Nyttigere tidsbruk Det sentrale spørsmålet for Rinderknecht og Rinspeed har vært: Hvordan designe en bils interiør optimalt i forhold til nye måter man vil kunne bruke tida si på i en bil som kan ta seg av kjøringen for deg?

XchangE er selvsagt på nett. Hele tida. Den kommuniserer med omverdenen, fører og passasjerer. Livet om bord skal ellers være komfortabelt og avslappende, man skal kunne velge om man vil underholdes eller arbeide.

Som på Business Class om bord i et fly, med andre ord, og en skal føle seg omtrent som når man er på flytur og piloten (oftest autopiloten) tar seg av navigeringen. Dermed kan man i 120 kilometer i timen lese, se film, høre musikk eller spille spill - i stedet for å styre bilen.

Relativt visjonært, kan man si, selv om noen tidshorisont ikke er presisert. Vi vet imidlertid at de store bilprodusentene i dag lover at selvkjørende biler vil være klare for publikum fra cirka år 2020.

Sped start For å avslutte, litt historikk for de som interesserer seg for den «gale sveitseren», kallenavnet til Rinspeed:

GREI KOMFORT: Når bilen styrer seg selv, kan du konsentrere deg om andre ting i baksetet (eller førersetet). Foto: RINSPEED
GREI KOMFORT: Når bilen styrer seg selv, kan du konsentrere deg om andre ting i baksetet (eller førersetet). Foto: RINSPEED Vis mer

Rinspeed, et sveitsisk firma basert i nærheten av Zürich, startet opp i 1977 og drev i begynnelsen med soltak importert fra USA og spesialtilpassede biler for funksjonshemmede. I 1979 dukket de opp for første gang på bilutstillingen i Genève med en VW Golf Turbo med firkantede frontlykter.

I 1981 kom den første «offisielle» Rinspeed-modellen, Aliporta, som var en Golf med måkevingedører.

Rinspeed var blitt etablert som seriøst firma i Sveits og hadde agentur for AMG og drev med Porsche-trimming. I 1983 viste de Rinspeed Porsche 939 Targa i Genève, og i 1985 den Ferrari Testarossa-inspirerte Rinspeed R69 Turbo, basert på Porsche 911 Turbo. Fram til 90-tallet var det, i tillegg til AC Schnitzer-agentur, hovedsakelig Porsche-tuning som var Rinspeeds aktivitet.

Sprøere og sprøere Fra 1992 tok det helt av med Rinspeeds egne kreasjoner. Nissan SpeedArt viste hvilken retning det bar fra nå av, både med motoren og karosseriet. Det var en 300 ZX med 420 hester. Året etter kom Viper Veleno, etterfulgt av en uhyrlig Bugatti i 1994 - Rinspeed Bugatti «Cyan». Denne vakte oppsikt i Genève.

Så begynte Rinspeed regelmessig å vise helt egne modeller i Genève, som Roadster R og SC-R i 1995, og Yello Talbo, i 1996. Mono Ego, E-Go, X-Dream og Tatooo.com gjorde unna slutten på forrige århundre. Så langt i det 21. århundre har Rinspeed forsøkt å være både underholdende og miljøvennlig.

Foto: RINSPEED
Foto: RINSPEED Vis mer

Samarbeidspartnere og sponsorer er både sportsbilprodusenter og produsenter av framtidsrettede kjemiske komponenter. Disse er blitt vist kombinert på besnærende måte i konseptene eXasis, zaZen, Senso, Splash, Bedouin, Presto og Advantige R1, for ikke å glemme fjorårets sQuba- selveste undervannsbilen!

Her er bildene!
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.