Hvis Lady Gaga hadde vært en bil, hadde det blitt denne

Oransjehåret energibunt som bobler over av selvtillit.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Brede glis, tommelfingre i været og akutte tilfeller av selvpåført nakkesleng.

De frie tøylene designerne har fått hos en bilprodusent i medvind, har «skylda».

Oppmerksomhetssjuk: Ingen, ja absolutt ingen, kan la være å glane på DS3 Racing. Foto: ANDREAS HANDELAND
Oppmerksomhetssjuk: Ingen, ja absolutt ingen, kan la være å glane på DS3 Racing. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Nøkkelord er tak, grill, speil og felger i en knæsj oransje farge, grom lyd og racingbokstaver påklistret på hele siden av bilen.

Harry sier du? Feil. Herlig!

Det er biler som dette som lokker fram gåsehud hos oss som ser på bil som noe mer enn en blikkboks.

SUPERSPESIELL: Hva ville vel bilverdenen vært uten kuriositeter som dette? Citroën DS3 Racing sjarmerer både innvendig, utvendig og på veien. Oppmerksomheten den tiltrekker seg er enorm. Foto: ANDREAS HANDELAND
SUPERSPESIELL: Hva ville vel bilverdenen vært uten kuriositeter som dette? Citroën DS3 Racing sjarmerer både innvendig, utvendig og på veien. Oppmerksomheten den tiltrekker seg er enorm. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Som gjør at vi velger omveier så fort sjansen byr seg. Eller tunnelen hjem fra jobb, bare for å rulle ned vinduet for å høre på motorlyden.

På riktig vei Hva får en bilprodusent, som gjerne vil menge seg med Mercedes, BMW og Audi, til å gå amok med en kuriositet som DS3 Racing?

Svaret er: Selvtillit.

For etter mange år med kjedelige biler og tøffe utfordringer er Citroën tilbake der de skal være.

TØFFE SETER: Sportssetene ser utrolig tøffe og forseggjorte ut, men kunne godt gitt bedre støtte enn de gjør. Foto: ANDREAS HANDELAND
TØFFE SETER: Sportssetene ser utrolig tøffe og forseggjorte ut, men kunne godt gitt bedre støtte enn de gjør. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Kjøperne får, både med DS3, DS4 og kommende DS5, noe som er helt annerledes enn mye annet, og detaljer som hører hjemme på langt mer kostbare biler.

Og er det noe en verden der bilene bare blir mer og mer like hverandre trenger, så er det nettopp modeller som skiller seg ut.

Derfor er det vanskelig å ikke la seg sjarmere av DS3 Racing, selv om vi nødvendigvis ikke snakker om noen «løp og kjøp»-bil.

Underholdende, men dyr Gratis er den lille rakkeren ikke, mye skal nok norske myndigheter ha skylda for. 459 900 kroner for en bil der plass og komfort er mangelvare, svir.

GOD (H)JUL: Sjekk disse oransje felgene! På de fleste andre biler ville dette sett helt rart ut - på en DS3 Racing passer det perfekt. Foto: ANDREAS HANDELAND
GOD (H)JUL: Sjekk disse oransje felgene! På de fleste andre biler ville dette sett helt rart ut - på en DS3 Racing passer det perfekt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Men så er heller ikke DS3 laget for komfortable langturer for familien, ei heller for barnehagetransport.

«DS3 Racing» skal være synonymt med «morsomt», og der leverer den som få.

Kjøreegenskapene kunne vært hakket skarpere. Styrefølelsen matcher nemlig ikke gokart-følelsen en Mini Cooper S gir.

RASK I SVINGENE: DS3 Racing er bloddopet, og har ytelser og temperament deretter. Foto: ANDREAS HANDELAND
RASK I SVINGENE: DS3 Racing er bloddopet, og har ytelser og temperament deretter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Likevel er den tøff nok til at du som fører i de fleste tilfeller må gi deg før bilen feiger ut.

Og som du kan se på videoen, hadde alt av innvoller blitt omrokert hvis understellet hadde vært særlig strammere enn det er.

DS3 Racing er det nærmeste du kommer Petter Solbergs nye rallybil i sivil versjon.

SLAPP AV: Neida, det er ingen som har puttet noe rart i kaffen din. DS3 Racing er knæsj, og kler det bedre enn de fleste andre ville gjort. Foto: ANDREAS HANDELAND
SLAPP AV: Neida, det er ingen som har puttet noe rart i kaffen din. DS3 Racing er knæsj, og kler det bedre enn de fleste andre ville gjort. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Selv fortalte han nylig til Dagbladet at han elsker den barske hissigproppen.

Det er nemlig vanskelig å ikke gjøre det, selv om en eventuell handel ville havnet langt ned på lista over fornuftige bilkjøp.

Og godt er det.

For da får de få som tør å kjøpe en DS3 Racing være nokså alene om å kose seg med storsjarmøren sin.