OPEL FOR ALLE PENGA: Andreas Lie Johansen er Opel-fan på sin hals, og vil ikke bytte ut sin Astra med turbomotor til fordel for noe med annet merke. Foto: ANDREAS HANDELAND
OPEL FOR ALLE PENGA: Andreas Lie Johansen er Opel-fan på sin hals, og vil ikke bytte ut sin Astra med turbomotor til fordel for noe med annet merke. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

- Hvis lottokupongen går inn, kjøper jeg en på flekken!

Og da snakker vi om en Opel til 1,1 million. Se hvorfor.

(Dagbladet): - Jeg elsker draget denne bilen har, lyden og ikke minst at den ligger som klistret til veien, sier Andreas Lie Johansen.

- Den takler vesentlig heftigere kjøring enn hva man tør å utsette den for!

Så hvem er Andreas? Jo, han er styremedlem i Opel Motorsport Club, og Opel-fan i særklasse.

Hvem er da bedre til å bli med på testkjøring med en Opel til 1,1 million?

ANONYM: Med vinterhjul påmontert skal du lete lenge for å finne elementer som avslører råskapen denne kraftpakka byr på. Derfor skvetter forbipasserende til når de hører det barske sekserbrølet fra motoren. Foto: ANDREAS HANDELAND
ANONYM: Med vinterhjul påmontert skal du lete lenge for å finne elementer som avslører råskapen denne kraftpakka byr på. Derfor skvetter forbipasserende til når de hører det barske sekserbrølet fra motoren. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Ingen andre enn trofaste merkeentusiaster kan vel finne på å kjøpe noe sånt?

Kruttsterk Selv om utseendet ikke sladrer om anabole krefter, er kraftverket under panseret grunnen til den høye prisen.

Den 2,8-liters V6-motoren med twinturbo utvikler 325 hester og 435 Nm, som gjør den til den sterkeste Opelen som noen gang er produsert.

- Når man dytter gasspedalen i bånn, skyter bilen fart, og lyden er helt sinnssyk, sier Andreas.

Og ja: Lyden er helt vanvittig rå. Mer høylytt og brutal enn i de aller fleste nye biler på markedet i dag.

HVOR ER MILLIONEN? I utlandet koster ikke OPC-modellen det tredobbelte av en vanlig Insignia, og det bærer innsiden preg av. Det er lite som sladrer om millionprisen, selv om alt er i sin skjønneste orden. Setene og det polstrede sportsrattet trekker kraftig opp. Det meste av utstyr er med, men hvor i all verden er parkeringssensoren og ryggekameraet? Foto: OPEL
HVOR ER MILLIONEN? I utlandet koster ikke OPC-modellen det tredobbelte av en vanlig Insignia, og det bærer innsiden preg av. Det er lite som sladrer om millionprisen, selv om alt er i sin skjønneste orden. Setene og det polstrede sportsrattet trekker kraftig opp. Det meste av utstyr er med, men hvor i all verden er parkeringssensoren og ryggekameraet? Foto: OPEL Vis mer

Der utseendet er anonymt og på grensa til kjedelig, røper lyden bilens potensial med det samme.

Ved pådrag kommer det et heftig vræl som skremmer fanden på flatmark. Ved vanlig motorveikjøring kan det riktignok bli litt slitsomt.

Elsker svinger Spørsmålet vi begge to stiller oss før prøveturen er:

- Kan to tonn med tysk bil svinge?

Svaret er ja. Selv med vinterdekk på våt asfalt - noe som vanligvis er en dårlig kombinasjon - ligger Insigniaen som klistret på veien.

- JA, TAKK: Andreas Lie Johansen er styremedlem i Opel Motorsport Club Norge. En OPC-modell er drømmen. Foto: ANDREAS HANDELAND
- JA, TAKK: Andreas Lie Johansen er styremedlem i Opel Motorsport Club Norge. En OPC-modell er drømmen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

- Denne bilen viser at Opel fortsatt kan lage tøffe og sporty gateracere, og avliver myten om at Opel er «gubbebiler», sier Andreas.

Det er ikke overraskende at Insignia OPC ligger godt på veien. Den vanlige Insigniaen er nemlig en undervurdert bil på mange måter, og kjøreegenskapene er en av dens sterkeste sider.

Godt bortgjemt million Bilen er tøff på innsida. Dype, godt polstrede Recaro-seter og god ergonomi sørger for utmerket sittekomfort. Og støtten er heller ikke dum å ha når det går unna i svingene.

Men hvor forsvarer bilen million-prislappen sin?

Vel, det meste av utstyr er på plass, og man har det meste av tenkelig luksus - selv om verken ryggekamera eller -sensor er på plass i testbilen.

Plassen er god. På grunn av Insigniaens sporty former er plassen ikke så lett å utnytte som i en Volkswagen Passat eller Ford Mondeo. Likevel vil nok de aller fleste føle at den er stor nok.

Alt-i-ett Familiealibiet er altså på plass, men vil det si at man får både sportsbil, firehjulstrekker og familiebil i ett? Vel, det kommer an på kravene man stiller.

For med den norske prislappen vår testbil har, pålydende 1 119 000 kroner, er det fort gjort å bli kravstor.

Sportsbil? Vel, ikke helt på annet enn lyden, men absolutt underholdende - selv med vinterdekk.

Firehjulstrekker? Ja, den har et Haldex-system som gir drift på alle fire. Men lav bakkeklaring gjør at dette er en bil som er uegnet utenfor veien.

Familiebil? Definitivt. Så hva er svaret?

Opel Insignia OPC er et beist av en familieracer, som med sine gode kjøreegenskaper, gromme lyd og kruttsterke motor på mange måter imponerer.

Men for den samme prisen kan du kjøpe deg en helt ordinær familiebil til hverdags, og en Porsche Cayman til fest...

Helt uaktuelt for min turkamerat selvsagt, som hadde gått for Opelen - uten tvil.

BRÅKEBØTTE: Lyden i Insignia OPC er ekstrem. Ved morokjøring helt rå, men også for slitsom når man sluker mil på motorveien. Ellers er bilen både komfortabel og lettkjørt. Foto: ANDREAS HANDELAND
BRÅKEBØTTE: Lyden i Insignia OPC er ekstrem. Ved morokjøring helt rå, men også for slitsom når man sluker mil på motorveien. Ellers er bilen både komfortabel og lettkjørt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer