SKAL SITTE FORSVARLIG: Dersom det er fysisk umulig for en person med ekstra lange bein å komme ned i et sete, er det enkelt for flykapteinen å flytte denne til et sete med tilstrekkelig plass, under henvisning til sikkerheten for denne og passasjerer som sitter ved siden av, forteller Dagbladets reiseekspert.  Illustrasjonsfoto: KAZUHIRO NOGI/AFP/SCANPIX
SKAL SITTE FORSVARLIG: Dersom det er fysisk umulig for en person med ekstra lange bein å komme ned i et sete, er det enkelt for flykapteinen å flytte denne til et sete med tilstrekkelig plass, under henvisning til sikkerheten for denne og passasjerer som sitter ved siden av, forteller Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: KAZUHIRO NOGI/AFP/SCANPIXVis mer

Hvor god plass kan du kreve om bord på flyet?

Forskjell på «praktisk komfortabelt» og «praktisk umulig».

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Hvor god plass kan du kreve om bord på flyet?

May har sendt en e-post til Dagbladets reiseeksperter der hun lurer på om hun har krav på å kunne få et av setene med mer plass og uten seter foran, hvis det er grunnlag for det?

Store utfordringer Christian har også sendt en e-post til reiseekspertene, der han forteller at han som over to meter høy møter store utfordringer når han skal fly på grunn av beinplassen.

Han er ikke interessert i å kjøpe businessbilletter, og lurer på hvilke regler som gjelder for beinplass.

- Kan et flyselskap selge meg et sete hvor det ikke er nok beinplass? spør han.

Uheldige erfaringer Til slutt er det Harald som med sine 208 centimeter forteller om mange uheldige erfaringer på sine flyreiser.
 
- Hvorfor vil ikke flyselskapene standardisere en mulighet til å forbeholde setene med god plass for ekstra høye personer?

- Ekstremt overvektige trenger riktignok to seter og må derfor betale ekstra, men hvorfor skal ekstrautgifter påløpe dem som er ekstra høye? spør han.

«Praktisk komfortabelt» På spørsmål om plass handler det ifølge Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger, om hva som er «praktisk komfortabelt» og hva som er «praktisk umulig».

- Kapteinen ombord er ansvarlig for at alle passasjerer sitter forsvarlig i sitt sete. Du har altså krav på et sete du sitter forsvarlig i, sier han.

Det vil naturlig nok oppleves ulikt komfortmessig av passasjerene.

- Dersom det er fysisk umulig for en person med ekstra lange bein å komme ned i et sete, er det i min bok enkelt å flytte denne til et sete med tilstrekkelig plass, under henvisning til sikkerheten for denne og passasjerer som sitter ved siden av, sier flykapteinen. 

Seter med beinplass De fleste flyselskap har noen seterader med bedre beinplass, deriblant nødutgangene, forteller Berger.

- Noen flyselskaper har salg av «gode seter» ombord som en del av strategien for å tjene ekstra penger på kunden, sier han.

Hos andre selskaper kjøper du ulike klasser med differensiert produkt.

- Er du tidlig ute kan du sikre deg et godt sete. Skulle disse være tatt allerede, og du ser at flyet ikke er helt fullt når du kommer om bord, nøl ikke med å spørre kabinbesetningen om hjelp til å finne et bedre sete, sier han.

Å «gi» bort slike seter til passasjerer med lange bein er ikke inntektsbringende for selskaper som selger disse med et tillegg i prisen, så en bransjestandard med å forbeholde disse setene for passasjerer med lange bein tror ikke Knut Berger vi vil få se. 

Sjekk i forkant Hovedrådet fra Dagbladets reiseekspert til alle som ønsker bedre plass på flyet, er å sjekke det fullstendig produktet, inkludert alle regler rundt setereservasjon før du kjøper flybilletten:

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Før du bestiller billett bør du sjekke om alle andre tjenester, slik som bagasje, setevalg, prioritert ombordstigning et cetera, er inkludert, sier han og legger til:

- Velger du et flyselskap som ikke tar ekstra betalt for disse valgene, blir det heller ingen ekstrautgifter for de som har lange bein.

Får ikke oppgradert Til slutt er det Frank som har en sendt en e-post til Dagbladets reiseeksperter. Han forteller at han flere ganger har betalt fem euro for å oppgradere seg til en høyere klasse gjennom Optiontown som SAS bruker.

- Som regel får jeg avslag, selv om det er god plass på både Economy Extra og Business. Hvorfor får jeg ikke oppgradere da?

- Hvis det er sånn at det bare er når flyet blir fullt at dette skal gå an, bør det komme fram så jeg ikke kaster bort disse fem euroene, fortsetter Frank.

Bonuspoeng En annen sak Frank lurer på er oppgradering med poeng hos SAS. Da Frank reiste hjem fra Chicago for litt siden, fikk han beskjed om at han ikke fikk oppgradere med poeng.

Flyet var halvfullt og det var masse plasser igjen på både Business og Economy Extra.

- Personen bak skranken sa det var fordi de ikke hadde mat nok til flere passasjerer på disse klassene. Er dette sant? Hvorfor kan jeg ikke kjøpe oppgradering og heller spise turistklasse-mat hvis dette er grunnen? spør han.
 
- Det er jo lite poeng i å ha masse bonuspoeng hvis man ikke får brukt de, avslutter Frank.
 
Skal refunderes Reglene for oppgradering mellom SAS og Optiontown har ikke Knut Berger tilgang til:

- Men det står imidlertid at du automatisk skal få ditt oppgraderingsgebyr refundert, dersom oppgradering ikke lar seg gjennomføre. Så har du ikke fått det, bør du kontakte Optiontown, sier han.

Når det gjelder avslag på oppgradering ved bruk av bonuspoeng med henvisning til at det ikke er nok mat, er det slik at SAS ønsker å holde sine tre forskjellige klassekonsepter tydelige, forteller Dagbladets reiseekspert.

- Vi vil at alle passasjerer skal få nyte godt av hele produktregisteret i den klasse de sitter, herunder mat og drikke, avslutter han.

 • Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.