Hvordan bruker du bremsen når du får panikk på glatta?

Nei: De aller fleste av oss skal ikke «pumpebremse». Se video!

(Dagbladet): En god brems kan forlenge livet - både ditt eget og andres.

GROMBIL: Det er ikke et hvilket som helst kjøretøy vår «prøvekanin» fikk kose seg i. Den nye Audi S5 Sportback har 333 hester og masse deilig utstyr. Foto: Håkon Eikesdal
GROMBIL: Det er ikke et hvilket som helst kjøretøy vår «prøvekanin» fikk kose seg i. Den nye Audi S5 Sportback har 333 hester og masse deilig utstyr. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Hvordan skal man egentlig bruke bremsepedalen? Skal man «pumpebremse« som mange av oss lærte på kjøreskolen, eller skal pedalen presses i gulvet med full kraft?

Vi lot vår videojournalist Håkon gjennomgå glattkjøringskurs på Golsfjellet sammen med proffe instruktører fra Audi driving experience.

Håkon er den typiske norske bilisten. Han føler han har god bilkontroll og kjører som folk flest, men har aldri gjennomgått noe kjøretrening etter at «lappen» var i boks for 15 år siden.

Nå skal han til pers i en kliss ny 333-hesters Audi S5 Sportback - på speilblank is.

En nøye oppmålt bremsetest-bane står klar.

Reaksjonstiden skal måles, og Håkons evne til å panikkbremse på is og samtidig kontrollere bilen skal analyseres av grundig fagpersonell med rallybakgrunn.

Hvordan vil det gå? Og ikke minst: Vil han lære noe? Se video øverst i saken.

BILKLIPP FRA ARKIVET:
Se flere på db.no/bilvideo