SJEKK BEGRENSNINGENE: Du bør se like mye på begrensningene, altså hva den ikke dekker, når du studerer vilkårene i reiseforsikringen din, råder Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet.  Illustrasjonsfoto: NASA
SJEKK BEGRENSNINGENE: Du bør se like mye på begrensningene, altså hva den ikke dekker, når du studerer vilkårene i reiseforsikringen din, råder Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet. Illustrasjonsfoto: NASAVis mer

Hvordan kan du vite at reiseforsikringen er god nok?

Sjekk begrensningene, råder Dagbladets reiseekspert.

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du god nok reiseforsikring? Det lurer iallefall Dagbladet-leser Anne på.

I en e-post til Dagbladets reiseeksperter, forteller hun at hun bruker stort sett alle ferieukene utenfor Norges grenser, og reiser både på korte og lange turer til alle verdensdeler.

- Jeg har så klart reiseforsikring, men hvordan kan jeg vite at den forsikringen jeg har er den beste? Er det noe spesielt jeg bør se etter, og hva er det viktigste å huske på? spør hun.

Sjekk begrensningene - Det er viktig at du studerer vilkårene i din forsikring. Da bør du se like mye på begrensningene, altså hva den ikke dekker, som hva, når og hvor mye den dekker, råder Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet.

Enkelte land og reisemål gjør at du bør ha en egen forsikring, eller en tilleggsforsikring, med hensyn til hvor godt du er dekket, forteller hun.

Innen forsikring generelt handler det om risikovurderinger:

- Dersom du reiser til et land eller du skal på en tur hvor det er større risiko for å bli syk, skadet og pådra seg større utgifter til medisinsk behandling enn hva som en gjennomsnitts turist gjør, er det sannsynlig at du må ha en tilleggsforsikring, sier hun.

Ring selskapet Hvis du for eksempel deltar på ekspedisjon for å bestige fjell i Himalaya, må du ha en tilleggsforsikring.

- Alt etter hvor du skal reise, vil jeg  råde deg til å sjekke vilkårene i forsikringsavtalen. Er du i tvil, ring forsikringsselskapet ditt, avslutter Dagbladets reiseekspert.

Kompensasjon for bagasje - Ut fra en artikkel på Dagbladet.no virker det som om kompensasjon ved forsinket bagasje nå gjelder alle flyselskaper. Er det korrekt? spør Dagbladet-leser Martin i en e-post.

Han har selv opplevd at flyselskaper har sagt de ikke gir økonomisk kompensasjon til utlegg for nødvendigheter når bagasjen er forsinket, og istedet bedt ham henvende seg til forsikringsselskapet.

- Det er mitt inntrykk at om det gis kompensasjon eller ikke, varierer veldig fra flyselskap til flyselskap, skriver han.

Ta vare på kvitteringer - Det følger av Luftfartsloven og internasjonale regler - konvensjoner og forordninger - at flyselskapet er ansvarlig for tap som følge av forsinkelse av reisegods, sier Elise Marie Korsvik.

FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Det betyr at dersom bagasjen kommer forsinket frem til reisemålet, vil du som passasjer kunne gjøre innkjøp av nødvendige klær og toalettartikler og kreve utgiftene erstattet av flyselskapet.

Det viktig å ta vare på kvitteringene og at du husker på at det er nødvendige innkjøp som erstattes, forklarer hun.

Nødvendigheter kan avhenge av lengden på forsinkelsen og hva som er formålet med reisen. 

Gjelder alle Flyselskapets ansvar for tap er begrenset til beløp fastsatt pr. kilo, men selskapet kan ikke fraskrive seg ansvaret på generelt grunnlag.

- Derfor er det riktig at reglene om rett til erstatning for tap som følge av forsinket bagasje, gjelder alle flyselskaper, sier Korsvik.

Disse reglene er ikke nye, og det kan derfor hende at Dagbladet-leser Martin i dette tilfellet har fått feil informasjon, tror hun. 

Det er likevel verdt å merke seg at du ikke har den samme beskyttelsen når bagasje blir forsinket på hjemreise:

- Årsaken er at man hjemme alltids har klær og toalettartikler tilgjengelig, i motsetning til når man er på reise, sier Korsvik og legger til:

- Først når bagasjen ikke kommer til rette etter 21 dager etter hjemkomst, anses den som tapt og innholdet kan da kreves erstattet.

 • Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.