KVIKK: Motor med knøttlite slagvolum til tross - Golf 1,2 TSI DSG imponerer med både kvikk respons og bra med kraft. Men vi kommer ikke ned mot oppgitte forbrukstall. Foto: ANDREAS HANDELAND
KVIKK: Motor med knøttlite slagvolum til tross - Golf 1,2 TSI DSG imponerer med både kvikk respons og bra med kraft. Men vi kommer ikke ned mot oppgitte forbrukstall. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Hvorfor er det ikke flere som kjøper den glemte Golfen?

Med denne trenger du ikke være redd for noe kjøreforbud.

(Dagbladet): Volkswagen Golf er Norges desidert mest solgte bilmodell, men forbausende få kjøper modellen vi her har testet; en 1,2 TSI med dobbelkløtsjkassa DSG.

Det er litt rart. Ikke bare fordi regjeringen innførte økte avgifter på dieselbiler i form av en NOx-komponent, men også fordi denne motoren byr på det beste fra to verdener.

Den er langt mer harmonisk enn konsernets dieselmotorer, og byr på bedre fleksibilitet, lavere støy og mer turtall.

VELKJØRENDE: Biler i kompaktklassen er herlige å kjøre. De er lettbeinte, man har god oversikt og komforten er god - med mindre du faller for fristelsen til å velge sportsunderstell. Foto: ANDREAS HANDELAND
VELKJØRENDE: Biler i kompaktklassen er herlige å kjøre. De er lettbeinte, man har god oversikt og komforten er god - med mindre du faller for fristelsen til å velge sportsunderstell. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Og gjennom den lynkjappe sjutrinns DSG-girkassa skjer girskiftene sømløst, slik at det er enkelt å utnytte kreftene.

Kvikk For noen år siden hadde en 1,2-liter vært synonymt med «beklager, jeg har ikke noe dreiemoment å by på», men det er en saga blott. Avansert turboteknologi sørger for at denne minimotoren leverer 105 hester og 175 Nm.

Det gjør at Golfen, som faktisk har blitt nokså voksen i størrelsen, føles tilstrekkelig sterk selv med fire personer og litt bagasje i bilen.

Forbruket med DSG-kasse er oppgitt til 0,58 på blandet kjøring og 0,73 på bykjøring. Under vår test var vi aldri helt nede på de tallene, men likevel er ikke 1,2-literen så mye tørstere enn dieselmotoren på 1,6 liter mange vraker den til fordel for.

EKSTRAUTSTYR: Xenonlys med de kule LED-diodene er ekstrautstyr. Men at fronten blir tøffere og lysegenskapene bedre, er det liten tvil om. Foto: ANDREAS HANDELAND
EKSTRAUTSTYR: Xenonlys med de kule LED-diodene er ekstrautstyr. Men at fronten blir tøffere og lysegenskapene bedre, er det liten tvil om. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det ble mest bykjøring under vår test, og da indikerte kjørecomputeren et snitt på 0,77 liter per mil. På langkjøring krøp måleren raskt ned til 0,65 - uten at man skal ta kjørecomputerens tall helt for god fisk.

Kan duge som familiebil Har du bakovervendte barneseter og dypvogn som må med, er Golf neppe det rette alternativet.

Har du derimot unger som sitter i rettvendte seter kan Golfen duge utmerket som familiebil.

Bakseteplassen er overraskende god i lengderetningen, men litt smalere i bredden enn eksempelvis en Audi A4. Derfor blir det trangt med tre barn, perfekt for to.

VELUTSTYRT: Vår test-Golf er en Highline med ekstra snadder. Prislappen lander på 322 390 kroner, men da er det meste tenkelige inkludert, blant annet fjernstyrt parkeringsvarmer. Foto: ANDREAS HANDELAND
VELUTSTYRT: Vår test-Golf er en Highline med ekstra snadder. Prislappen lander på 322 390 kroner, men da er det meste tenkelige inkludert, blant annet fjernstyrt parkeringsvarmer. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Bagasjerommet er så dypt at det går forbausende store gjenstander inn, selv om det der skorter litt på plass i lengderetningen.

Stillegående Bensinmotoren har nærmest blitt glemt på det norske markedet etter regjeringens favorisering av dieselmotoren for noen år tilbake.

Nå er den i vinden igjen for alvor. Både fordi teknologien gjør den konkurransedyktig mot dieselen på forbrukssiden, men også fordi det er vedtatt tiltak om å begrense kjøringen med diesel i Oslo.

Og det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av bensinturboens fordeler.

UNGENES ARENA: Baksetet i Golfen har god plass i lengderetningen, men er trangere i bredden enn biler fra klassen over. Perfekt for to barn i rettvendte barneseter. Foto: ANDREAS HANDELAND
UNGENES ARENA: Baksetet i Golfen har god plass i lengderetningen, men er trangere i bredden enn biler fra klassen over. Perfekt for to barn i rettvendte barneseter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den er stillegående og svært fleksibel, samtidig som den har snerten en dieselmotor ikke byr på.

Bittelitt dyrere TSI-motoren koster i utgangspunktet ca. 4000 kroner mer enn 1,6 TDI med tilsvarende ytelser. Med DSG-kasse krymper forskjellen ned til en tusenlapp, og det er den girkassa som gjør opplevelsen spesielt bra.

DSG koster snaut 17 000 ekstra i forhold til en bil med manuelt gir, men det er det verdt.

Den sjalter raskere og mer komfortabelt enn de fleste av oss klarer selv, og bilen vil sannsynligvis holde seg bedre i verdi.

Man skal heller ikke kimse av TSI-motorens egenskap til å underholde Golf-føreren...