Mest populære: Nordmenn oppfører seg bra på hotell, men finnene er flinkere enn oss til å invitere til fest, mener norske hotelleksperter.  Foto: Odd Roar Lange
Mest populære: Nordmenn oppfører seg bra på hotell, men finnene er flinkere enn oss til å invitere til fest, mener norske hotelleksperter. Foto: Odd Roar LangeVis mer

Hvorfor er disse hotellgjestene upopulære?

Trodde du hotellgjester er like? Ikke etter å ha lest dette.

(Dagbladet): Hotellgjestene er mer forskjellig enn man skulle tro.

Noen stjeler mer enn andre, andre bruker opp varmtvannet, mens noen nekter å sove i dobbeltseng. Her ser du de norske hotellekspertenes erfaringer.

De har jobbet i hotellbransjen i over 100 år til sammen, og selv om hotellene har vært ulike så er hotellerfaringen den samme.

Myter og sannheter - Det er mange myter og sannheter om livet på hotell. Når man har jobbet flere tiår i bransjen så lærer man seg til hvordan gjester fra ulike nasjoner oppfører seg.

- Det gjør det mulig å legge til rette slik at de blir fornøyd, sier Kari Hasselknippe  tidligere salgs- og markedssjef ved Grand Hotel i Oslo.

- Det er forskjell på om gjestene kommer alene eller om de kommer som gruppe. Gruppereisende der mer samkjørte enn individuelle reisende, sier kommunikasjonssjef Siri Løining på The Thief på Tjuvholmen i Oslo.

Stemning i bussen - Det ser ut som om stemningen i en gruppe setter seg allerede i bussen på vei til reisemålene, sier Øyvind Alapnes, direktør ved hotel  The Edge i Tromsø.

- Noen bussreisende er stille, ryddige og lite krevende, mens andre er det stikk motsatte, mener Alapnes.

- Det er stor forskjell på gjester fra de nordiske landene. Og særlig har jeg lagt merke til den sosiale holdningen til gjester fra Finland, sier Claus Thomas Petersen, som i en årrekke vært direktør ved Holmenkollen Park. Sist høst overtok han som direktør ved Scandic Solli i Oslo sentrum.

Og her er dommen over hotellgjestene:

Nordmenn: Elsker lange frokoster, men kommer ofte sent til frokosten på lørdager og søndager. Forsyner seg gjerne av det sunne på frokostbuffeten.

Franskmenn: Er fornøyd hvis det er satt av god tid til lange måltider. Elsker enkle frokoster bestående av ferske croissanter og kaffe. Ønsker vannkoker på rommet.

Svensker: Er gjerrige, og veldig opptatt av pris og hva de får for prisen de betaler.  Mens europeere fleste er veldig opptatt av kultur så er ikke svenskene dette.

Japanere: Veldig opptatt av rang og ønsker ikke å ligge i samme etasje eller lavere enn reiselederen de kom sammen med. Bruker mye varmtvann, siden de elsker badekar, fyller det med vann og setter seg oppi mens de åpner avløpet samtidig som de etterfyller med nytt vann.
Ønsker separate senger, ikke dobbeltsenger, selv om de reiser som par.

Kinesere:  Kommer gjerne to ganger til frokosten. Først like etter frokoståpning, før de går en tur ut. Deretter kommer de tilbake litt senere for runde nummer to.  

Koreanere: Som kinesere og japanere, men også veldig ivrige ved buffeter. Uvanlig høyt forbruk av norsk laks.

Israelere: Pruter heftig på hotellprisen hvis de kommer som individuelle gjester. Som gruppe er det mange hotell som opplever mye tyveri, og enkelte hotell takker derfor nei til busscruisegjester fra Israel, gjerne under påskudd av at det er fullt.

Amerikanere: Spiser svært store frokoster — med mye egg og bacon, varme pølser og liknende. Liker store rom — helst med walk-in-closet der det er mulig.

Indere: Som enkeltreisende er de hyggelig, mens som gruppe opptrer de ofte med nedlatende holdninger mot hotellansatte som de mener er under dem av rang. Renholdere og værelsespiker får ofte gjennomgå.

Russere: Samme oppførsel som indiske gjester. Oppfører seg høylydt og krevende, særlig når de reiser som gruppe. Foreventer gjerne piccolo og utstrakt bruk av roomservice.

Finner: Populære gjester, inkluderende og inviterer seg selv eller andre inn i gruppen.

Og de mest langfingede gjestene:

www.dagbladet.no/2015/06/04/tema/reise/hotell/hotellgjester/undersokelser/39506226/

Hotellnytt: Dette visste du neppe om norske og utenlandske hotellgjester. Foto: Odd Roar Lange
Hotellnytt: Dette visste du neppe om norske og utenlandske hotellgjester. Foto: Odd Roar Lange Vis mer