USIKKERT: Det finnes ingen entydig rapport fra fagmiljøet som med 100 prosent sikkerhet slår fast at elektronisk utstyr ikke kan påvirke en eller flere av flyets mange systemer, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger. Illustrasjonsfoto: PETTER LØKEN
USIKKERT: Det finnes ingen entydig rapport fra fagmiljøet som med 100 prosent sikkerhet slår fast at elektronisk utstyr ikke kan påvirke en eller flere av flyets mange systemer, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger. Illustrasjonsfoto: PETTER LØKENVis mer

Hvorfor må du skru mobilen helt av når du tar av og lander?

Og er prateforbud bare av hensyn til medpassasjerene?

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du lurt på hvorfor man ikke kan ha bruke mobilen ombord på flyet? Eller hvorfor noen flyselskaper ikke tillater flightmode ved avgang og landing?

Det gjør Per Ole, som derfor har sendt en e-post med spørsmål til Dagbladets reiseeksperter:

- Jeg har hørt av en flykaptein at grunnen til at man ikke kan benytte mobiltelefon ombord i fly er av hensyn til de andre passasjerene, skriver han.

Unødvendige regler? Per Ole har også hørt at å ringe med mobiltelefon fra fly bare vil kunne medføre problemer med basestasjonene på bakken:

- Og ikke at det forstyrrer flyet slik mange tror. Stemmer det? spør han.

Det er heller ikke lenge siden SAS innført at mobiltelefon ikke kan være i flightmode ved avgang og landing, likt som hos Norwegian:

- Det er vel ingen grunn til det så lenge man ikke bruker telefonen når den er i flightmode. Det er dumt av selskapene lager unødvendige regler, påpeker Per Ole.

Ikke 100 prosent - Svaret her er enkelt. Det finnes ingen entydig rapport fra fagmiljøet som med 100 prosent sikkerhet slår fast at elektronisk utstyr ikke kan påvirke en eller flere av flyets mange systemer, sier Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er derfor SAS og flere andre selskaper velger føre-var-prinsippet, ergo dagens regler, forteller han.

- På smarttelefoner, som for eksempel Iphone, kan man uforvarende komme borti skjermen og slå den tilbake på «on» i flightmode i det den legges i lomme eller jakke. Det har jeg opplevd å gjøre selv, sier reiseeksperten.

Går lengre enn minstekravet Årsaken til at regler endrer seg og kan oppleves forskjellig, er at alle selskap er pålagt å følge myndighetenes minstekrav. Slike krav finnes også for elektronisk utstyr om bord på fly, forteller han.

- Noen selskaper velger å gå lengre enn minstekravet og øker sitt sikkerhetsnivå. Noe vi i SAS gjør på en rekke punkter, sier Berger.

Han runder av med et tankekors om mobilbruk, fordi flyturen i dagens samfunn er et av de siste frikvarterene vi har fra mobilpratende folk rundt oss på alle kanter:

- Jeg tror vi kommer til å savne det når vi en gang i fremtiden, sitter inneklemt mellom to private samtaler på flyet fra Oslo til Trondheim, sier Berger.

Å rygge med fly Neste leserspørsmål kommer fra Bjørn.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Kan en Boeing 737 rygge for egen maskin uten push back-traktor, spør han i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

- Ja, en Boing 737 kan ved å reversere luftstrømmen på motorene, på flyspråket thrust reverser, rygge for egen maskin, sier Knut Berger.

Det er ingen effektiv måte å komme seg bakover på, og det er heller ingen godkjent prosedyre hos blant annet SAS, fordi det krever et stort gasspådrag for å få i gang en bevegelse bakover, forteller han.

- Det blir derfor en ekstrem slitasje på motoren som suger inn alt av sand og møkk. På veien gjennom kan dette skade eller ødelegge komponenter i motoren. Så vi holder oss til push back-traktoren, sier flykapteinen.

Ødelagt koffert Til slutt er det Dagbladet leser Tor-Arne, som forteller at kofferten hans etter en del reising snart ikke er til å kjenne igjen.

- Den har fått knekt av håndtak, hjul, stropper og feste for kodelås, skriver han i en e-post til reiseekspertene.

Tor-Arne har bare flydd med SAS og datterselskapet Widerøe.

- Jeg lurer på om jeg har mulighet til å snakke med noen neste gang jeg er ut og flyr, sånn at jeg kan erstatning for at kofferten min har dratt på seg såpass med skader. Hver gang jeg har vært ute og flydd er noe som har blitt ødelagt, skriver han.

Han har hørt om noen som fikk erstattet en koffert fordi hjulene var blitt ødelagt. De kontaktet skranken på flyplassen samme dag som skaden skjedde, og fikk kompensasjon.

- Kan jeg gjøre det samme neste gang jeg skal ut å fly? spør han.

Et hardt liv - Bagasjen lever et hardt liv. Den løftes, klemmes, presses blant medbagasjen på sin ferd fra A til B. Det beviser koffert til Tor-Arne, sier flykaptein Knut Berger.

Det er ikke anledning til å «samle opp» skader på bagasje for så å kreve erstatning, forklarer han. 

- Det er fordi vi skal ha en mulighet til å avgjøre om skaden har oppstått mens den var under våre vinger. Neste gang du får en skade på kofferten, må du ta kontakt med vår ankomstservice med en gang, anbefaler Berger.

Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.