SELGER STADIG MER:  I oktober var 46 prosent av alle personbilene Toyota solgte i Norge, hybrider. Ikke minst har nye Yaris hybrid bidratt til den høye andelen. Foto: AP/NTB Scanpix
SELGER STADIG MER: I oktober var 46 prosent av alle personbilene Toyota solgte i Norge, hybrider. Ikke minst har nye Yaris hybrid bidratt til den høye andelen. Foto: AP/NTB ScanpixVis mer

Hybrid-eksplosjon

Toyota solgte 814 av dem i oktober.

Les alt om Årets Bil 2013.

Med et oktobersalg på 1762 personbiler totalt, blir hybridandelen hele 46 prosent. Og den er stadig stigende. Allere i november kan hybridsalget overgå salg av Toyotaer med vanlig bensin- eller diseslemotor.

15 ÅR: Toyota har produsert hybridbiler i snart 15 år, og har opparbeidet seg en markedsledende teknologi. Men nå kommer stadig flere etter. Foto: Reuters/NTB Scanpix
15 ÅR: Toyota har produsert hybridbiler i snart 15 år, og har opparbeidet seg en markedsledende teknologi. Men nå kommer stadig flere etter. Foto: Reuters/NTB Scanpix Vis mer

- Jeg ser slett ikke bort fra at det kan skje. Hybridsalget er stadig stigende, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til Dagbladet.

I oktober var altså 46 prosent av alle bilene Toyota solgte hybrider. Kontrakter inngått den samme måneden, lå på 47 prosent.
Hittil i år er 26 prosent av de over 13000 nye bilene Toyota har solgt, vært hybridutgaver.
Ergo har det skjedd en hybrid-eksplosjon utover høsten.

Flere modeller - En årsak til at vi selger omtrent like mange hybrider som biler med tradisjonelle drivlinjer, er at vi har fått flere modeller å velge blant. Prius og Auris har fått selskap av hybridutgaver av Yaris og Prius+ 7. Det gjør at vi dekker de viktigste segmentene i markedet, med unntak av SUV, med hybrid-modeller, sier Olsen.

HYBRID-SUKSESS: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge tror at hybridsalget kan passere salg av biler med vanlig diesel eller bensinmotor allerede i år. Foto: Sondre Steen Holvik
HYBRID-SUKSESS: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge tror at hybridsalget kan passere salg av biler med vanlig diesel eller bensinmotor allerede i år. Foto: Sondre Steen Holvik Vis mer

- Men vi ser også en klar endring i markedet. Hybrid er langt mer akseptert og får stadig økende tillit fra publikum. Hybrid-teknologien har vist seg å fungere og være pålitelig også over tid.
- Dessuten slår avgiftspolitikken gunstig ut for hybrid, sier Olsen.

Konkurranse Norge er sammen med Nederland det beste markedet for hybrid-biler i Europa, og for storselgeren Toyota utgjør dette markedet snart halvparten av nybilsalget.
- Men nå kommer konkurrentene etter? Det dukker stadig opp flere hybrider?
- Ja, og det er bare bra. Det er positivt at det blir flere alternativer på markedet. Likevel tror jeg Toyota vil beholde et teknologisk forsprang i mange år enda. Vi har holdt på med dette i snart 15 år, og har levert 4,5 millioner hybridbiler på verdensbasis så langt, sier Olsen til Dagbladet.