Hybridbilene viser muskler

Kanskje har din neste bil to motorer i stedet for én.

AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-utslipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på bare elektrisk drift skal være på 50 kilometer. Foto: Audi
AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-utslipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på bare elektrisk drift skal være på 50 kilometer. Foto: Audi Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Biler har tradisjonelt hatt én motor, en forbrenningsmotor som drives av enten bensin eller diesel. Men nå blir de såkalte hybridbilene stadig mer populære.

Dette er biler som har minimum to motorer; en forbrenningsmotor og en elektrisk motor - en løsning som i Norge ble gjort kjent med Toyota Prius.

Fordelen med hybridløsningen er at det gir lavere forbruk og utslipp, og dermed - i noen tilfeller - lavere priser.

Miljøbiler i fokus Årets bilutstilling i Frankfurt viste at miljøbiler er i fokus hos flesteparten av de store bilprodusentene.

- Det gjelder ikke bare elbiler, men også ladbare hybridmodeller og vanlige hybridbiler, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Han mener de ladbare hybridmodellene seiler opp som spesielt interessante.

- De kan kjøres på ren eldrift cirka 30-50 kilometer, har ingen rekkeviddeproblematikk og lavere forbruk enn normale versjoner.

Nesten doblet salg Bilsalget her hjemme viser at hybridbilene er på frammarsj.

Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 7,9 prosent, og hittil i år er det registrert 6384 nye personbiler med hybriddrift, 85,9 prosent flere enn i samme periode i fjor. Mye av dette salget står nye Toyota-modeller for.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer