Steinen: Finneren Olof Furhman med runesteinen. Bilde: Star Tribune, Minnesota
Steinen: Finneren Olof Furhman med runesteinen. Bilde: Star Tribune, MinnesotaVis mer

I 1898 fant en svensk bonde en runestein. Dersom den er ekte, har nordmenn besøkt Nord-Amerika mer enn 100 år før Columbus

Men hvem risset runene på Kensingtonsteinen? Vikinger, tempelriddere eller svenske bløffmakere?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Mannen på TV-skjermen både ser og høres amerikansk ut. Han er dessuten rasende. Han hytter med pekefingeren mot kamera og brøler: «Jeg sier dette på direkten: Jeg har beviser! Hvis dere ikke tror meg, så får dere saksøke meg!»

Dette er hverken såpeopera, realityshow eller amerikansk valgkamp. Det handler om arkeologi. Den rasende mannen er steinanalytiker Scott Wolter. De han skjeller ut er skandinaviske arkeologer og runeforskere. Og det saken dreier seg om, er en runestein fra Kensington i Minnesota. Den ble funnet for over 100 år siden. Og den får fortsatt arkeologer, runeeksperter og amatørforskere til å se rødt.

Greske bokstaver

En novemberdag i1898 ryddet den svenske utvandreren Olof Øhman skog på gården sin ved Alexandria i Minnesota. Under roten på et tre fant han en diger steinblokk. Øhman la merke til at det var risset inn noe i steinen. Sønnen hans mente at det kunne være indianske skrifttegn. Noen uker etter fikk Øhman besøk av en norsk nabo som var nysgjerrig på steinen. Nordmannen var mer belest enn Øhman og utbrøt: «Det er jo greske bokstaver!»

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn