ØKNING: For første gang skal over 3 millioner cruisegjester besøke Norge. Det tilsvarer en økning på 17 prosent. Dette bildet er fra Flåm.        Foto: EIVIND PEDERSEN
ØKNING: For første gang skal over 3 millioner cruisegjester besøke Norge. Det tilsvarer en økning på 17 prosent. Dette bildet er fra Flåm. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

I år settes en ny rekord i Norge sjøveien

Allerede denne måneden kommer de første sigende.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Allerede denne måneden kommer de første skipene sigende.

Totalt har rederiene meldt inn 2324 anløp, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Cruise Norway.

Det er hele 258 flere anløp i forhold til fjorårets rekordnotering, noe som betyr en økning på 12 prosent.

Kjempeøkning
Om ikke det er nok, så er årets skipsbesøk lastet med enda flere passasjerer. Den forventede trafikkveksten blir på hele 17 prosent.

For første gang skal over tre millioner cruisegjester besøke Norge.

Det er nesten en tredobling i forhold til besøkstallene for syv år siden.

Tysk vinner
I fjor kom hver femte cruisepassasjer til Norge på kjølen til et av skipene fra det italienske rederiet Costa.

I år har Costa bare 13 prosents markedsandel, mens tyske Aida Cruises er største aktør med 14,6 prosent av passasjerene.

På tredjeplass følger Royal Caribbean International med 12 prosent, noe som er en økning på 30 prosent fra i fjor - til tross for at rederiet i år har kuttet Oslo som utreisehavn.

Bergen topper
Som vanlig er det Bergen som er Norges ukronede cruisehovedstad.

I år får byen mellom de syv fjell besøk ved hele 329 cruiseanløp, noe som er 106 flere anløp enn Geiranger som er nummer to på lista.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På tredjeplass følger Flåm, mens Oslo og Stavanger deler fjerdeplassen.

Stadig flere cruiseskip seiler til Nord-Norge, trass i økte bunkerspriser. Ikke minst er Honningsvåg i vinden.

Overnatter
Administrerende direktør Wenche Nygård Eeg i Cruise Norway registrerer flere nye trender i cruisetrafikken til Norge.

Blant annet skal flere cruiseskip overnatte, både i Oslo, Bergen og Tromsø. På vintercruisene skal cruiseskip også overnatte i Alta.

Også norsk mat og helse er i skuddet.

Nær hverandre
- Vi registrerer også at det anløpes havner som ligger nær hverandre for å spare utgifter til drivstoff. Dette vil bli en fordel for den nye cruisehavna i Haugesund, sier hun.

Cruise Norway mener at cruisetrafikken ikke betyr ekstraordinært press i havnene.

- De fleste norske destinasjonene tar ikke imot flere skip og passasjerer enn de kan håndtere, sier Nygård Eeg.

Avlyste Et annet fenomen er at rederiene velger å ha såkalt delvis snuhavn i Norge. Det betyr at gjestene til mellom 50 og 200 lugarer flys til norske byer og går på skipet i norsk havn.

Fenomenet førte til at Kristiansand havn mistet 13 planlagte anløp fordi rederiet planla å fly inn passasjerer med egne fly - og så viste det seg at rullebanen på Kjevik er for kort til å ta ned flyene.