Luftfart

I begynnelsen fløy SAS over Nordpolen med isbjørn-rifle og firemanns-sovepose i cockpiten

- Det blir sagt at kapteinen hadde rang på å ligge i midten, og flyvertinnene ytterst.

POL-UTRUSTNING: Slike soveposer fulgte med alle SAS-flygingene over Nordpolen på 50-tallet. I flere år var selskapet det eneste som fløy denne ruta kommersielt. Med på turene var også isbjørn-rifle og fiskeutstyr i tilfelle nødlanding på polisen. Det ble aldri bruk for utstyret. Foto: Tormod Brenna
POL-UTRUSTNING: Slike soveposer fulgte med alle SAS-flygingene over Nordpolen på 50-tallet. I flere år var selskapet det eneste som fløy denne ruta kommersielt. Med på turene var også isbjørn-rifle og fiskeutstyr i tilfelle nødlanding på polisen. Det ble aldri bruk for utstyret. Foto: Tormod Brenna Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

SAS-MUSEET (Dagbladet): Like ved den gamle terminalen på Gardermoen ligger det et unnselig hus. Utenfra kan det se ut som et lagerbygg. Innvendig er det stappfullt av norsk flyhistorie.

Her holder nemlig SAS-museet til, et imponerende lite foretak som driftes av flere titalls SAS-veteraner på frivillig basis og holder åpent to dager i uka.

Dagbladet var på besøk sammen med SAS' ferske finansdirektør - og Norges-sjef - Torbjørn Wist, som med bare sju måneders fartstid i sjefsstolen, allerede har imponerende kunnskap om flyselskapets historie.

Betyr mye

- Jeg har merket meg at SAS betyr mye for mange, og at alle på en eller annen måte har et forhold til selskapet, sier Wist til Dagbladet mens han lett smilende rusler langs montere fulle av fordums flymodeller, uniformer og utallige effekter fra SAS-flyginger i tidligere tider.

Et hjørne er viet et av de stolteste - og kanskje djerveste - epokene i SAS-historien, nemlig da selskapet i en årrekke fløy over Nordpolen fra København til Tokyo og til vestkysten av USA. Ruta var langt kortere enn den tradisjonelle traseen, og ble nettopp veldig populær da den reduserte reisetida til Tokyo fra 30 til 16 timer. Til den amerikanske vestkysten ble turen 1100 kilometer kortere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer