POL-UTRUSTNING: Slike soveposer fulgte med alle SAS-flygingene over Nordpolen på 50-tallet. I flere år var selskapet det eneste som fløy denne ruta kommersielt. Med på turene var også isbjørn-rifle og fiskeutstyr i tilfelle nødlanding på polisen. Det ble aldri bruk for utstyret. Foto: Tormod Brenna
POL-UTRUSTNING: Slike soveposer fulgte med alle SAS-flygingene over Nordpolen på 50-tallet. I flere år var selskapet det eneste som fløy denne ruta kommersielt. Med på turene var også isbjørn-rifle og fiskeutstyr i tilfelle nødlanding på polisen. Det ble aldri bruk for utstyret. Foto: Tormod BrennaVis mer

Luftfart

I begynnelsen fløy SAS over Nordpolen med isbjørn-rifle og firemanns-sovepose i cockpiten

- Det blir sagt at kapteinen hadde rang på å ligge i midten, og flyvertinnene ytterst.

SAS-MUSEET (Dagbladet): Like ved den gamle terminalen på Gardermoen ligger det et unnselig hus. Utenfra kan det se ut som et lagerbygg. Innvendig er det stappfullt av norsk flyhistorie.

Her holder nemlig SAS-museet til, et imponerende lite foretak som driftes av flere titalls SAS-veteraner på frivillig basis og holder åpent to dager i uka.

FRIVILLIG GUIDE: Thore Erik Winderen er en av flere SAS-pensjonister som drifter SAS-museet på Gardermoen. Her ved en av de historiske flymotorene museet disponerer. Foto: Tormod Brenna
FRIVILLIG GUIDE: Thore Erik Winderen er en av flere SAS-pensjonister som drifter SAS-museet på Gardermoen. Her ved en av de historiske flymotorene museet disponerer. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Dagbladet var på besøk sammen med SAS' ferske finansdirektør - og Norges-sjef - Torbjørn Wist, som med bare sju måneders fartstid i sjefsstolen, allerede har imponerende kunnskap om flyselskapets historie.

Betyr mye

- Jeg har merket meg at SAS betyr mye for mange, og at alle på en eller annen måte har et forhold til selskapet, sier Wist til Dagbladet mens han lett smilende rusler langs montere fulle av fordums flymodeller, uniformer og utallige effekter fra SAS-flyginger i tidligere tider.

Et hjørne er viet et av de stolteste - og kanskje djerveste - epokene i SAS-historien, nemlig da selskapet i en årrekke fløy over Nordpolen fra København til Tokyo og til vestkysten av USA. Ruta var langt kortere enn den tradisjonelle traseen, og ble nettopp veldig populær da den reduserte reisetida til Tokyo fra 30 til 16 timer. Til den amerikanske vestkysten ble turen 1100 kilometer kortere.

Alle ville fly SAS

FLYHISTORIE: Guide Thore Erik Winderen og SAS' nye finansdirektør Torbjørn Wist ved en av de utallige modellene av fordums SAS-maskiner. Foto: Tormod Brenna
FLYHISTORIE: Guide Thore Erik Winderen og SAS' nye finansdirektør Torbjørn Wist ved en av de utallige modellene av fordums SAS-maskiner. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Kjendisene som skulle fra Hollywood til Europa ville bare fly med SAS, fordi de sparte så mye tid. Vi innredet et helt fly med bare business-seter, fra neste til haletipp, sier guiden Thore Erik Winderen, som har mer enn 50 års fartstid i SAS og nå bruker det aller meste av sin pensjonisttid på å holde museet oppdatert og formidle denne delen av norsk flyhistorie til de besøkende.

Siden vanlige magnetiske kompass ikke er til å stole på over polområdene, måtte SAS utvikle nye navigasjonsmetoder.

- Det ble satt ut en rekke radiofyr, men det ble også brukt en gyro som bare fantes i amerikanske atomraketter, sier Winderen, som omtaler innovasjonen bak nordpol-ruta som det «største SAS har gjort.»

Sovepose var standard

På veggen i museet henger det en rekke rekvisitter fra de første DC 7-flyene som trafikkerte pol-ruta. Blant annet hadde flyene ei rifle i cockpiten, for å kunne forsvare seg mot isbjørner - og jakte mat - i tilfelle en nødlanding.

PIONER: Med denne DC7-maskinen åpnet SAS som første selskap flyginger til vestkysten av USA og til Tokyo over Nordpolen. Foto: NTB Scanpix
PIONER: Med denne DC7-maskinen åpnet SAS som første selskap flyginger til vestkysten av USA og til Tokyo over Nordpolen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Her henger også en gul polar-sovepose med plass til fire personer. Både rifla, soveposene, fiskeutstyr og issager var standard utrustning på pol-flygingene.

- Når vi har pensjonerte kapteiner her, pleier de å påpeke at kapteinen hadde rangen på å ligge i midten, med flyvertinner på hver side, humrer Winderen, men understreker at det aldri ble prøvd i praksis.

- Det ble det heldigvis aldri behov for. Alle pol-overflygingene ble gjennomført uten uhell.

STOR SAMLING: På SAS-museet kan du foruten å prøve deg i en flysimulator også se alle SAS-modellene opp gjennom årene, i tillegg til å få et unikt innblikk i selskapets historie siden oppstarten i 1946. Foto: Tormod Brenna
STOR SAMLING: På SAS-museet kan du foruten å prøve deg i en flysimulator også se alle SAS-modellene opp gjennom årene, i tillegg til å få et unikt innblikk i selskapets historie siden oppstarten i 1946. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Frivillig innsats

SAS-museet ble åpnet i 2003 og driftes av frivillige - og ulønnede - SAS-veteraner som Thore Erik Winderen. Entusiaster som brenner for SAS generelt og flyhistorie spesielt.

- Den eldste guiden her er 96 år, sier Winderen.

Gjengen har samlet en imponerende mengde rekvisitter, og er på evig jakt etter flere.

Blant annet er samtlige modeller av flytyper SAS har disponert siden oppstarten i 1946 representert i museet. Det samme er alle uniformene, flere av dem designet av motehuset Calvin Klein.

BESØK AV SJEFEN: Torbjørn Wist overtok som Norges-sjef og finansdirektør i SAS tidligere i år. Her sammen med museumsguide Thore Erik Winderen. Foto: Tormod Brenna
BESØK AV SJEFEN: Torbjørn Wist overtok som Norges-sjef og finansdirektør i SAS tidligere i år. Her sammen med museumsguide Thore Erik Winderen. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Blant de yngste er en ekte flysimulator, hvor du kan lande store SAS-fly, den største attraksjonen. Ved den maskinen er det som regel kø.

Takket være innsatsen fra Thore Erik Winderen og hans utrettelige kolleger, er SAS-historien tatt godt vare på, og er i dag et skattkammer for fly-nostalgikere.

- Imponerende. Denne samlingen viser hvor viktig SAS har vært, og hvor mye selskapet har betydd for folk flest. Det er en arv vi skal forvalte på beste måte inn i nye tider, sier SAS' Norges-sjef Torbjørn Wist.