NEDE PÅ STASJONEN: Personer som bor i denne 19-etasjers boligblokka i den kinesiske byen Chongqing trenger ikke bruke lang tid for å komme seg på toget om morgenen. Stasjonen er inne i blokka. Foto: Sipa Asia / REX / Shutterstock / NTB scanpix
NEDE PÅ STASJONEN: Personer som bor i denne 19-etasjers boligblokka i den kinesiske byen Chongqing trenger ikke bruke lang tid for å komme seg på toget om morgenen. Stasjonen er inne i blokka. Foto: Sipa Asia / REX / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

I Chongqing trenger ikke du gå til toget. Toget kommer «til stua di»

Togstasjon inne i boligblokk.

(Dagbladet): De fleste togpendlere vil skrive under på at det er en fordel å bo ganske nærme togstasjonen.

Noe mer usikkert er det om de samme pendlerne ville satt pris på løsningen de har valgt i den voksende kinesiske storbyen Chongqing, der det bor 8,5 millioner mennesker i bykjernen og 49 millioner i hele kommunen.

Tog «gjennom stua»

I den ekstremt tettbebygde fjellbyen har byplanleggerne utvist store kreativitet for å få plass til både bygninger og togtraseer.

Er du så heldig å bo ved Liziba-stasjonen langs Chongqing-metroens linje 2, kan du nemlig stige ut fra din egen stue og rett inn på toget, skriver CNN.

For toget går nemlig rett gjennom den 19-etasjers høye boligblokka. Ikke nok med det, det er en stasjon der.

Alt beboerne i blokka trenger bare å gjøre er å gå til stasjonen, som er lokalisert fra sjette til åttende etasje, så er de på vei til jobb i rekordfart.

- Vår by er veldig tettbebygget og det kan gjøre det veldig utfordrende å finne plass til veier og toglinjer, sier en talsperson for transport i byen til Daily Mirror.

Støyreduksjon

En skulle kanskje tenke seg at det kunne bli vel bråkete å få tog «gjennom stua» mange ganger om døgnet, men støyreduksjonsutstyr gjør at støyen bare måles til 60 desibel.

Eller omtrent støynivået til en vaskemaskin, ifølge togsjefenes beskrivelser.

Stasjonen ble åpnet i 2004.

Hver dag har metrolinjene i Chongqing 1,7 millioner passasjerer. Tognettet er til sammen 212,6 km, ifølge Wikipedia.

BLOKK: Boligblokka og stasjonen ble bygd samtidig. Man fokuserte på støyreduserende tiltak da banen ble bygget, slik at beboerne ikke skal bli plaget av togtrafikken. Foto: Sipa Asia / REX / Shutterstock / NTB scanpix
BLOKK: Boligblokka og stasjonen ble bygd samtidig. Man fokuserte på støyreduserende tiltak da banen ble bygget, slik at beboerne ikke skal bli plaget av togtrafikken. Foto: Sipa Asia / REX / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer