20-ÅRSJUBILANT: RAV4 har kommet i fire generasjoner og utallige farger, og har vært med på å definere SUV-klassen. Illustrasjon: TOYOTA
20-ÅRSJUBILANT: RAV4 har kommet i fire generasjoner og utallige farger, og har vært med på å definere SUV-klassen. Illustrasjon: TOYOTAVis mer

I dag gratulerer vi RAV4

Se hvorfor.

Dinside: Toyota er ingen nybegynnere når det gjelder firehjulstrekkere.

Med Land Cruiser, som hadde sin spede begynnelse på 50-tallet, har Toyota lange tradisjoner, og er ansett som et av opphavene til biler med god plass og god framkommelighet.

Ulempen med Land Cruiser er at den for en vanlig familie framstår som for stor, for kostbar, og ikke helt det man trenger i det daglige liv.

Amerikanerne har et litt annet syn på dette, men både i Asia og Europa kunne man trenge en litt mindre bil, men gjerne med flere av de samme egenskapene.

Møtte motstand Det var den japanske utviklingsavdelingen som først gjorde tiltak i en retning som i dag er blitt til RAV4. På bilutstillingen i Tokyo i 1989, hele fem år før RAV4 ble født, viste Toyota fram konseptbilen RAV-FOUR. Den var en kompakt firehjulstrekker med relativt beskjeden størrelse.

Bilen var likevel ikke ment som noe annet enn en designstudie. Den hadde ikke innmat, og det var ingen intensjoner om at bilen skulle i produksjon. Den var ikke engang sortert inn under noen av de typiske bilklassene man hadde på den tida.

Publikum likte den derimot, så Toyota tenkte at det var best å smi mens jernet var varmt. Etter mye om og men fikk derfor utviklingsavdelingen tillatelse i 1991 til å starte på det som skulle bli den aller første RAV4.

Generasjon 1: Den første RAV4 kom til og med i en fullelektrisk utgave. Foto: TOYOTA
Generasjon 1: Den første RAV4 kom til og med i en fullelektrisk utgave. Foto: TOYOTA Vis mer

Men selv etter at utviklingen hadde startet, var det stor uenighet internt om prosjektet, og hadde det ikke vært for at salgsavdelingene i både Japan og Europa tryglet om å få bilen, så hadde den antagelig blitt stoppet underveis.

Da den aller første bilen kom på markedet, hadde den fått med seg navnet RAV, men FOUR var byttet ut med 4. Navnet står for Recreational Active Vehicle, og 4 står for firehjulsdrift. I ettertid er bilen også blitt lansert med bare tohjulsdrift, men disse har ikke fått navnet RAV2 av den grunn.

Generasjon 1: 1994-2000 Den første generasjonen ble faktisk lansert som en tredørs utgave, som var av den korte typen. Bilen målte bare 3,69 meter, og var med det like kort som det en VW Polo er i dag. Under panseret satt den en tverrstilt 2-liters bensinmotor på 129 hk, og i motsetning til storebror Land Cruiser hadde RAV4 selvbærende karosseri og uavhengig fjæring på alle hjul.

Firehjulsdriften var alltid innkoblet, og hjulene satt nærmest i hvert sitt hjørne for å få god klatrevinkel når man ville utenfor veien.

Toyota solgte 53 000 biler allerede det første året, og det neste solgte de godt over 100 000 biler.

I 1996 kom femdørsutgaven, som også ble den første som kunne leveres med forhjulsdrift. Dette gjorde at salgsveksten økte til det tredoble i RAV4s tredje leveår, og Toyota var nå sikker på å ha skutt gullfuglen.

Den første generasjonen RAV ble til og med laget som elbil, i 1997. Den fikk navnet RAV EV, men ble bare produsert i et mindre antall. I 1998 fikk vi faktisk prøvekjøre en av dem, da den var på norgesbesøk. Som elbil var den imidlertid lite å skrive hjem om.

Les vår test av 1. generasjon RAV4

Generasjon 2: 2000-2006 Det var først med denne andre generasjonen det virkelig tok av, og disse ser man nær sagt over alt. Også denne ble lansert i tre- og femdørsutgave, og sistnevnte ble 4 centimeter lenger enn forgjengeren. Her stod motorvalget mellom en 1,8-liters bensin på 123 hk, eller en 2-liter på 150 hk.

I 2002 kom den dessuten med en 2-liters D-4D dieselmotor på 116 hk. Denne ble knapt solgt i Norge i starten, men mot generasjonens siste levetid var det knapt annet enn diesel som ble solgt.

Ulempen var da at det ikke fantes brukte dieselutgaver å få tak i her til lands, fordi ingen kjøpte dem i 2002-2003. Dette ble derfor et yndet objekt for bruktimport, og de som hentet tidlige dieselutgaver fra Tyskland tjente gode penger. Svært få av denne 2.generasjonen ble solgt i Norge i kort utgave - om noen.

LES VÅRE TESTER AV GENERASJON TO: RAV ruskende bra og Dette mener vi om andre generasjon RAV4

Generasjon 3: 2006-2012 Da Toyota skulle lage tredje generasjon RAV4, så fikk den en helt ny plattform hvor det ikke var tatt høyde for en 3-dørs kort utgave.

Likevel er den laget i to forskjellige lengder, og det er den korte som ruller rundt på norske veier. Bilen med lang akselavstand er utelukkende for det amerikanske og russiske markedet, selv om den garantert ville hatt stor suksess i Norge.

Til sammen er denne blitt laget med hele fem forskjellige motoralternativer, men i Norge er det 2-liter bensin og 2,2-liters diesel som har vært det gjeldende.

Denne generasjonen fikk også et elektronisk styrt firehjulsdriftsystem, samt en rekke elektroniske hjelpemidler for øvrig, som blant annet Hill-start Assist Control.

Les vår test av tredje generasjon RAV4

Generasjon 4: 2013 - Med fjerdegenerasjonen er Toyota tilbake med bare en lengde på bilen. Alle markeder benytter den samme som vi nå får kjøpt i Norge. Denne er hele 23,5 cm lenger enn den norske versjonen av forrige generasjon.

I Norge er det 2,2-liters dieselen som har vært interessant helt fram til nylig, da Toyota introduserte bilen også med den 2-liters store dieselmotoren.

Generasjon 2: Det var med denne RAV4 virkelig fikk sitt gjennombrudd i Norge. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Generasjon 2: Det var med denne RAV4 virkelig fikk sitt gjennombrudd i Norge. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Denne er foreløpig bare å få i kombinasjon med manuelt gir, mens 2,2-literen kan fås med automat, om ønskelig.

Også her er det puttet på med elektroniske hjelpemidler, og den opplevde kvalitetsfølelsen er økt betraktelig fra bare forrige generasjon, for ikke å snakke om fra første.

Les mer om fjerde generasjon RAV4 her, og se også vår siste sammenligningstest der den konkurrerer mot Hyundai ix35 og Skoda Yeti

Gratulerer Totalt har Toyota nå solgt mer enn 5,2 millioner RAV4, hvorav bare 1,3 av dem i Europa.

Markedet for denne typen biler har eksplodert de seinere årene, og i 2010 hadde RAV4 ti konkurrenter. I dag har den 19.

Det er likevel tydelig at det er penger i å lage biler, for Toyota har akkurat avsluttet regnskapsåret, og kunne vise til et resultat på 106,5 milliarder kroner på bunnlinja.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Generasjon 3: Den tredje kom også i to lengder. Vi hadde den korteste her til lands.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Generasjon 3: Den tredje kom også i to lengder. Vi hadde den korteste her til lands. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Generasjon 4: Dette er jubileumsmodellen, selv om den ikke får noen synlige merker av det. Foto: TOYOTA
Generasjon 4: Dette er jubileumsmodellen, selv om den ikke får noen synlige merker av det. Foto: TOYOTA Vis mer