SYKKELGLADE: Blide turister sykler Barcelona rundt, ikke alle har tid til å stoppe.
SYKKELGLADE: Blide turister sykler Barcelona rundt, ikke alle har tid til å stoppe.Vis mer

I denne byen ble det slutt på kampen mellom syklister og bilister

Barcelona er Europas nye sykkel-storby.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

BARCELONA (Dagbladet): - Dette er en flott måte å se Barcelona på. Vi har opplevd byen på en helt annen måte.

Vi stopper de to sveitsiske jentene som sykler langs havnepromenaden. Det vi vil spørre om, er hvordan det er å sykle i denne byen som tar mål av seg til å bli Europas sykkelby nummer én.

Trygt å sykle - Vi føler oss helt trygge når vi sykler her i Barcelona, sier Alexandra Haeberlin.

Sykkelveiene er atskilt fra bilveiene. Det er merkede sykkelstier overalt, legger venninnen Morfo Vrontzos til.

De to jentene har leid syklene for flere dager. Det koster ikke så mye mer enn for én dag. De sykler ned til stranda, låser sykkelen godt fast og tilbringer dagene på den lange bystranda i Barceloneta.

 SYKKELTURISTER:  En gruppe sykkelturister gjør en fotostop foran Barcelonas katedral La Seu. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
SYKKELTURISTER: En gruppe sykkelturister gjør en fotostop foran Barcelonas katedral La Seu. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Det er midt i april, badesesongen har ikke kommet i gang, selv om mange slapper av på stranda i solvarmen midt på dagen.

Byferie Med sykkel blir vi kjent med både byen og folk her på en helt annen måte enn om vi hadde sittet på en turistbuss, sier de to jentene.

Barcelona er blitt en enestående sykkelby, er de to enige om.

Og så er jo dette miljøvennlig, legger de til.

- Sykling er framtidas turisme, mener de miljøglade storbyturistene.

Sykkelsatsing Myndighetene i Barcelona satser for fullt på sykling.

Det er investert mye i sykkelbaner og sykkelprosjekter i byen. Sykkelstasjoner med de splitter ny røde og hvite syklene står utplassert overalt, og stadig kommer nye steder til.  Ta- og sett fra deg prosjektet Bicing, som mest er beregnet for byens innbyggere lanseres som byens nye offentlige transportsystem.

 STRANDSYKLING:  Alle som besøker Barcelona bør leie sykkel, sier turistene Morfo Vrontzos (til venstre) og Alexandrar Haeberlin. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
STRANDSYKLING: Alle som besøker Barcelona bør leie sykkel, sier turistene Morfo Vrontzos (til venstre) og Alexandrar Haeberlin. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Barcelona har i år 200 kilometer med sykkelveier midt i sentrum.
Mens trenings-syklistene har fått egne sykkelruter utenom bykjernen, opp og ned Barcelonas mange høyder som Montjuïc og Tibidado.

Store gater som hovedveien gjennom byen Avinguda Diagonal har fått sykkelvei midt mellom gate og fortau.
Det sykles overalt. Folk sykler til jobb og til fest. Og til butikken med handlevogner festet bakpå. Eller med kjæresten på tandem.

Turist på tur
Nå skal Barcelona-turistene også med på sykkelbølgen. Det vrimler av sykkelutleiefirmaer i byen, med mange forskjellige typer sykler. Elektriske sykler er det store for de mer makelige.

Sykkelguding til byens kjente turistattraksjoner er også blitt en hit. Bli med på tur både morgen, middag og om sommeren også nattesykling. Vann og én drink på stranda er inkludert. Det er bare å møte fram, påmelding er sjelden nødvendig.

Testturen Vi leier en rosa sykkel hos Color Bikes like ved Placa Catalunya.
Her står valget mellom ti forskjellige farger, rød, rosa, turkis, gul og sort. Alle tre-girs sykler av typen Amsterdam, det vil si sykler som er beregnet for rolig sykling gjennom byen.

På Gaudí-tur Dagens første mål er Sagrada Familia, verdens mest berømte uferdige kirke - som arkitekten Antoni Gaudí aldri rakk å få ferdig. På sykkel tar det ikke mange minuttene videre til hans kjente Parc Güell.
Ny fotosession foran huset Casa Battló,  også det Gaudís verk. Og den merkelige leiegården La Pedrera med den bølgende fasaden, bygningen er for tida er dekket til for restaurering.

Så sykler vi til vindusshopping i luksusstrøket Passeig de Gràcia og videre til den litt røffere bydelen El Raval. Her sykler vi i smale bakgater, stopper på små kaffebarer og ser steder vi aldri hadde funnet uten tohjulingen.

BYSYKLING:  Bicing lanseres som Barcelonas nye offentlige transportsystem. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
BYSYKLING: Bicing lanseres som Barcelonas nye offentlige transportsystem. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Mye å se
Plutselig står vi sammen med skaterne foran det nye kunstmuseet MACBA.

Videre ned i de smale smugene i Barri Gòtic, hvor ingen turistbusser kommer fram. Og ut havnepromenaden til den flotte stranda på Barceloneta.

Eneste sted det ikke er lov å sykle i Barcelona er promenadegata La Rambla.

Derfor trør vi tilbake igjen opp sidegata i bilveien sammen med taxiene.

Det går treigt med tre gir, men ingen av dem tuter. Bare smiler og vinker.

I denne byen er det ikke lenger kamp mellom syklister og bilister. Sykling er framtida i storbyen. Jo flere som velger sykkkel framfor bilog buss, desto bedre blir miljøet.

Lokale Eneste ulempe med å oppleve Barcelona fra et sykkelsete?

Hver gang vi stopper, kommer andre turister for å spørre oss om veien.

Det tåler vi.

Etter en dag med bysykling har vi ikke fått med oss alt Barcelona har å by på.