SÅ LANGT ØYET KAN SE: Sao Paulo har store trafikale problemer. På dette bildet er problemene ekstra store på grunn av en tbanestreik i mai i år. Foto: AP /Andre Penner / NTB scanpix
SÅ LANGT ØYET KAN SE: Sao Paulo har store trafikale problemer. På dette bildet er problemene ekstra store på grunn av en tbanestreik i mai i år. Foto: AP /Andre Penner / NTB scanpixVis mer

I denne byen er køene i rushtrafikken 18 mil

- Det er som et hav. Et hav av biler.

(Dagbladet): De fleste som har kjørt bil i en relativt stor by har trolig sittet og irritert seg i rushtrafikken minst en gang eller to.

Men uansett hvor lang køen er på Mosseveien eller andre trafikkflaskehalser, bør vi nok ikke klage altfor mye her i Norge. I hvert fall ikke hvis vi sammenlikner trafikken med en by som Sao Paulo i Brasil.

Byen har nemlig store trafikale problemer. Trafikkmyndighetene i byen har beregnet at køene i rushtrafikken en fredag ettermiddag i gjennomsnitt varer i 18 mil, melder BBC. På de verste dagene kan de være så lange som 29,5 mil.

- Et hav Og selv om det ikke en gang er nok til å innta topp fem i verden når det kommer til rushtrafikkproblemer, skaper det store utfordringer for innbyggerne.

- Det er som et hav. Et hav av bilder, sier Fabiana Crespo, som bor i byen, til BBC.

- Jeg bruker to timer til og fra jobb hver dag, sier hun.

- Som en krig Det er 11 millioner innbyggere i byen.

- Vi er blitt slaver av trafikken og vi må tilpasse livene våre til det, sier hun.

- Det er som en krig. Alle ser ut til å bli veldig egoistiske når de setter seg bak rattet, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Myndighetene har forsøkt å regulere trafikken og sette begrensninger for hvem som kan kjøre når. Men rekkene av biler ser bare ut til å bli lenger. En av hovedårsakene er den stadig voksende middelklassen i byen og det faktum at stadig flere skaffer seg bil, melder BBC. At byen regnes for å ha et mangelfullt kollektivtilbud bidrar heller ikke til å redusere køene.

Helikoptertaxi De trafikale problemene, og kriminalitetsproblemer i enkelte områder, har ført til en annen samferdselsøkning. Enkelte velger rett og slett å fly over køene i helikopter når de skal fra A til B.

MIL ETTER MIL: Dette er en kø du helst ikke vil sitte i. Foto: AFP /Yasuyoshi CHIBA / NTB scanpix
MIL ETTER MIL: Dette er en kø du helst ikke vil sitte i. Foto: AFP /Yasuyoshi CHIBA / NTB scanpix Vis mer

- Hvis jeg leier et helikopter i et par timer, kan jeg rekke tre-fire møter. Det ville vært umulig hvis jeg skulle kjørt bil, sier juristen Sergio Alcibiades til BBC.

Han benytter seg av et helikoptertaxitilbud et par ganger hver måned.

Kjærlighet i køen Oppe i lufta plages han ikke stort av andre medtrafikanter. Men det er heller ikke alle interaksjoner i trafikken som trenger å være plagsomme. Fabiana Crespo traff mannen sin i en bilkø for ni år siden.

- Vi havnet ved siden av hverandre. Vi begynte å flørte og han klarte å overbevise meg om at han skulle få telefonnummeret mitt. Det er det eneste jeg ikke kan klage over i trafikken i Sao Paulo, sier hun til BBC.