INGEN VEGGER: Her er rommene inndelt av etasjer, ikke vegger. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
INGEN VEGGER: Her er rommene inndelt av etasjer, ikke vegger. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici AnoVis mer

I dette huset har de droppet vegger

Vegger ville bare være i veien mente arkitekten. Derfor satset han på åpne rom og stiger mellom etasjene.

I dag ønsker mange en åpen planløsning og måten å leve på dette gir deg muligheten til, og i mange nye hus satses det derfor på store allrom, hvor man kombinerer både stue, kjøkken og spiseplass. Men å benytte seg av åpne rom og flater for å øke følelsen av lys og plass i et hus er slett ikke bare et moderne fenomen.

Den sveitsiske arkitekten Le Corbusier utviklet nemlig for nesten 100 år siden sine ideer om hvordan hus aller helst skulle være, og i utgangspunktet bestod alle hjem designet av han av bare ett stort rom. Å dele inn i soner og seksjoner gjorde man ved hjelp av møbler, ikke vegger.

Ville maksimere gulvplass Arkitekt Kazuyasu Kochi hos Kochi Architect?s Studio innrømmer til arkitekturnettstedet Arch Daily å ha latt seg inspirere stort av Le Corbusiers ideer om arkitektur da han utviklet planene for boligen Amida House i byen Gotenba i Japan i fjor.

- Jeg tok utgangspunkt i hans tanker om Dom-Ino system, som legger vekt på å maksimere gulvplass i boligen, forklarer Kochi til nettstedet.

BOKSER: Ulike bokser huset ulike funksjoner inne i huset. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
BOKSER: Ulike bokser huset ulike funksjoner inne i huset. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer

- Men for å få utnyttet tomten til det fulle i denne situasjonen, var vi nødt til å satse på et bygg over mer enn bare én etasje, slik at vi måtte også tenke litt utenfor Corbusiers kjerneideer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arkitekten forklarer at utfordringen han og teamet stod ovenfor, var å bevare forholdet mellom første og andre etasje i huset.

- Ifølge Le Corbusiers tanker skulle boliger aller helst bare holdes på ett og samme plan, men her var vi nødt til å bygge i høyden, og dermed var det en utfordring å skulle fordele rommene over flere etasjer, og samtidig beholde flyten og åpenheten.

Måtte tenke i 3D Kochi forklarer at løsningen på utformingen av husets planløsning ble å tenke tredimensjonalt for å beholde flyten i boligen.

SONER: Slik er huset inndelt. Illustrasjon: Kochi Architect's Studio
SONER: Slik er huset inndelt. Illustrasjon: Kochi Architect's Studio Vis mer

- Le Corbusier snakket også om at arkitektur er tredimensjonal, og snakker om fem punkter av arkitektur, forklarer arkitekten.

- I sitt system rundt dette forklarer han hvordan man også kan utnytte boliger horisontalt.

Arkitekten forklarer at det 115 m2 store huset nå er inndelt på en måte som også stemmer overens med den tradisjonelle japanske arkitekturretningen "Amida-kuji".

- Denne byggestilen brukes mye også i dag i Japan, forklarer Kochi.

- Det er interessant å tenke på at prosjektet begynte som en re-tolkning av Le Corbusiers Domino-system, men endte opp med å også gjenspeile en stil og teknikk som har dype røtter her i Japan.

Utsikten var viktig Huset som ligger i Shizuoka regionen i Japan, har utsikt direkte mot landets høyeste fjelltopp, Mount Fuji.

- Det ble selvsagt en prioritet å utnytte utsikten, forklarer Kochi til design- og arkitekturnettstedet Designboom.

SLIPPER INN LYS: Ved å droppe vegger, spres lyset lett gjennom boligen. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
SLIPPER INN LYS: Ved å droppe vegger, spres lyset lett gjennom boligen. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer

Arkitekten forklarer at hver etasje i huset har en ulik funksjon, og alle har ulik takhøyde.

- Det var viktig å få sosiale soner opp i høyden, slik at utsikten mot fjellet ble maksimert, forklarer Kochi.

- Andre soner og etasjer er knyttet til gulvet og bakken, mens andre er åpen rett mot himmelen.

STRAM DESIGN: Huset er også bygget i tråd med flere tradisjonelle japanske byggeprinspipper. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
STRAM DESIGN: Huset er også bygget i tråd med flere tradisjonelle japanske byggeprinspipper. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer

Arkitekten forklarer at klientene ble svært fornøyde med resultatet.

- Jeg tror de setter stor pris på å kunne bo et sted hvor man har en følelse av å ha utsikt både mot natur og også det indre livet som foregår i huset.

Ingen vegger Det er ingen indre vegger som deler opp interiøret i dette huset. Inngangsdelen ligger i midten av boligen, og fra her har man utsikt mot de ulike etasjene og sonene.

- Offentlige soner ligger i de øverste etasjene, slik at utsikten mot Mount Fuji blir et fokuspunkt, forklarer arkitekten.

INSPIRERT AV CORBUSIER: Den japanske arkitekten innrømmer å ha latt seg inspirere av den kjente europeiske arkitekten. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
INSPIRERT AV CORBUSIER: Den japanske arkitekten innrømmer å ha latt seg inspirere av den kjente europeiske arkitekten. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer

- Mens private soner som soverom og bad ligger i de nederste etasjene.

Dette gjør at gjester som befinner seg i for eksempel spise- eller oppholdssonene ikke har utsikt mot de private baderommene i boligen.

Kochi forklarer at det var viktig for han og teamet å få gjort de ulike etasjene om til arkitektoniske blikkfang. Dette ble gjort ved å fortykke veggene på utsiden av de boksaktige etasjene.

Slik er "boksene" inndelt Det er midten av boligen som er kontrollsonen og som gjør at beboerne kan bevege seg mellom de ulike etasjene av huset. Her klatrer man mellom etasjene enten ved hjelp av trapper eller stige-lignende konstruksjoner.

ÅPENT: Her beveger man seg mellom etsjer, ikke rom. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
ÅPENT: Her beveger man seg mellom etsjer, ikke rom. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer

- Jeg kaller sonene frie seksjoner mer enn de egentlig er ulike etasjer, forklarer arkitekten.

- Ved å holde alt åpent, integreres alle soner i hverandre på en helt unik måte, og gjør at huset slik det fremstår i dag er svært funksjonelt og brukervennlig.

Les også: Gjemte kjøkkenet under trappen

Her er trappene du aldri har sett maken til

I ULIK HØYDE: Dette huset er nokså gjennomsiktig. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
I ULIK HØYDE: Dette huset er nokså gjennomsiktig. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer

Den gamle togstasjonen ble designerbolig

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

JAPAN: Dette huset er mye mer spennende på innsiden enn det ser ut på utsiden. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano
JAPAN: Dette huset er mye mer spennende på innsiden enn det ser ut på utsiden. FOTO: Kazuyasu Kochi/Daici Ano Vis mer