I februar fikk de en vill idé om å reise dit Kvikk Lunsj-papiret befalte

Da en tur var unnagjort, kjøpte de en ny sjokolade.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Det startet som en vill idé en kveld i februar: Skulle vi ikke tatt en skikkelig Norges-tur og dokumentere reisen?

Tre måneder seinere gikk Andreas Gregersen (21) og Christian Høkaas (22) i kiosken og kjøpte en Kvikk Lunsj på deling. Spent kikket de på papiret. Hvor skulle de dra? Til Alta, sa sjokoladepapiret.

- Kvikk lunsj er veldig norsk, så vi timet oss inn mot nasjonaldagen. 17. mai åpnet vi den første sjokoladen. 18. mai dro vi, forteller Andreas.

SJOKOLADETURISTER: Andreas Gregersen og Christian Høkaas dro Norge rundt dit Kvikk Lunsj-papiret befalte. Foto: ANDREAS GREGERSEN Vis mer

Reglene hadde de laget på forhånd. Etter hver tur skulle de kjøpe en ny Kvikk Lunsj. Dit sjokoladen befalte, måtte de dra.

I alt finnes 14 mulige turer på pakkene. Skulle de få det samme turforslaget flere ganger, kunne en av turene gås to ganger.

Tøysko i snøen Billettene til Alta ble svinedyre. Ingen av dem tenkte på at de kunne kjøpe ungdomsbillett for dem under 26 år og spart 2000 kroner hver vei.

Hotellet kostet også sitt, men å be Freia eller Turistforeningen om å sponse dem, kunne de ikke drømt om.

HØYDEPUNKTET:  Dalsnuten var fantastisk. Flott vær og super utsikt! Det beste var likevel at vi fant fram, sier Andreas Gregersen, som opplevde å gå seg vill flere ganger på turen. Totalt reiste de 6200 kilometer på kryss og tvers, fra Alta i nord til Stavanger i sør. Foto: CHRISTIAN HØKAAS
HØYDEPUNKTET: Dalsnuten var fantastisk. Flott vær og super utsikt! Det beste var likevel at vi fant fram, sier Andreas Gregersen, som opplevde å gå seg vill flere ganger på turen. Totalt reiste de 6200 kilometer på kryss og tvers, fra Alta i nord til Stavanger i sør. Foto: CHRISTIAN HØKAAS Vis mer

- Nei, dette er vår idé. Hvis noen skal blande seg inn, må det skje etter turen, sier Andreas.

- Vi ville nok ikke sponset direkte, hadde vi visst om turen, men et Kvikk Lunsj-pledd og litt sjokolade ville de fått, sier markedssjef for Kvikk Lunsj hos Freia, Sølvi Grana Slotte.

Hun synes ideen er morsom og har ikke hørt om noen som har gjort noe liknende.

Gikk fem mil I Alta går Kvikk Lunsj-turen til det nedlagte Halde Nordlysobservatorium. Selve turen er ikke så lang, men startpunktet lå i Kåfjord. Gåturen fra Alta til startpunktet tok tre timer, hver vei. Alt i alt gikk de fem mil, for det meste langs E6.

GIKK OG GIKK: - Sjokoladepapiret sa Alta. At turen startet langt unna Alta og at det ikke gikk buss, kunne vi ikke drømt om. Det ble mange mil på asfalt, forteller Christian Høkaas. Foto: ANDREAS GREGERSEN Vis mer

- Vi hadde ikke råd til leiebil. Ingen av oss har lappen heller. Og det gikk ingen buss, forteller Christian. Han hadde brukt et døgn på å impregnere militærstøvlene sine for to år siden da han var i garden. Det kom godt med i Kåfjord.

Andreas møtte smeltevann og snøfonner i tøysko, som han vridde opp. Regntøyet hadde de lagt igjen på hotellet.

- Vi er ikke så gode på å reise. Det gjør det morsomt. Når vi gjør dumme ting, pleier vi å trøste hverandre med at det iallfall blir bra TV, sier Andreas, som har tatt mye video underveis.

TO KVIKKE KARER: Christian Høkaas (t.v.) og Andreas Gregersen kjøpte en ny Kvikk Lunsj på hvert sted og dro dit sjokoladepapiret befalte. Her på perrongen på Oslo S, tilbake fra siste tur, som gikk til Bergen. Foto: AGNETE BRUN Vis mer

Nordlysobservatoriet så de ikke. Men de kom seg til hotellet og fikk kjøpt Kvikk Lunsj - som sendte dem til Stavanger.

Sjokoladepapir-kart Fra Stavanger gikk turen til Dalsnuten utenfor Sandnes.

- Kvikk Lunsj-papiret fra Alta sa ikke noe om andre turstier langs veien som kunne føre oss på villspor.  Vi gikk av ved første og beste grusvei, og endte opp kilometervis i feil retning. Ellers fungerte papiret utmerket som kart, forteller Andreas.

På turen til Lillehammer ble de rammet av flommen og måtte kjøre på kryss og tvers med buss for tog. Turen de skulle gå, endte på en topp med nedhogde trær.

- Vi hadde Kvikk Lunsj-papir og Google Maps, men hadde dessverre misforstått kartet ved startpunktet, forteller Andreas.

Lillehammer igjen Etter turen i Lillehammer åpnet de en ny Kvikk Lunsj.

TØYSKO: Verken Andreas eller Christian hadde nevneverdig turerfaring. Neste gang velger Andreas noe annet enn tøysko på beina. Foto: CHRISTIAN HØKAAS Vis mer

- Den sendte oss til... Lillehammer!! Vi gikk turen på nytt, forteller Christian.

- Og så?

- Så endte vi opp ved den samme nedhogde skogen. Antakelig lå Krokbua i nærheten, men vi er to svært uerfarne turgåere. Vi var veldig slitne, så vi ruslet tilbake til Lillehammer.

Krise i Østfold Fra Lillehammer bar det til Gressvik utenfor Fredrikstad. En stund var de veldig glade og optimistiske.

- Sola skinte og turen gikk lekende lett, men karmakontoen vår var nok tømt. Bussen kjørte forbi oss, kioskene var stengt, og de fleste butikkene lå i biltur-avstand fra sentrum. Vi fant rett og slett ikke Kvikk Lunsj, sier Andreas.

- Det var krise. Heldigvis kom vi over en sekspakning Kvikk Lunsj i en Bunnpris-butikk. Den sendt oss til Trondheim, forteller Christian.

I bymarka gikk gutta til feil parkeringsplass. Det var 24 varmegrader og strålende sol, men alt Andreas hadde å drikke var en halv lommelerke med whisky.

Smågrumsete bekkevann - Jeg hadde glemt drikkeflaska mi i Fredrikstad. Heldigvis var det noen smågrumsete bekker på veien. Det smakte litt rart, og magen lagde iblant noen morsomme lyder, men tørsten ble slukket. Og vi kom fram, forteller Andreas.

DYRKJØPT ERFARING: Ungdomsbillett på fly og rabatt på tog var en ukjent ting for gutta. Det er det ikke lenger. Foto: ANDREAS GREGERSEN Vis mer

Rønningen gård åpnet de reisens siste Kvikk Lunsj. Begge hadde håpet å komme til Bergen. Dit sendte sjokoladepakka dem!

Turen opp til Fløyen med tyske turister var en opplevelse. Fant fram gjorde de også.

Dagen etter gikk ferden tilbake til Oslo med tog, og bukselommene fulle av krøllete sjokoladepapir.

Sjokoladetur Begge synes de har hatt en sjokoladetur av nasjonal klasse, fra nord til sør, i alt tenkelig vær.

- Det skal mye energi til å klare en slik tur. Spiste dere mye Kvikk Lunsj?

- Hmm, Kvikk Lunsj er jo tursjokoladen, men vi spiste bare de Kvikk Lunsj-ene vi måtte kjøpe, sier Andreas.

- Christian foretrekker Hobby. Jeg synes vanlig melkesjokolade er best.

• Les også: Her kan du få tusenvis av gode sykkelopplevelser i sommer.

ERKENORSK: Christian og Andreas ville se Norge og valgte seg tursjokoladen Kvikk Lunsj som reisefølge. Men egentlig er Kvikk Lunsj kopi av den amerikanske sjokoladen Kit Kat. Foto: ANDREAS GREGERSEN Vis mer