LANGT IGJEN:  Er du i ferd med å gi opp vektønsket fordi det tar for lang tid? Det finnes måter å få opp motivasjonen på! Foto: SUBBOTINA ANNA - FOTOLIA
LANGT IGJEN: Er du i ferd med å gi opp vektønsket fordi det tar for lang tid? Det finnes måter å få opp motivasjonen på! Foto: SUBBOTINA ANNA - FOTOLIAVis mer

I ferd med å gi opp vektmålet?

Slik beholder du motivasjonen du hadde etter nyttår.

(KK.NO) Vi har alle opplevd motivasjonsboosten etter nyttår. Nå skal de overflødige kiloene vekk!

Likevel er sannsynligheten stor for at det går som foregående år, og alt sammen koker bort i grøten etter noen uker. Ganske frustrerende, for det jo finnes en måte å få den nye livsstilen til å vare på, eller?

KKs livsstilscoach, Christine Otterstad, mener det er lurt å endre tankegangen litt.

- Ikke tenk slanking - tenk livsstilsendring! Noe som er kommet for å bli, noe som vil bli bedre enn før.

- Det er også stor forskjell på et vagt nyttårsforsett og et godt gjennomarbeidet mål, sier hun til KK.no.

Sett deg klare mål og ha hele tida grunntanken i bakhodet. Hvorfor gjør du dette?

Ta fram følelsen du hadde da du bestemte deg, og kjenn på den.

GODE MATVANER: Det er viktig å gjøre endringer som du kan leve med livet ut. Foto:YANLEV - FOTOLIA
GODE MATVANER: Det er viktig å gjøre endringer som du kan leve med livet ut. Foto:YANLEV - FOTOLIA Vis mer

- Når du kjenner at motivasjonen begynner å skrante, er det viktig å huske på hvorfor du i det hele tatt begynte med denne kuren, sier Otterstad.

Del opp målene dine Hun peker også på at det er viktig å dele opp målene sine litt. Et mål om å gå ned ti kilo på ett år kan virke stort og uoverkommelig, mens en halv kilo i uka er nærmere i tid og mer overkommelig.

På denne måten vil du hele tida ha, og nå, et nytt lite mål.

- Personlig er jeg ikke noen stor fan av slankekurer. Du kan jo ikke slanke deg resten av livet, derfor foretrekker jeg en livsstilsendring som faktisk kan vare livet ut.

- Bland sammen gode matvaner med en god treningsplan, og kjør på til det blir en vane. Det tar alt fra fire til tolv uker før en vane fester seg i kroppen, sier hun.

Legg deg på et nivå du vet at du vil klare å holde deg til på sikt.

Gjør det så enkelt som mulig Også treningsekspert Helle G. Bornstein, som driver Smart Trening i Oslo, mener at livsstilsendring er måten å gjøre det på.

- For meg handler det om å bytte ut ordet «kur» med «endringer over tid». Da vil du gjennom små valg hver dag få langvarige resultater og gode, sunne rutiner.

- Det er også lurt å gjøre det så enkelt som mulig. Ikke tell kaloriene du inntar i løpet av en dag, det blir for tungvint i lengden.

LIVSSTILSCOACH: Christine Otterstad er KKs livsstilscoach. Foto: ASTRID WALLER / KK
LIVSSTILSCOACH: Christine Otterstad er KKs livsstilscoach. Foto: ASTRID WALLER / KK Vis mer

Sørg for at endringene du gjør er lette å implementere i hverdagen. Da er det mindre sjanse for at du faller av.

- Går du på en smell, må du for all del ikke stoppe opp! forklarer Bornstein.

- Det skjer de fleste en gang iblant. Det viktigste er å begynne igjen og igjen. Ha som mål at smellene skal komme sjeldnere etter hvert.

Det er spesielt fem ting treningseksperten mener du skal gjøre:
1. Spis dobbelt så mye grønnsaker som du gjør i dag.
2. Spis opp mot 1,5 gram protein per kilo kroppsvekt hver dag.
3. Spis maks 100 gram karbohydrater per dag.
4. Spise deg mett på sunt fett.
5. Spis mest mulig ren og naturlig mat. Unngå lettprodukter med tilsetningsstoffer.

Denne saken er opprinnelig publisert på KK.no.

Sjekk også ut følgende saker:
Slankerådene du vil elske
Hold vekten etter slankekuren
Ukesplan for et sunnere liv
«Saboterer» kjæresten slankingen din?

TRENINGSEKSPERT: Helle Bornstein er treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: ASTRID WALLER / KK
TRENINGSEKSPERT: Helle Bornstein er treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: ASTRID WALLER / KK Vis mer