OMEGA 3: Det er dokumentert at omega-3 kan ha en positiv effekt på både hjerte-og karsykdom, nervesystemet, revmatiske og innfmatoriske sykdommer og hukommelsen. Her kan du sjekke om du får i deg nok, og om du trenger å ta kapsler. Er du frisk og spiser fisk tre ganger i uka kan du droppe kapslene, sier forsker ved Nofima . Foto: Colourbox
OMEGA 3: Det er dokumentert at omega-3 kan ha en positiv effekt på både hjerte-og karsykdom, nervesystemet, revmatiske og innfmatoriske sykdommer og hukommelsen. Her kan du sjekke om du får i deg nok, og om du trenger å ta kapsler. Er du frisk og spiser fisk tre ganger i uka kan du droppe kapslene, sier forsker ved Nofima . Foto: ColourboxVis mer

I fjor brukte vi 342 millioner kroner på disse

Men er det nødvendig? Sjekk her.

(Dagbladet): I 2009 brukte vi 312 millioner kroner på omega-3 produkter, og i fjor brukte vi hele 342 millioner kroner, ifølge Bransjerådet for Naturmidler.

I tillegg ble det omsatt tran for 250 millioner kroner.

Det er dokumentert at omega-3 kan ha en positiv effekt på både hjerte- og karsykdom, nervesystemet, revmatiske og inflammatoriske sykdommer og hukommelsen.

- Er du frisk og oppegående og spiser tre fete fiskemåltider i uka kan du droppe alt av Omega-3 kapsler og tilskudd. Men hvis du tar kapsler eller tran bør du ta det sammen med mat, slik at det blander det seg i mage og tarm og opptas bedre i kroppen, sier, sier forsker ved Nofima, Gjermund Vogt.

For lite - Personer med hjerte- og karsykdom, inflammatorisk sykdom - som f.eks. psoriasis, eller personer med revmatiske plager er de som har aller best effekt av å ta Omega-3 tilskudd, sier førsteamunensis i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Kjetil Retterstøl.

- Er du frisk og spiser fisk til middag eller på brødskiva daglig, trenger du ikke ekstra tilskudd av Omega-3. En barneskje tran daglig dekker dagsbehovet for A-vitamin, d-vitamin og omega-3, sier han.

EUs mattrygghetsorgan EFSA har anbefalt et daglig inntak på minst 0,25 til 0,5 gram av de marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske myndigheter anbefaler at 0,5 energiprosent bør komme fra omega-3 fettsyrer for voksne og barn over 2 år.

En rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet viser at vi får i oss for lite av EPA og DHA-fettsyrene som finnes i omega-3:

- Nordmenn spiser mye fisk, men det er ujevnt fordelt. De som er helsebevisste og spiser mye fisk tar ofte tilskudd i tillegg, mens de som gir blaffen verken får i seg fisk eller tilskudd, sier Retterstøl.

Mer omega Flere Omega-3 produkter reklamerer med at de i tillegg inneholder omega-6 eller omega-9.

- Tilskudd av omega-6 og omega-9 gir ekstra kalorier og ingen helsegevinst. Omega 9 lager kroppen selv, og omega-6 får vi i oss nok fra planteoljer og margarin. Det er helt bortkastet å kjøpe såkalte «superkapsler» med både omega-3, omega-6 og omega-9. Det er det ikke noe poeng i, sier Retterstøl.

Vogt understreker at nordmenn ikke står i fare for å ha mangel på omega-6 eller omega-9.

- Jeg har en filosofi om at jo flere omega-tall man reklamerer for, jo mer er det en markedsgimmick for å lure kunden, sier Vogt.

Harske kapsler VMK har nylig publisert en risikovurdering av omega-3 kapsler, og Mattilsynet har gått ut med anbefaling om at folk skal sjekke om innholdet i omega-3 kapslene er harskt før de blir spist.

Vogt har forsket på dette, og viser til et studie utført på Høgskolen i Oslo og Akershus der en ikke har funnet negative effekter av harske fiskeoljer på friske mennesker, men man ikke vet noe om effekten på personer som er syke eller har svekket helse i en eller annen form.

- Forskjellige merker kan ha forskjellig kvalitet og innhold. Det finnes ingen oversikt som viser at et kapselmerke er bedre enn et annet, men jeg vil anbefale de som kjøper å kjøpe kjente merkenavn, sier Vogt.

Livar Frøyland ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) mener det er vanskelig å slå sikkert fast hva som er best av kapsler, tran og fisk, og påpeker at det er mengden det koker ned til.

- Spiser du sjømat regelmessig har du kanskje ikke behov for kosttilskudd. Pålegg og forrett er en viktig kilde til omega-3, og for de fleste dekker en brødskive med makrell i tomat dagsbehovet. Men for folk som f.eks. er allergisk eller ikke liker sjømat, er kapsler den beste løsningen, sier han.