TRYKKER PÅ KNAPPEN: Statssekretær Bård Hoksrud får æren av å trykke på knappen som endrer fartsgrensene.
Foto: ERLEND AAS / SCANPIX
TRYKKER PÅ KNAPPEN: Statssekretær Bård Hoksrud får æren av å trykke på knappen som endrer fartsgrensene. Foto: ERLEND AAS / SCANPIXVis mer

I morgen trykker han på knappen

Åpner for historisk høy fartsgrense i Norge.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Fra klokka 12 fredag får tre strekninger langs E18 ny og historisk høy fartsgrense.

 Før jul varslet regjeringen at de ville øke fartsgrensen på flere strekninger.

- Bilistene skal etter planen kunne kjøre i 110 km/t på den første strekningen i mai/juni neste år, skrev statssekretær Bård Hoksrud i en pressemelding i desember.

I morgen, fredag, er det klart for åpning av den første strekningen.

I en melding fra Samferdselsdepartementet, varsler de at Hoksrud vil foreta den offisielle åpningen fredag 13. juni klokka 12.

Tre strekninger Det er tre strekninger langs E18 som er først ute, og endringen av fartsgrensene skal rett og slett skje ved et knappetrykk, fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn.

Skiltene blir nemlig ikke fysisk endret, da de benytter seg av eksisterende elektroniske trafikkskilt langs disse strekningene, skriver Varden.

Her blir fartsgrensen økt til 110:
• E18 mellom Sky og Langangen (11 kilometer)
• E18 mellom Langåker og Bommestad (8 kilometer)
• E18 mellom Kopstad og Gulli (14 kilometer)

HISTORISK HØY: Skiltene som viser ny fart er elektroniske og ikke som de på bildet.  Foto: COLOURBOX.COM
HISTORISK HØY: Skiltene som viser ny fart er elektroniske og ikke som de på bildet. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer

Seinere skal også en strekning fra Sarpsborg til grensen ved Svinesund i Østfold (E6) få en slik fartsøkning, melder VG.

- Det blir tre fylker fredag, og i oktober vil det være fem fylker som har 110 km/t, sier Hoksrud, ifølge VG.

Historisk høy fart Aldri tidligere har bilister fått lov til å kjøre så fort i Norge. Det er tidligere gjort forsøk på å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på de beste veistrekningene i Norge.

På bakgrunn av en utredning fra Statens Vegvesen, anbefalte Vegdirektoratet å heve fartsgrensen til 110 kilometer i timen på utvalgte strekninger som et prøveprosjekt, etter positive erfaringer med innføringen av 100-sonene.

Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) satte imidlertid foten ned i 2007, og bestemte at 100 km/t var nok. I vurderingen den gang la man vekt på trafikksikkerhet og miljø.

Øker man farten på en strekning, kan det smitte over til andre veier, advarer trafikksikkerhetsekspert.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.