I nesten 100 år har fiskemarkedet Tsukiji vært en av Tokyos mest sagnomsuste reiseopplevelser

Flyttes i 2016: Du må se det nå, før det er for seint.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

TOKYO (Dagbladet): Tsukiji, klokka 03.00.

Guideboka sa «fra 05.00 og utover», men vi er langt fra første turistene i køen på sørsida av Ginza-distriktet.

UTEN SIDESTYKKE: Den samlede ekspertisen på Tsukiji er uten sidestykke i verden. Ingen andre steder finner man en større variasjon av fisk og sjømat. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
BY I BYEN: Tsukiji fiskemarked er som en by i seg selv, med like tung trafikk som verden utenfor. Her er risikoen for å bli overkjørt av en gaffeltruck høyst reel om du ikke følger nøye med. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
FERSKVARE: Lukten på markedet er mildere enn man skulle tro. Her er det tross alt lite som ikke selges sprellende ferskt. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
HØYLYTT TRADISJON: Tsukijis tunfiskauksjon finner sted rett før soloppgang. Det er en høylytt og tradisjonrik seremoni, basert på en unik kombinasjon av kroppspråk og utrykk. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
SAGNOMSUST: Tsukiji fiskemarked er markedets mest sagnomsuste attraksjon, hvor enkelte dyr kan gå for titusenvis av dollar. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
LEVENDE MUSEUM: Markedet er som et levende museum over arter man aldri har sett før. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
FØRSTEMANN TIL MØLLA: Det er godt med litt ryggstøtte klokken fire om morgenen. Bare de første 100 som møter opp blir utstyrt med vester og tillatelse til å se tunfiskauksjonen. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
IKKE FOR DE SARTE: Tsukiji fiskemarked er ikke for de med blodangst eller svake mager. Og la for all del penskoene ligge på hotellet. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
KONGEN: Uttallige variasjoner av sjømat selges her på markedet, men det er ingen tvil om hvilken fisk som er kongen. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
STØRST I VERDEN: Tsukiji er det største markedet av sitt slag i verden. Over 700 000 tonn med sjømat selges her hvert år. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
«HAVETS FERRARI»: For de som bare har sett tunfisk i bokseform, vil det første synet av «havets Ferrari» sette seg sterkt i minnet. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND

En etter en dukker de opp, sløve i blikket og lute i ryggen, før kvoten på nøyaktig 100 sjeler er fylt og dørene stenges.

Mange går hjem skuffet.

To timer seinere, med kamera i hendene og signalgule refleksvester, er en liten gruppe klare for Tokyos mest høylytte og sagnomsuste seremoni - bedre kjent som Tsukijis tunfiskauksjon.

Surrealistisk Det er en surrealistisk og fengslende opplevelse. Handelsmenn og eksperter - mange med et halvt liv tilbrakt i disse værbitte lokalene - vandrer fra dyr til dyr med forstørrelsesglass og spesialinstrumenter, før auksjonere beljer budene rundt i den ekkotunge hallen.

SAGNOMSUST: Tsukiji fiskemarked er markedets mest sagnomsuste attraksjon, hvor enkelte dyr kan gå for titusenvis av dollar. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
SAGNOMSUST: Tsukiji fiskemarked er markedets mest sagnomsuste attraksjon, hvor enkelte dyr kan gå for titusenvis av dollar. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND Vis mer

Prosessen koordineres etter en unik kombinasjon av bevegelser og uttrykk, nesten som et eget språk, og enkelte eksemplarer kan gå under hammeren for titusenvis av dollar.

Om kort tid vil det rubinrøde kjøttet lempes på transportfly og serveres på noen av klodens mest fornemme fiskerestauranter.

Det hele etterlater et sterkt inntrykk, men tunfisk-auksjonen er bare forsmaken på resten av det mektige markedet.

900 forhandlere Det finnes knapt en guidebok til Japans hovedstad hvor Tsukiji ikke er på «må-gjøre»-lista over byens attraksjoner, og med god grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FØRSTEMANN TIL MØLLA: Det er godt med litt ryggstøtte klokken fire om morgenen. Bare de første 100 som møter opp blir utstyrt med vester og tillatelse til å se tunfiskauksjonen. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND
FØRSTEMANN TIL MØLLA: Det er godt med litt ryggstøtte klokken fire om morgenen. Bare de første 100 som møter opp blir utstyrt med vester og tillatelse til å se tunfiskauksjonen. Foto: AXEL MUNTHE-KAAS HÆRLAND Vis mer

Markedets størrelse kan knapt overdrives: 900 forhandlere formidler over 700 000 tonn med fisk og sjømat her hvert år, spredt rundt et område på størrelse med en liten, norsk by.

Fra midnatt, utover morgenkvisten og til tidlig på ettermiddagen minner markedet om et eneste stort vepsebol, hvor trommehinnene tøyes til bristepunktet og sjansen for å bli overkjørt av gaffeltruck er høyst reel om man ikke følger nøye med.

Lukten her er overraskende mild. Synet, derimot, er en annen historie. For deg med klaustrofobi eller blodangst er Tsukiji omtrent det nærmeste du kommer et levende mareritt.

Visuell råhet Økser og kniver hamrer gjennom kjøtt og ben; innmat, fiskeskjell og saltvann flyter fritt over benker og gulv; hoder og tentakler flyr veggimellom.

Det er en visuell råhet som står i sterk kontrast til den rene og velholdte byen utenfor. Tusenvis av kunder, kjøpmenn og sanitets-arbeidere navigerer korridorer hvor knapt tre personer kan stå skulder til skulder.

Her er det med andre ord liten plass til fotoglade turister, og om du ikke umiddelbart lærer deg å gå lettbeint slalåm mellom bodene får du fort en høflig beskjed om å pelle deg vekk.

- Ord blir fattige Svenske Petter Björkebäck og Annika Eklöf Melking, har stått opp tidlig for å spise frokost på en av de mange sushirestaurantene langs markedets ytterkant.

Kollegene besøker Tokyo i jobbsammenheng, og selv om størsteparten av tiden har blitt tilbrakt på diverse møterom rundt om i byen, var Tsukiji et selvsagt punkt på timeplanen.

- Ord blir fattige, sier Eklöf Melking.

- Jeg hadde høye forventninger, men den faktiske opplevelsen av stedet overgikk de fleste av dem. Det er en kultur og en yrkesstolthet her som jeg blir helt rørt av. Jeg er utrolig glad for at vi fikk oppleve markedet før det forsvinner, sier hun.

På flyttefot Björkebäck og Eklöf Melking er dermed blant de siste som får oppleve Tsukiji som det står i dag.

Siden 1923 har markedet operert på sørsida av Ginza-distriktet, men i november 2016 flyttes det hele til nye, moderne og strømlinjeformede lokaler.

Selv om forhandlerne blir med på flyttelasset, forsvinner unektelig mye av særpreget med dem.

Se det med andre ord nå. Før det er for seint.