MUNTRE SATANISTER; Tanken var aldri å tilbe Satan, men synde og ha det gøy. Illustrasjon: Church of Satan
MUNTRE SATANISTER; Tanken var aldri å tilbe Satan, men synde og ha det gøy. Illustrasjon: Church of SatanVis mer

satanisme

I stedet for å skamme seg over sin dyriske natur, skulle de nyte den. 50 år med Church of Satan

I vår tid har Hollywoodkjendisene yoga, lowcarb og crossfit. For 50 år siden var satanisme og Church of Satan det store.

Det var 30. april 1966 i San Fransisco. Hippiene hadde allerede tjuvstartet på The Summer of Love. Anton Szandor LaVey hadde helt andre ideer. I det svartmalte huset sitt i California Street hadde han samlet en skare troende.

For dem var dette en ikke en hvilken som helst kveld, men Valborgsnatt - den viktigste kvelden i året for hekser og satanister.

LaVey hadde glattbarbert hode, djevelsk fippskjegg, prestekrage og horn i pannen. Foran seg hadde han en naken kvinne som alter. Mens han hevet nattverdskalken erklærte han 1966 som år 1 i en ny tidsalder - Satans tidsalder.

Verdens første sataniske kirke var grunnlagt.

- Menneskets dyriske natur

Som ung mann hadde LaVey jobbet som orgelspiller på alskens tilstelninger. Han hadde lagt merke til noe interessant: «På lørdagskvelder så jeg menn som kastet kåte blikk på de halvnaken jentene som danset på tivoliet. På søndag morgen spilte jeg orgel for predikantene på teltmøtene og jeg så de samme mennene på kirkebenkene med kone og barn, mens de ba Gud om tilgivelse for lystene sine. Men neste lørdag var de tilbake på tivoliet... Jeg forstod at den kristne kirken lever på skinnhellighet og at menneskets dyriske natur alltid vil seire, uansett hvor mye religionen forsøker å renske den ut.»

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn