I Ypres hedres 54 000 falne uten gravsted fra første verdenskrig hver eneste kveld

Winston Churchill: Ikke noe helligere sted i hele verden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

YPRES (Dagbladet): Når det siste malmtunge slaget i klokkene i den gedigne Maartenskatedralen har slått, trekker lokale brannfolk pusten og blåser rosignalet for titusener av falne soldater som aldri fikk sin egen grav.

I den belgiske byen Ypres blir heltene fra første verdenskrig hedret. Hver bidige kveld.

- Av og til blir jeg slått av den vanvittige galskapen som lå bak lidelsene i skyttergravskrigen for 100 år siden. Jeg føler meg beæret over å få bidra til at lidelsene aldri blir glemt, sier en av de fire brannfolkene som denne kvelden har blåst rosignalet.

Trekker turister Etter seremonien er det tradisjon å samle seg på puben på hjørnet, et steinkast unna minnesmerket.

Seremonien er i ferd med å bli en turistattraksjon. Spesielt sommerstid er det vanlig at hundrevis av tilskuere overværer den daglige minnestunden.

Noen er etterkommere som vil hedre drepte familiemedlemmer.

Mange av de tilreisende besøker krigsmuseet i Ypres, stengt på mandager, før de overværer minnestunden om kvelden.

Flyttet til England Seremonien ved det storslåtte minnesmerket Meninporten har foregått siden 11. november 1929, bare avbrutt av tyskernes okkupasjon under andre verdenskrig fra mai 1940 til september 1944. I dette tidsrommet ble rosignalet blåst i England.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.