HELDIGE: - Vi er kjempeheldige som har fått så mange henvendelser fra folk som vil hjelpe. Jeg er så takknemlig, sier alenemoren Nina (54).Foto: Jacques Hvistendahl
HELDIGE: - Vi er kjempeheldige som har fått så mange henvendelser fra folk som vil hjelpe. Jeg er så takknemlig, sier alenemoren Nina (54).Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Ida (12) har bare vært på ferie én gang i sitt liv - nå blir drømmen oppfylt

Familie tilbød å spandere tur til Paris.

(Dagbladet): - Det er helt fantastisk. Jeg visste jo at det finnes snille mennesker der ute, men at jeg skulle bli «utsatt for» dem, hadde jeg ikke trodd i mine villeste fantasier. Jeg er så takknemlig, sier en alenemoren Nina (54).

I helgen fortalte Dagbladet om 12 år gamle «Ida» som gruer seg til å bli igjen hjemme når alle vennene drar på ferie.

- Det verste er nesten at jeg ikke har noe å fortelle fra ferien når skolen starter igjen. Absolutt alle reiser bort, mange sier de skal til Spania, London og USA, fortalte sjetteklassingen.

Drømmen hennes er å reise til Paris eller New York.

Mange tilbud De siste dagene har det strømmet inn med tilbud og positive tilbakemeldinger til Nina og datteren «Ida» via Dagbladet.

En familie tok «Ida» på ordet og tilbød henne og moren tur til Paris i sommer.

- De ville gjerne spandere en tur til Paris, men vi var nødt til å si nei takk. Det ble klart for meg at shopping står høyest på ønskelista over hva «Ida» hadde lyst til å gjøre i Paris - og det har vi selvsagt ikke råd til. Hun har flere venninner som har vært på shoppingtur i London og Paris med mødrene sine, så det er nok der den ideen har dukket opp, sier 54-åringen.

Drar til Syden I stedet blir det tur til Syden i løpet av sommeren.

-Jeg spurte «Ida» hva hun ville valgt hvis det sto mellom å dra til Paris i tre-fire dager, se på Eiffeltårnet og kanskje kjøpe noen småting - eller en uke eller to i Syden. Hun ville det siste. Vi får et bidrag til reisen på 10 000 kroner av familien som tok kontakt, sier Nina.

De følger med på ledige restplasser til Syden og reiser litt nærmere skolestart.

-Det er helt magisk! «Ida» er selvsagt helt «i hundre». Hun bare må ha ny bikini, og det har sagt at vi kan saktens ordne.

Dårlig råd 54-åringen lever på arbeidsavklaringspenger etter å ha vært sykmeldt i en periode. Det merkes godt på økonomien. Alt de har går til husleie, mat, medisiner, behandling og klær og nødvendig utstyr til datteren. Noen penger til ferie eller fritidsaktiviteter blir det ikke.

- Til «Ida» må jeg hele tida si «vi har ikke råd». Jeg vet jo at vi klarer oss, men det er umulig å forklare en 12-åring at vi er heldige fordi vi har tak over hodet, mat på bordet og bor like ved stranda. Hun føler seg fattig — og skammer seg over det, forteller moren.

Nina synes det er utrolig at så mange mennesker bryr seg og vil hjelpe.

-Vi har fått flere fantastiske tilbud. Jeg ble mest rørt over en ung kvinne som tilbød oss å komme ned dit hun bodde på Sørlandet. Hun hadde invitert flere skolejenter fra 1.til 7.trinn til sommerkos med aktiviteter og konkurranser, og inviterte oss til å bo der. Jeg blir så glad når unge mennesker engasjerer seg på den måten, sier hun.

-Jeg er litt usikker på om vi får tid, vi begynner jo å få det litt travelt nå i sommer, sier Nina og ler.

Foran i køen Hun har søkt på flere ferietilbud som er gratis, men synes andre må få komme foran i køen nå som de har vært så heldige.

- Én ting er å få servert et fruktfat, noe annet er å kunne dele på det, sier hun.

I går tok hun og «Ida» turen til et badested sammen med en av datterens venninner.

- Det er sånne ting jeg kan bidra med. Flere barn har jo foreldre som fremdeles jobber, og de går bare og venter på å reise på ferie. Da er det hyggelig å kunne finne på noe sammen så de ikke blir gående og kjede seg, sier Nina.

Måles ikke i penger Hvert år får Unicef Norge henvendelser fra barn og unge, men også voksne, som gruer seg til sommerferien.

I samarbeid med Unicef setter Dagbladet i sommer fokus på barn som føler seg utenfor og trenger ekstra hjelp og støtte om sommeren, gjennom tiltaket Feriesentralen.

Når mange barn og familier strever i ferien, er det viktig å huske på at utfordringene ikke utelukkende handler om dårlig økonomi og fattigdom, påpeker Kristin Oudmayer, fagansvarlig i Unicef Norge.

-Selv barn i velstående familier kan grue seg, og føle seg ensomme om sommeren. Barn og unge kan også grue seg på grunn av sykdom i familien og uenighet om samvær, for å nevne andre ting. Gode opplevelser måles ikke penger eller dyre feriereiser, og nettopp det er bakgrunnen for at vi opprettet Feriesentralen, sier hun.

Til tross for at tilbudene om utlån av hus, hytter og støtte til reiser, renner inn, er Unicef opptatt av å konkretisere hva man som et helt vanlig menneske kan gjøre for å bidra til å skape gode minner i feriehverdagen — og også hva de som strever kan gjøre selv. 

- Til foreldre som av ulike årsaker ikke har mulighet til å være med på karusellen sommerens forventninger fører med seg, synes jeg det er svært viktig å formidle at gode opplevelser, trygghet, minner og samvær, aldri kan måles i penger, kostbare ferier eller sommerleire. At man ikke har økonomi eller av andre årsaker opplever begrensninger i ferietida, betyr ikke at man trenger å forbli fattig på gode opplevelser. Og det gjelder å holde fast ved den tanken, både ovenfor seg selv, barna og omgivelsene.

www.feriesentralen.no finnes det nå hundrevis av eksempler på hyggelige ting man kan gjøre sammen, som koster lite eller ingenting, og som kan gi minner for livet.