ASEKSUELL: Ida Kristine er aseksuell og opplever liten forståelse fra andre. Foto: Marie von Krogh
ASEKSUELL: Ida Kristine er aseksuell og opplever liten forståelse fra andre. Foto: Marie von KroghVis mer

Ida Kristine (29) er aseksuell: - For min del er det bare slitsomt

Da hun ble fortalt at hun måtte øve med seg selv, følte hun seg bare enda sykere.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Ida Kristine trodde lenge at det var noe galt med henne. At det at hun mangler seksuell tiltrekning var noe som måtte fikses.

– Jeg googlet «hvorfor liker jeg ikke sex?». Da kom jeg inn på et nettsamfunn for aseksuelle, forteller hun.

Der møtte 29-åringen mange som følte akkurat det samme som henne.

– Mange misforstår og tenker at vi er redde for sex. Men det har ingenting med det å gjøre, forklarer Ida Kristine.

Dagbladet får opplyst av nettsamfunnet Asexual Visibility and Education Network (AVEN) at de har 106.000 medlemmer på sin engelskspråklige medlemsside, og at flere av disse er nordmenn. Nøyaktig hvor mange, har de ikke oversikt over.

Deres egen definisjon av aseksualitet legger vekt på vedvarende mangel på seksuell tiltrekning. En del kan oppleve seksuell tenning, men uten at det kobles til tiltrekning.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn