RAUMABANEN: Toget går i sakte fart langs Raumabanen, slik at turistene skal få sett det meste av det beste Romsdalen har å by på. Foto. LEIF J. OLESTAD
RAUMABANEN: Toget går i sakte fart langs Raumabanen, slik at turistene skal få sett det meste av det beste Romsdalen har å by på. Foto. LEIF J. OLESTADVis mer

Ikke akkurat Oslo-Lillestrøm

Dette er klart Norges fineste togreiser.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

• Les om fire andre fine togturer i Norge nederst.

RAUMABANEN (Dagbladet): Jernbanestrekningen fra Åndalsnes til Dombås var i ferd med å bli lagt ned.

Togpassasjerene skulle henvises til busser.

DRØMMEREISEN: Lien Laleman og kjæresten Alwin Videne er på interrailtur i Norge. Og fikk med seg minner fra det beste av Raumabanen. Alle foto: ODD ROAR LANGE
DRØMMEREISEN: Lien Laleman og kjæresten Alwin Videne er på interrailtur i Norge. Og fikk med seg minner fra det beste av Raumabanen. Alle foto: ODD ROAR LANGE Vis mer

Så skjønte noen at det gikk an å kopiere suksessen med Flåmsbana.

Dermed var Raumabanen på skinner - og en ny turistopplevelse født.

Fire ganger per dag kjører toget ut fra perrongen på den nyoppussede Åndalsnes stasjon.

Over høyttalerne ønskes dagens passasjerer velkommen om bord, til en turistreise fra fjord til fjells - og mellom fjell som det ikke finnes maken til i Norge.

Trollenes rike I løpet av få minutter er alpebyen Åndalsnes tilbakelagt, og den første store attraksjonen åpenbarer seg.

VETERANTOG: Raumabanen byr også på gamle bruer. Foto: METTE RANDEM
VETERANTOG: Raumabanen byr også på gamle bruer. Foto: METTE RANDEM Vis mer

I alle fall på dager da skylaget er høyere enn fjelltoppene ved Trollveggen.

1800 meter høye topper som har utfordret fjellklatrere og basehoppere, og som kan nås via en fire timers fjelltur fra baksiden, med utgangspunkt Trollstigen.

Her stopper toget slik at turistene får tatt sine bilder.

På interrail - Vi er på interrail, sier Lien Laleman og kjæresten Alwin Videne fra Belgia.

De to har tatt hoppet på rundturen fra Bergen, over til Oslo, Dovrebanen til Dombås, Raumabanen til Åndalsnes, buss til Ålesund og deretter Hurtigruten til Bergen.

Rundturen er en av de aller fineste.

- Her er det jammen tett mellom de flotte stedene å ta bilder av, sier Alwin og lener seg mot de store panoramavinduene.

Togvognene på Raumabanen er spesialdesignet med tanke på at de reisende, enten det er pendlere eller turister, skal oppleve utsikt i verdensklasse.

Naken natur Et møte mellom natur og ingeniørkunst, der selv barn, som vanligvis er måtelig opptatt av utsikt - må himle med øynene når toget kjører over Kylling bru.

Midt på brua er det fotostopp.

Her ser du rett ned i den grønne Rauma elv, som vekselvis kaster seg utfor i strie fossefall og andre steder flyter stille.

Følger du godt med kan du se laksen i elva.

Fra Kylling bru går ferden videre oppover Romsdalen, nå på motsatt side. Inn i en vendetunnel som gjør at toget igjen kjører i riktig retning mot Bjorli og Dombås.

38 000 i året - Vi forsøker å gjøre reisen til en best mulig opplevelse, sier Tove Sylte, som er NSBs ansvarlige for Raumabanen.

- Vi har 38 000 passasjerer hvert år, og japanerne er den raskest voksende gruppen vi har. Dette er en totalopplevelse som flere og flere oppdager.

- EN FANTASTISK TOGREISE: Togfører Øyvind Skogstad (t.h.) og konduktør Lene Storholm guider gjerne passasjerer som vil vite mer om toget og naturen langs linja. Her er toget på vei over Kylling bru ved Verma. Foto: ODD ROAR LANGE
- EN FANTASTISK TOGREISE: Togfører Øyvind Skogstad (t.h.) og konduktør Lene Storholm guider gjerne passasjerer som vil vite mer om toget og naturen langs linja. Her er toget på vei over Kylling bru ved Verma. Foto: ODD ROAR LANGE Vis mer

Med stolthet forteller hun om turistsuksessen som er blitt en meget populær reise for mange cruisebåtpassasjerer som kommer til Åndalsnes.

- De tar toget én vei, og bussen tilbake. Slik får vi vist fram togturen til dobbelt så mange passasjerer, sier Sylte.

Svunnen tid - En fantastisk togreise, mener togfører Øyvind Skogstad.

Sammen med konduktør Lene Storholm guider han gjerne passasjerer som vil vite noe mer om toget, naturen eller de andre opplevelsene.

Flere steder senkes farten slik at fototuristene får sine opplevelser.

 AVSTIGNING: Bjorli stasjon er Raumabanens høyestliggende punkt. Foto: ODD ROAR LANGE
AVSTIGNING: Bjorli stasjon er Raumabanens høyestliggende punkt. Foto: ODD ROAR LANGE Vis mer

Turen til Bjorli tar en time.

Til Dombås går det drøyt halvannen time.

Ta med sykkelen Men tida går fort, og gjør gjerne som oss: Gå av toget på Bjorli hvor du kan bli med på fottur langs merkede stier, besøke brukskunstutsalget på perrongen, eller spise middag på hotellet.

De sprekeste kan ta sykkelen med på toget og reise sykkelveien tilbake til sjøen.

- Dette er jobben for den som ikke mistrives i sitt eget selskap, smiler Stig Baumayer på Bjorli stasjon.

Drives på gamlemåten En stasjon som fortsatt drives på «gamlemåten», med fordums kommunikasjonsmidler til nabostasjonene, med flagg i stedet for lyssignal.

GAMMELDAGS: Bjorli stasjon er ingen ny og moderne bygning. Men utstyret som Stig Baumayer bruker, virker fortsatt godt. Foto: ODD ROAR LANGE
GAMMELDAGS: Bjorli stasjon er ingen ny og moderne bygning. Men utstyret som Stig Baumayer bruker, virker fortsatt godt. Foto: ODD ROAR LANGE Vis mer

Og med venterom med en stor tikkende veggklokke til passasjerene.

Tida går sakte på Bjorli stasjon. Slik skal det være.

Tips: Ta Raumabanen tur/retur.

Den ene veien med kameraet oppe, den andre veien med kameraet i veska.

Se og nyt turen og naturen i stedet.

Det er slik du får de beste reiseopplevelsene.