SVÆRT UJEVNT: Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet.  Resultatet ble svært ujevnt. Illustrasjonsfoto: Thinkstock.com
SVÆRT UJEVNT: Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Resultatet ble svært ujevnt. Illustrasjonsfoto: Thinkstock.comVis mer

Ikke bare bare å bestille prøvekjøring på nett

Du får kjapt svar - eller ikke noe svar i det hele tatt. Mercedes er best.

I vår digitale tidsalder foregår stadig mer av kommunikasjonen mellom bilselger og -kunde via internett. For eksempel bestiller et økende antall potensielle bilkjøpere prøvekjøring via bilimportørenes (og -forhandlernes) nettsteder. Og det forventes selvsagt at disse web-baserte bestillingene fungerer. Gjør de det?

Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Vi vurderte ikke bare reaksjonstid, men også webdesign og oppfølging.

Resultatet ble svært ujevnt, og viser at ikke alle innen bilsalg har utviklet den kommunikasjonskulturen via internett kundene burde ha lov å forvente.

Av de ti forhandlerne svarte sju innen to døgn. Et par dager synes vi er akseptabelt, siden prøvekjøring sjelden er noe som bråhaster. Men aller helst bør reaksjonen komme i løpet av få timer.

Vi har kontaktet de tre importørene av merkene hvis utvalgte forhandlere etter over en uke ikke har reagert. Her er svarene:

Hyundai ved informasjonssjef Morten Brusletto: «Vi har identifisert tekniske problemer med løsningen vår og derfor har ikke forespørselen blitt sendt til Skotvedt. Vi er i en prosess med å etablere nye rutiner og kontroll som skal sørge for oppfølging på kortest mulig tid.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW ved markeds- og informasjonsdirektør Kjetil Myhre: «Vi har satt rutiner og regler for oppfølging av dette, så jeg må få lov å grave litt hos forhandler. Vanskelig for meg å svare på årsak i denne saken.»

Toyota ved informasjonssjef Espen Olsen: «Normalt får kunder rask respons på slike henvendelser hos Toyota, men glipper kan skje. Vi skal sjekke fakta nærmere og se om det er mulig å forbedre prosessen.»

Tidligere har vi testet bilkonfiguratorene på nettet, og da med et helt annet resultat.

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.

Best i test Mercedes-Benz får toppscore. Karakter: 6/6 Tung start, god oppfølging Volvo har ingen lett tilgjengelig prøvekjøringslenke på hjemmesiden, men når du først har fått kontakt, er oppfølgingen glimrende. Karakter: 5/6 Enkelt og funksjonelt Peugeot har nesten det samme systemet som testvinneren, men reagerer ikke like kvikt. Karakter: 5/6 Telefon og mail Skoda scorer på grundig oppfølging. Karakter: 5/6 Aktiv respons Vil gjerne selge oss en bil, uansett. Karakter: 4/6 Raskt svar Når vi først finner lenken til prøvekjøring hos VW, skjer tingene fort. Karakter: 4/6 Fungerer greit Det fungerer greit hos Ford, uten at de imponerer. Karakter: 4/6 Kundevennlig Mazda leverer varene, men kan levere dem kvikkere. Karakter: 4/6 Bommer - og treffer Toyota svarer ikke. Ikke før vi prøver oss for andre gang. Karakter: 3/6 Svikter Hyundai krever at du binder deg til mottak av reklame, men svarer ikke på forespørsel. Karakter: 1/6 Tause BMW svarer ikke, og har et forbedringspotensial på flere områder. Karakter: 1/6