Ikke glem igjen mobilen din på flyplassen for å få møte hunden Sherlock

Detektivbikkja er bare PR.

• Flere reisesaker på db.no/reise

(Dagbladet): I forrige uke kunne du lese at vi stadig glemmer flere personlige gjenstander på flyplassen, og at hittegodsavdelinga på Oslo lufthavn i løpet av juni, juli og august mottok nesten 13 000 gjenglemte ting.

Problemet med at passasjerer oftere legger igjen mobiler, PC-er, og andre eiendeler gjelder ikke bare for Norge, og det er flyselskapet KLM i ferd med å gjøre noe med.

Akkurat nå går videoen av flyselskapets egen detektivhund Sherlock sin seiersgang på sosiale medier.

Detektivhund I videoen kan du se hvordan beagelen heroisk gjenforener tapte gjenstander som mobiler og bamser med sine eiere.

Daily Mail forteller om hunden som lukter seg fram gjennom en av verdens travleste flyplasser for å finne riktig eier.

BARE REKLAME: I KLM-videoen som nå deles på sosiale medier kan du se hvordan beagelen Sherlock heroisk gjenforener tapte gjenstander med sine eiere. Men ikke glem igjen telefonen din med vilje for å få møte Sherlock om du befinner deg på Schipol. Om du får møte den søte bikkja er nemlig høyst usikkert. Skjermdump: KLM
BARE REKLAME: I KLM-videoen som nå deles på sosiale medier kan du se hvordan beagelen Sherlock heroisk gjenforener tapte gjenstander med sine eiere. Men ikke glem igjen telefonen din med vilje for å få møte Sherlock om du befinner deg på Schipol. Om du får møte den søte bikkja er nemlig høyst usikkert. Skjermdump: KLM Vis mer

KLM klarer å finne eieren til 80 prosent av de gjenglemte gjenstandene, ved hjelp av årvåkenhet, sosiale medier, og nå altså hunden Sherlock, kan du lese på Huffington Post.

Også Dagbladet la ut videoen med detektivhunden.

Men ikke glem igjen telefonen din med vilje for å få møte Sherlock om du befinner deg på Schipol. Om du får møte den søte bikkja er nemlig høyst usikkert.

PR-stunt Hunden Sherlock er ifølge Buzzfeed bare ansatt i reklameøyemed, og en del av en markedsføringskampanje for flyselskapet ment å symbolisere hittegodsavdelinga til flyselskapet. 

- Hunden brukes bare for å symbolisere den aktive måten vi jobber for å finne eiendeler og gjenforene dem med sine eiere, sier KLM-talsmann Joost Ruempol til nederlandske AD.

Mediabistro.com skriver at KLM mottar mer enn 40 000 henvendelser om tapte gjenstander hver uke, og at de derfor opprettet et hittegodsteam. «Lost and Found»-teamet skal jobbe dedikert med å finne eierne til alle gjenstandene som blir lagt igjen.

- Vi ble fortalt at KLMs hittegodsteam noen ganger sporer opp passasjerene før passasjerene selv er klar over at de har mistet noe, sier to av representantene til KLMs reklamebyrå, DDB & Tribal Worldwide til Mediabistro.

- Vi synes de er litt som detektiver, og for å illustrere at KLM gjør alt for passasjerene sine bestemte vi oss for å involvere en sporhund, sier de.

NESE FOR PR: Hunden Sherlock er ifølge Buzzfeed en del av en markedsføringskampanje for flyselskapet ment å symbolisere hittegodsavdelinga til flyselskapet. Skjermdump: KLM
NESE FOR PR: Hunden Sherlock er ifølge Buzzfeed en del av en markedsføringskampanje for flyselskapet ment å symbolisere hittegodsavdelinga til flyselskapet. Skjermdump: KLM Vis mer