NYE BILDEKK: Alle dekk må kjøres inn, det eneste som varierer er begrunnelsen. Foto: ERLEND AAS / SCANPIX
NYE BILDEKK: Alle dekk må kjøres inn, det eneste som varierer er begrunnelsen. Foto: ERLEND AAS / SCANPIXVis mer

- Ikke kjør over 80 på nye dekk

Slurv kan bli spesielt dyrt for deg med nye piggdekk.

Er du en av dem som har kjøpt deg nye vinterdekk for sesongen?

Da bør du være klar over at alle dekk har en innkjøringsperiode, det være seg piggdekk, vinterdekk eller sommerdekk. Det eneste som varierer er faktisk grunnen til at de ulike dekktypene må kjøres inn:

På piggdekk er problemet at piggene kan løsne, mens problemet med andre typer dekk er at de rett og slett er glatte.

Hvorfor løsner piggene? Piggdekk må altså kjøres inn sakte og rolig, noe som betyr at du bør roe ned de helt store aksellerasjonene, nedbremsingene, hastighetene eller bråsvingene. Følger du ikke anvisningene fra dekkprodusenten, kan piggene faktisk løsne.

- Ja, det er riktig at piggene kan løsne dersom de ikke innkjøres korrekt. Årsaken er at flensen i bunnen av piggen skjærer seg inn i gummien rundt. I tillegg skjer det en form for vulkanisering mellom piggkroppen og gummien, slik at den festes godt. Uforsiktig innkjøring vil også føre til at de piggene som ikke faller ut fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt og piggen vil lett bøye seg bakover, og etterhvert fungere mer som en mei enn en pigg, har Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef hos Dekkmann AS forklart til DinSide.

Piggen skal altså lage seg et feste i gummien selv, under kjøring. Da er det viktig at kjøringen som foretas under denne prosessen er av den riktige typen, slik at piggene setter seg korrekt.

- Det som er det viktige med nye piggdekk, er at du ikke kjører hardt i svinger, gjør harde nedbremsinger eller hard aksellerasjon, har Jan Ivar Engebretsen, informasjonssjef i NAF, forklart til DinSide.

- Dersom dekkene de første 5-6 milene kjøres inn mykt og forsiktig med hastigheter som ikke overskrider cirka 80 kilometer i timen, vil piggene sitte "som limt", ifølge Haukenes.

Engebretsen forteller videre at dette også er grunnen til at det er viktig at dekkene settes på i samme rulleretning når du setter dem på etter sommeren, og trenger du en guide for å skifte dekk får du den her.

- Poenget er at du ikke skal få motsatt brytning på piggene i bunnen, da er det fare for at de faller ut.

Så lenge må du holde deg under 80 Det er dekkprodusentene som fastsetter innkjøringslengde.

Engebretsen i NAF minner på at dette er noe kunden skal opplyses om når han kjøper dekk, og så må man forholde seg til hva leverandøren sier.

- De skal komme med en anbefaling. Sier de 30 til 50 mil, så må vi forholde oss til det.

Katrine Køste, produktsjef i Vianor, har anbefalt at man regner de første 30 til 50 milene som innkjøringsperiode.

- Man skal være forsiktig med kraftige aksellerasjoner og rask oppbremsing under denne tiden.

Det er også ulike stadier av innkjøring. Haukenes i Dekkmann understreker at det er de første fem til seks milene som er mest kritisk, og hvor du må være ekstra forsiktig.

- Det kommer jo litt an på hva man legger i begrepet innkjøring. Det er de aller første milene at grunnlaget legges. Altså ingen harde aksellerasjoner eller nedbremsinger og helst ikke over 80 kilometer i timen. Etter dette bør man også kjøre mykt og fint en periode, men jeg tror det er grenser for hva man kan forvente. Vår største leverandør Continental sier at man bør kjøre forsiktig de 20-30 første milene, mens jeg mener svært forsiktig de fem-seks første milene, påpekte Haukenes til DinSide.

Glem heller ikke å sjekke lufttrykket ved dekkskifte: Feil lufttrykk kan nemlig gi økt bremselengde.

Innkjøring av andre typer dekk Også sommerdekk og piggfrie vinterdekk skal innkjøres, men da av andre grunner enn for piggdekkene.

- Under produksjonen av dekk blir formene smurt med silikon, slik vi smører kakeformene med smør, for at dekket skal slippe formen etter vulkaniseringen. Formene, eller matrisene som de kalles på fagspråket, blir ikke smurt for hvert dekk, men de dekkene som blir vulket etter siste smøring vil ha mye silikon i slitebanen. Dette må slites bort for at dekket skal fungere optimalt, sier Haukenes.

Han forteller at dette som regel tar noen få kilometer, men dette er avhengig av veiunderlaget. Det tar lengre tid på snøføre enn på asfalt.

Ifølge Engebretsen viser tester at nye dekk hvor silikonet ennå ikke er rubbet ned, har en vesentlig lengre bremsestrekning,enn andre dekk som har gått noen mil. Du bør derfor kjøpe piggfrie vinterdekk i god tid før det bli snøføre.

- Nye piggfrie dekk bør derfor monteres i god tid før første vinterføre oppstår. Enkelte dekk er også konstruert slik at mønsteret skal slites til for optimalt grep, bekrefter Haukenes.

Også på våt asfalt, kan du få oppleve at det er ekstra glatt med nye dekk. Det gjelder derfor å ta hensyn til det når du kjører ut på veien.

Les også:
De beste vinterdekkene 2013/2014

Pristest: De billigste vinterdekkene 2013/2014

Frank kjøpte testvinnerdekk: Var utslitte etter 7.500 kilometer

Alt du trenger å vite om vinterdekk og hjulskift

PIGG UT: - Uforsiktig innkjøring kan føre til at de piggene som ikke faller ut, fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt og piggen vil da  bøye seg bakover, og etterhvert fungere mer som en mei enn en pigg, forklarer Haukenes i Dekkmann til DinSide. Foto: DEKKMANN
PIGG UT: - Uforsiktig innkjøring kan føre til at de piggene som ikke faller ut, fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt og piggen vil da bøye seg bakover, og etterhvert fungere mer som en mei enn en pigg, forklarer Haukenes i Dekkmann til DinSide. Foto: DEKKMANN Vis mer