POPULÆRT TURISTMÅL: Opptil 130 000 mennesker besøker den italienske byen Venezia hver dag. Dette skaper store problemer for lokalbefolkningen. Nå ønsker byens innbyggere at politikere setter en begrensning på antall besøkende for å gjøre det hele mer levelig. Foto: REUTERS/SCANPIX
POPULÆRT TURISTMÅL: Opptil 130 000 mennesker besøker den italienske byen Venezia hver dag. Dette skaper store problemer for lokalbefolkningen. Nå ønsker byens innbyggere at politikere setter en begrensning på antall besøkende for å gjøre det hele mer levelig. Foto: REUTERS/SCANPIXVis mer

Ikke lenger romantiske, ensomme turer i måneskinnet

Venetianere vil ha vekk turisthordene.

Turismen skviser ut hverdagslivet i den italienske byen, viden kjent for sine bruer og gondoler.

Venezias 59 000 innbyggere kjemper en hard kamp for å leve sine liv innimellom turistene, som på en «god» dag kan telle opptil 130 000.

- Dette er ikke et normalt sted lenger, sier Lidia Fersuoch.

Store endringer Da hun vokste opp i bydelen San Samuele, var det to slaktere, flere kolonialbutikker, to bakere, en butikk som solgte sysaker og til og med en skomaker i nabolaget.

- Nå er alle borte, sier Fersuoch.

Med organisasjonen Italia Nostra (Vårt Italia) forsøker hun å få myndighetene til å se problemet.

Byen er stadig er truet av vannet og det brukes mye tid og penger på å beskytte kanalbyen fra det, men politikerne glemmer å ta vare på innbyggerne, er budskapet.

Byen som også er berømt for sin filmfestival, kan dessuten bare skilte med to kinoer.

«Intelligent turisme» Italia Nostra ønsker å begrense antall turister som får besøke byen, blant annet de som ankommer i store cruiseskip.

De kaller det «intelligent turisme».

- Ingen benekter at turismen er motoren som driver Venezias økonomi og at folk i turistsektoren arbeider veldig hardt. Men ved å basere seg så mye på turisme har byen mistet sin sosiale struktur, sier Fersuoch.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For vanlige venezianerne er det blitt dyrt å leve i byen, og særlig rammer det eldre.

Å frakte varer til butikkene innebærer å bruke stadig mindre båter og så til slutt håndkjerrer for å nå butikker som ikke ligger ved kanalene.

Hvert nye transportmiddel øker prisen.

Boligene er blitt ettertraktede for utlendinger.

Amerikanere og australiere kjøper, men er i byen bare nå og da.

- En fornøyelsespark Mange av de innfødte ser at de kan tjene langt mer på å leie ut til turister enn på langtidsleie til studenter eller arbeidere.

- Venezia er blitt en fornøyelsespark. Noen ganger minner det meg om et sørgelig Disneyland, sier skribenten Caterina Falomo.

Hun har samlet minner og refleksjoner om dagliglivet i Venezia gjennom tidene i boka «En gang var vi Venezianere».

- Politikernes oppgave er å beskytte byen med alle sine sider. Den første plikten er å beskytte dagliglivet til innbyggerne, ikke turistenes innfall, sier hun.

Sterk kritikk Innbyggerne mener byens politikere ikke har grepet mulighetene som har bydd seg for å gjøre noe med problemet.

Øya San Clemente i lagunen der Venezia ligger, og som tidligere huset et mentalsykehus, ble gjort om til et luksusferiested.

I stedet kunne det for eksempel blitt brukt til å bygge ut universitetet.

- Med hvert nye luksushotell, gjestehus eller ferieleilighet, dør en del av byen. Som innfødt venetianer sårer det meg mer enn jeg kan forklare, sier Falomo.

(NTB)