LIKT AV SVENSKENE: Norwegian er bedre likt enn SAS i Sverige, viser en kundetilfredshetsundersøkelse Svenskt kvalitetsindex har gjennomført blant 2500 svensker. Foto: PAUL KLEIVEN / NTB SCANPIX
LIKT AV SVENSKENE: Norwegian er bedre likt enn SAS i Sverige, viser en kundetilfredshetsundersøkelse Svenskt kvalitetsindex har gjennomført blant 2500 svensker. Foto: PAUL KLEIVEN / NTB SCANPIXVis mer

Ikke noe annet flyselskap er bedre likt av svenskene

- Ikke rart vi blir dømt litt hardt, sier konkurrenten.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Norwegian er kåret til Sveriges best likte flyselskap både på innenriks- og utenriksflyvninger.

I en måling på persontransport gjennomført av Svenskt kvalitetsindex, har Norwegian en kundetilfredshet på 71,9 prosent på sine utenlandsreiser.

Til sammenlikning har SAS en tilfredshet på 68 prosent, mens Ryanair får 52,6 prosent.

Innlandsflyvninger Det er første gang Norwegian er med i kåringen om beste innenriksflyselskap i Sverige.

Her har Norwegian en kundetilfredshet på 71,7 prosent i Svenskt kvalitetsindex' undersøkelse, etterfulgt av Sverigeflyg med 71,2 prosent, mens SAS oppnår en kundetilfredshet på 65,0 prosent.

- Norwegian har de siste årene vokst kraftig. Kundene er fornøyde med så vel innenriksreiser som utenriksreiser, og Norwegian ligger på topp blant flyselskapene. Kundene synes de får mye valuta for pengene, og Norwegian anses å være mer verdt prisen enn både SAS og Ryanair, skriver Svenskt kvalitetsindex.

- Vil være førstevalget Totalt 2500 svensker er med i undersøkelsen, og respondentene har vurdert selskapene innen en rekke kategorier på en skala fra 0 til 100.

Blant parameterne som måles er image, forventninger, produktkvalitet, servicekvalitet, pris og lojalitet.

Undersøkelsen sier ikke noe om antall passasjerer de ulike selskapene har. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forteller Dagbladet at det likevel er grunn til å tro det er sammenheng mellom tilfredshet, godt inntrykk og faktiske valg.

- Vi er opptatt av å være førstevalget, og å ha produktfordeler som blir lagt merke til. Vi gjør det bra fordi vi er et selskap med lave priser, kombinert med høy kvalitet, sier en fornøyd informasjonssjef.

Kvalitet og pris Norwegian har blant annet trådløst internett på 48 av sine 68 fly, og Sandaker-Nielsen mener resultatet i den svenske undersøkelsen viser at det ikke er noen motsetning mellom kvalitet og konkurransedyktige priser.

- Vi har blitt godt mottatt i Sverige, og det er et viktig marked, sier informasjonssjefen.

Norwegian har 450 daglige avganger i Norge, Sverige, Danmark og Finland til sammen. Fra Sverige alene har selskapet 90 daglige flyvninger.

Siden oppstarten med 22 ruter i 2008, har selskapet vokst til 76 i dag, noe som gjør Norwegian til det nest største flyselskapet på Arlanda, forteller Sandaker-Nielsen.

Bare fem av disse er innenriksruter, noe som er lite, sammenliknet med i Norge. Men ifølge Sandaker-Nielsen gjør topografien at behovet ikke er like stort for innenriksruter hos nabofolket.

Tøff SAS-høst - Det er viktig med et godt omdømme. Etter en tøff høst er det ikke rart at SAS blir dømt litt hardt, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Samtidig har den turbulente tida lagt grunnlaget for et mer offensivt selskap, mener han.

Uten å være spesifikk, bekrefter Johansen at SAS vil lansere nye teknologiske løsninger framover.

For at SAS skal beholde fornøyde kunder og øke konkurransekraften, konkluderer Svenskt kvalitetsindex nettopp med at selskapet må moderniseres så det blir oppfattet som et moderne selskap som ligger i forkant teknologisk, og ikke minst holde et høyt nivå på kundeservicen.

Dyktig konkurrent På spørsmål om det er bittert at erkenorske Norwegian nå scorer bedre på kundetilfredshet enn sin skandinaviske storebror, og det i Sverige, svarer Johansen:

- Norwegian er en dyktig konkurrent, og konkurransen mellom SAS og Norwegian er hard. Vi tar dette som en utfordring. Dette bekrefter at passasjerene må vinnes hver eneste dag, og det ansporer til en tøffere og hardere innsats framover.