MEDPASSASJERER: Det er medpassasjerene som irriterer mest, viser en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket. Illustrasjonsfoto: COLORBOX
MEDPASSASJERER: Det er medpassasjerene som irriterer mest, viser en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket. Illustrasjonsfoto: COLORBOXVis mer

Ikke noe annet irriterer deg mer når du er ute og flyr

Nei, det er ikke flyselskapet.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Er du en av dem som blir grenseløst irritert over andre passasjerer når du reiser med fly?

I så fall er du ikke alene om akkurat det.

På spørsmålet: «Hva irriterer deg mest på flyet når du skal reise utenlands?», svarer hele 56 prosent at de irriterer seg over folk som sparker i setet, viser en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket.

Respondentene kunne si ja på flere svaralternativer, og hele 45 prosent irriterer seg over at personen foran legger ned seteryggen, mens 44 prosent blir irritert av skrikende barn.

Irriterende medpassasjerer - Det er ikke selve flyreisen som irriterer mest, det er de andre passasjerene, humrer markeds- og administrasjonssjef i Ticket, Ellen Wolff Andresen.

Når det gjelder skrikende barn, er det unge folk som irriterer seg mest.

59 prosent av respondentene mellom 18 og 29 år mener skrikende barn er det som er mest irriterende på flyturen. Blant pensjonistene er det 39 prosent som lar seg irritere over bråk fra de aller minste.

Skulle du finne på å klappe når flyet lander, kan du også regne med at noen gremmes. 12 prosent synes dette er irriterende, ifølge undersøkelsen.

Bare 6 prosent svarer at de ikke lar seg irritere i det hele tatt når de er ute og flyr, mens 3 prosent oppgir at de aldri flyr utenlands.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overrasket Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, er overrasket over at så mange oppgir at de er irriterte når de er ute og flyr.

Han tror det kan være lettere å være ærlig i en spørreundersøkelse, og at mange passasjerer etter svarene å dømme holder irritasjonen inni seg:

- Vi opplever stort sett at passasjerene er fornøyde, sier informasjonssjefen.

Snakk sammen Hans klare råd er at du snakker med medpassasjerene hvis det er noe du irriterer deg over:

- Vi har tro på samtalen, og at det går an å si ifra på en ordentlig måte, sier han.

Tør du ikke, eller får du ikke gehør, kan du ta opp problemet med besetningen, anbefaler han.

Få irritasjonsklager Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS har samme oppfatning, og mener at lista for å melde ifra nok ligger høyt hos norske reisende.

Flyselskapet får inn svært få klager om irriterende medpassasjerer.

- Det som dominerer klagebildet er kostnader, blant annet på grunn av forsinkelsene situasjonen med flygelederne medførte i sommer, sier han.

Gi beskjed Irriterer du deg for eksempel over bråkete barn, eller at noen sitter og sparker i seteryggen, er Johansens klare råd å ta opp problemet med kabinbesetningen der og da.

- Ta kontakt med personalet om bord. Som regel har de mulighet til å gjøre noe med problemet med en gang, sier han, og legger til:

- Det kan jo hende at noe av det vi irriterer oss over, skjer i vanvare, og at en høflig henstilling fra besetningen kan løse problemet.

Samtidig handler det om at hver og en tar hensyn til sine medpassasjerer, mener informasjonssjefen.

Rolige barn Johansen forteller at over 90 000 barn reiser alene med SAS i løpet av året. Bare i høstferien reiste flere tusen barn alene med fly.

Ifølge besetningen om bord er dette eksemplariske flypassasjerer, forteller han.

- Det er ikke barn som reiser alene, men barn som reiser med foreldrene som ofte er mest urolige, sier Johansen.

Hans råd er derfor at det er viktig at foreldrene passer på og tar hensyn til medpassasjerene.

Johansen understreker at det er uaktuelt med barnefrie fly, og at SAS setter pris på at barnefamilier reiser med dem.

Undersøkelsen Her er hva respondentene svarte på spørsmålet: «Hva irriterer deg mest på flyet når du skal reise utenlands?»

1. Når passasjeren bak sparker i setet, 56 prosent.
2. At personen foran meg legger seteryggen for langt bak, 45 prosent.
3. Barn som skriker, 44 prosent.
4. Berusede medpassasjerer, 40 prosent.
5. En setenabo som tar mye plass, 40 prosent.
6. Å ikke få sitte ved siden av sin(e) reisepartner(e), 34 prosent.
7. Når setenaboen med vindusplass skal reise seg hele tida, 23 prosent.
8. Dårlig service, 21 prosent.
9. Dårlig mat, 18 prosent.
10. En setenabo som prater for mye, 17 prosent.
11. Naboen hører på musikk med for høyt volum, 17 prosent.
12. Barn som spiller TV- og dataspill med høyt volum, 17 prosent.
13. For høy temperatur om bord, 16 prosent.
14. For lav temperatur om bord, 15 prosent.
15. Passasjerer som ikke slår av telefonen ved avgang, 13 prosent.
16. Passasjerer som klapper i hendene ved landing, 12 prosent.