DOBBELT MATINNTAK: - Ikke nødvendig selv om du er gravid, mener ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. FOTO: Istockphoto.com
DOBBELT MATINNTAK: - Ikke nødvendig selv om du er gravid, mener ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. FOTO: Istockphoto.comVis mer

Ikke spis for to

Følg disse tipsne og unngå de ekstra babykiloene.

De fleste kvinner opplever at kroppen forandrer seg etter å ha gått gravid i ni måneder. Du sliter med å bli kvitt noen ekstra kilo, føler at du har blitt rundere i hoftene eller at magen rett og slett har fått en ekstra fold med hud.

Redd for hengemage - I forrige svangerskap la jeg på meg 13 kilo, og brukte to år på å komme tilbake til min egen vekt igjen, sier Solveig Espeland Ertresvaag (35). I juni får sønnen (4) selskap av en liten søster.

- Med førstemann var jeg bekymret for at magen skulle henge veldig etter fødselen.Men etterhvert så jeg jo at magen min kom nogenlunde tilbake til normalen. Litt ekstra hud er det jo, men med sterke magemuskler synes jeg det er til å leve med. Faktisk er jeg mindre opptatt av mage og kropp i dette svangerskapet, sier hun.

Mer fornøyd med kroppen - Selv om jeg var like aktiv i forrige svangerskap, var jeg utålmodig for å få min egen kropp tilbake. Men til tross for at det tok lengre tid enn jeg hadde håpet, ble jeg faktisk mer fornøyd med kroppen etter fødselen. Det var nok fordi jeg hadde fokusert litt ekstra på trening og kosthold i svangerskapet, sier hun.

Tilbake til egen vekt - De fleste kvinner legger på seg i graviditeten. Å komme tilbake til sin normalvekt er derfor det mange kvinner forbinder å få sin egen kropp igjen, sier Tore Henriksen, professor ved Fødeseksjonen ved Rikshospitalet, Oslo universitetssykehus.

- Det er fysiologisk helt normalt å legge på seg i svangerskapet. Men hvor mye man legger på seg kan virke sterkt inn på hvor fort kiloene renner av. Amming bidrar til redusert vekt, men det er svært individuelt hvordan og hvor fort. Dette er til dels arvelig betinget, men også svært avhengig av hvor mye en kvinne har lagt på seg under svangerskapet. En kvinne som har lagt på seg veldig mye i svangerskapet, vil sannsynligvis bruke lenger tid selv om hun ammer like hyppig som en som har lagt på seg mindre.

Ingen bør slanke seg Hvor mye du legger på deg under en graviditet, kan du til en viss grad styre gjennom å trene riktig.

- Ingen bør slanke seg i svangerskapet i form av å redusere næringsinntaket. Men man kan kontrollere vektøkningen, sier Tore Henriksen.

Og er man overvektig fra før, anbefales det at man ikke går opp så altfor mange kilo.

TRENER:- Jeg prøver å være aktiv hver dag ved f.eks. å gå på ski, sier andregangsgravide Solveig Espeland Ertresvaag. FOTO: Geir Dokken
TRENER:- Jeg prøver å være aktiv hver dag ved f.eks. å gå på ski, sier andregangsgravide Solveig Espeland Ertresvaag. FOTO: Geir Dokken Vis mer

- Gravide bør spise sunt og variert og prøve å bevege seg så mye som mulig. Fra naturens side er vi laget veldig forskjellig, så for dem som vanligvis legger på seg lett, kan det være smart å være ekstra påpasselig, sier Henriksen.

Ikke spis for to - Både arv og livsstil spiller inn. Noen har helt klart anlegg for å legge på seg mye under graviditeten og ikke så lett for å ned igjen etter fødselen, sier Cathrine Borchsenius.

Hun er ernæringsfysiolog, har selv tre barn og skriver for tiden bok nettopp om å komme i form etter at man har fått barn.

- Svangerskap er en vanlig utløsende faktor til overvekt. Men dersom man har gener som disponerer for vektoppgang, er det heldigvis mulig å motvirke disse genene, sier hun.

Det gjør man blant annet ved ikke å spise for to.

- Mange gravide gjør nettopp det. Det trenger de ikke. I begynnelsen er jo fosteret bitte lite og krever lite, og etter hvert som det blir større og mors kropp vokser, vil mor automatisk bevege seg mindre og dermed ha mindre behov for energi. Men det er selvfølgelig viktig å få i seg nok næringsstoffer og energi under svangerskapet, sier Borchsenius.

Tilpass matinntaket - Har du bekkenløsning eller er mye i ro av andre årsaker, trenger du mindre mat enn i et aktivt svangerskap. Graviditeten er hormonelt sett en "lagringstilstand". Kroppen lagrer fett som senere skal brukes til amming. Derfor kan du redusere inntaket av raske karbohydrater og heller velge langsomme, akkurat som ved overvekt. Og det er viktig med nok proteiner, ettersom det metter godt, sier hun.

Ikke bare utseendet - De musklene det er viktig å trene i svangerskapet handler om mye mer enn utseendet etter fødsel. Du får i både pose og sekk ved å trene. Trening under svangerskapet er nyttig og sunt for den gravide kroppen , og sørger for raskere restitusjon tilbake til en kropp du kjenner igjen etterpå, sier Jill Jahrmann.

IKKE SLANK DEG: - Ingen bør slanke seg i svangerskapet, men man kan kontrollere vektoppgangen, sier professor Tore Henriksen. FOTO: Eva Rose Furmyr
IKKE SLANK DEG: - Ingen bør slanke seg i svangerskapet, men man kan kontrollere vektoppgangen, sier professor Tore Henriksen. FOTO: Eva Rose Furmyr Vis mer

Jahrmann er fysioterapeut med mastergrad i idrettsvitenskap og forfatter av boken "Trening for kule mager".

Unngå vagging Når hun skal råde gravide innen styrketrening, er det spesielt ett område hun fokuserer på.

- Tren muskler i bein og rumpe for å opprettholde styrke og spenst når kroppen blir tyngre å bære. Gange er også lettere med sterke bein og setemuskler. Unngå vagging lengst mulig. Vi er ikke skapt for å gå på den måten, og det kan lett gi ryggsmerter. I tillegg ser det ikke bra ut, sier hun.

En holdningsdreper Jahnrmanns neste tips er å trene musklene i ryggen og mellom skulderbladerne.

- Graviditeten og barselperioden er holdningsdrepere. Den tunge magen og tyngre bryster trekker deg inn i en lut holdning som videreføres etter fødsel med amming og bæring av baby. Derfor skal man trene de musklene som "trekker" deg inn i god holdning med løftet bryst, lave skuldre og rett rygg. Og til slutt: Tren kjernemusklene i mage og rygg. I tillegg til lut holdning i ryggens øvre del, innebærer graviditetsholdning også svai og øm korsrygg på grunn av tyngden av magen,sier hun.

Tren den store magen Lurer du på om det egentlig er sunt å trene magemusklene i svangerskapet og om magen blir lettere "flat" igjen, er Jahrmann klar.

- Ja. Man både kan og bør trene magemusklene under graviditeten. Det er jo magemusklene som er ansvarlige for siste del av jobben med å presse barnet ut. Trening av magemusklene vil opprettholde styrke og spenst i dem, og da vil det være lettere å komme tilbake til magens opprinnelige utseende etter svangerskapet. Merk at både muskler, hud og bindevev i magen strekkes kraftig under en graviditet slik at man ikke nødvendigvis skal forvente seg eksakt likt utseende på magen etterpå. Spesielt gjelder dette etter to og flere graviditeter. En graviditet er en stor og viktig påkjenning - er det egentlig så feil med noen små spor etter den?

Saken ble opprinnelig skrevet av BarniMagen for Klikk.no. Les her.

SVANGERSKAP AVGJØR: Har man et svangerskap der man har bekkeløsning eller andre ting som gjør at man er mye i ro, trenger man mindre mat enn om man har et aktivt svangerskap, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. FOTO: Bjørn-Inge Karlsen, HM Foto
SVANGERSKAP AVGJØR: Har man et svangerskap der man har bekkeløsning eller andre ting som gjør at man er mye i ro, trenger man mindre mat enn om man har et aktivt svangerskap, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. FOTO: Bjørn-Inge Karlsen, HM Foto Vis mer

Les også:
Følg graviditeten på mobilen
- Amming skal ikke gjøre vondt
Unngå hurtigslanking etter fødselen

TREN MAGEN: - Man både kan og bør trene magemusklene under graviditeten, sier Jill  Jahrmann ,  fysioterapeut og treningsekspert.  FOTO: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto
TREN MAGEN: - Man både kan og bør trene magemusklene under graviditeten, sier Jill Jahrmann , fysioterapeut og treningsekspert. FOTO: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto Vis mer
TILPASS MATINNTAKET: Spis søte saker en gang i blant i svangerskapet. Men ikke for ofte, sier professor Tore Henriksen. Han er opptatt av at man i de siste årene har blitt mer oppmerksomme på hvordan mors helse, kosthold og fysiske form er på det tidspunktet hun blir gravid, og hvordan dette kan påvirke graviditeten og barnets helse.  ILLUSTRASJONSFOTO: Istockphoto.com
TILPASS MATINNTAKET: Spis søte saker en gang i blant i svangerskapet. Men ikke for ofte, sier professor Tore Henriksen. Han er opptatt av at man i de siste årene har blitt mer oppmerksomme på hvordan mors helse, kosthold og fysiske form er på det tidspunktet hun blir gravid, og hvordan dette kan påvirke graviditeten og barnets helse. ILLUSTRASJONSFOTO: Istockphoto.com Vis mer