Ingen hever et øyebryn om du drar på to ukers jentetur med champis og shopping

Hjemme sitter far og venter på at det skal bli hans tur.

HVER FOR OSS: Turen med jentene -  eller med gutta - blir lengre og lengre, ifølge reiselivsorganisasjonen Virke. Illustrasjonsfoto: Shopping på Rodeo Drive, verdens mest eksklusive motegate i Beverly Hills. Foto: KIRSTEN M. BUZZI
HVER FOR OSS: Turen med jentene - eller med gutta - blir lengre og lengre, ifølge reiselivsorganisasjonen Virke. Illustrasjonsfoto: Shopping på Rodeo Drive, verdens mest eksklusive motegate i Beverly Hills. Foto: KIRSTEN M. BUZZIVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Mor drar av gårde for å shoppe og drikke champagne, løpe maraton eller klatre. Hjemme sitter far og venter på at det skal bli hans tur.

Omtrent slik er vi nordmenn blitt, skal vi tro Hilde Charlotte Solheim og Rolf Forsdahl, direktører for henholdsvis reise innland og utland i organisasjonen Virke.

JENTER: Champagne står gjerne høyt på lista når jenter møtes. Her fra en bar i New York. Kvinnene på bildet har ikke noe med innholdet i reportasjen å gjøre. Foto: ØRJAN ELLINGVÅG
JENTER: Champagne står gjerne høyt på lista når jenter møtes. Her fra en bar i New York. Kvinnene på bildet har ikke noe med innholdet i reportasjen å gjøre. Foto: ØRJAN ELLINGVÅG Vis mer

- Før reagerte noen om mor dro på tur med jentene en langhelg. Nå drar hun i opptil to uker uten at noen hever et øyebryn. Det er blitt helt stuereint å dra hver for seg, sier Rolf Forsdahl.
 
Nordmenn er verdens mest reisende folk. Vi har penger, er nysgjerrige og ønsker å se nye steder.

Venneturer Samtidig vil vi gjerne dyrke egne interesser. 

- Det er vennegjengene som fyller opp flyene i disse dager, sier Forsdahl.

Aller flest er det av jentene.

UT PÅ TUR: Vi er reiselystne og vil se nye steder, gjerne steder hvor vi kan dyrke egne interesser. Aller mest øker jenteturene. Her blomstertorget i Roma. Illustrasjonsfoto: KIRSTEN M. BUZZI
UT PÅ TUR: Vi er reiselystne og vil se nye steder, gjerne steder hvor vi kan dyrke egne interesser. Aller mest øker jenteturene. Her blomstertorget i Roma. Illustrasjonsfoto: KIRSTEN M. BUZZI Vis mer

- Kvinner er mest sosiale. Jenteturer vokser mest. Det viser våre undersøkelser, forteller Solheim, som selv var på jentetur for ikke mange ukene siden.

Unngår skoleferien Mens de fleste familier med skolebarn lojalt følger skoleferien, unngår resten av befolkningen i økende grad skoleferien.

Vi tar ut mindre ferie om sommeren og mer ellers i året, når prisene er lavere og byene mindre fulle. Hele 87 prosent av de spurte sier i Virkes undersøkelse at de vil til utlandet utenom skoleferien.

Langt fra alle damer skal på shopping, og langt fra alle menn oppsøker fotballtribuner når de drar på tur. Både operaentusiaster, vinklubber og bridgevenner drar av gårde.

Men klatrere, vandrere og syklister øker. Aktiv ferie gjelder for stadig flere.

- Stadig flere driver idrett oppunder elitenivå. Se for eksempel på det store antallet norske deltakere i det italienske skirennet Marcialonga, sier Forsdahl.

• Les også: Her shopper kongelige, presidenter, sjeiker og kjendiser.