KRAFTPLUGG: Subaru har montert turbo i Foresteren sin. Resultatet er en helt annen kjøreopplevelse. Bilen er slett ikke noen uskyldighet. Foto: Tormod Brenna
KRAFTPLUGG: Subaru har montert turbo i Foresteren sin. Resultatet er en helt annen kjøreopplevelse. Bilen er slett ikke noen uskyldighet. Foto: Tormod BrennaVis mer

Ingen hvit brud

Turbo-Foresteren er ikke så uskyldig som den ser ut.

(Dagbladet): Sånn umiddelbart ser Forester XT ut som hvilken som helst Forester. Ser du ser nøyere etter ser du kanskje et par forskjeller.

Men det er først når du setter deg inn, trykker på startknappen og deretter gassen at du skjønner at dette er noe ganske annet enn den robuste og noe trauste (vel, den er blitt langt tøffere med åra) SUV'en som trofast - og med svært lite tull og tøys- har rullet rundt på norske veier siden 1998.

Og da er vi tilbake til forskjellene. Utvendig handler det om to eksospotter i stedet for den ene. Og et luftinntak som avslører at det sitter noe pustende under panseret.

PEN OG PYNTELIG: Subaru Forester har fått et løft på alle måter. Den ser pen og pyntelig ut, men bak den diskre fasaden skjuler det seg en morsom og dravillig motor som gir deg 240 hester å rutte med. Foto: Tormod Brenna
PEN OG PYNTELIG: Subaru Forester har fått et løft på alle måter. Den ser pen og pyntelig ut, men bak den diskre fasaden skjuler det seg en morsom og dravillig motor som gir deg 240 hester å rutte med. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Subaru har nemlig puttet en turbo oppi bensinutgaven, og vips så økes effekten fra 150 til 240 hestekrefter.

Om det merkes? Til de grader!

En annen opplevelse Det er så sin sak at effekten stiger med 90 hester. Det gjør bilen morsom og leken, og forbløffende responsiv. For de som er interesserte i slikt, skal den klare 0-100 på 7,5 sekund.

Vel så merkbart er det at dreiemomentet øker fra 198 nm (4200 o/min) til 350 (fra 2400 o/min).

VINTERBIL: med 22 cm bakkeklaring og permanent firehjulstrekk bør Subaru Forester være en velegnet doning for norsk vinter. Med turbo-motoren følger det i tillegg mye moro på kjøpet. Foto: Tormod Brenna
VINTERBIL: med 22 cm bakkeklaring og permanent firehjulstrekk bør Subaru Forester være en velegnet doning for norsk vinter. Med turbo-motoren følger det i tillegg mye moro på kjøpet. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Det gjør bilen til en helt annen opplevelse å kjøre enn den vanlige bensinutgaven. Trøkket i seteryggen er my mer merkbart, turtallet er mye mer sivilisert og du hører langt mindre til den velkjente boxer-hvesingen.

Strengt tatt er det ikke stort du hører i det hele tatt. Støydemingen er nemlig en av de aller største fremskrittene i den nye Foresteren. Og med stor motor og lave turtall, er XT-versjonen behagelig stillegående. Du kjenner kreftene mer enn du hører dem.

Sømløs giring Et annet stort framskritt i modellen som Subaru lanserte i begynnelsen av året, er automatkassa. Den gamle var antikvarisk, så spranget til ei hypermoderne sømløs seskstrinnskasse blir stort.

Vi ble imponert over denne CVT-kassa i den ordinære bensinutgaven, og kan konstatere at den ikke blir noe dårligere med flere langt krefter å håndtere.

FORSKJELLEN: XT er tilbake, og turbo-Foresteren er et friskt bekjentskap. Foto: Tormod Brenna
FORSKJELLEN: XT er tilbake, og turbo-Foresteren er et friskt bekjentskap. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Giringa er faktisk sømløs - enten du kjører «økonomi», «sport» eller girer manuelt med rattflapsene. Og den er kjapp, her er det ikke mye «sluring på kløtsjen».

Entusiastbil Legger du til at DIT har et bedre musikkanlegg enn standard-modellen, at den er litt stivere, at den har permanent trekk på alle fire i ekte Subaru-ånd, at gøy-effekten er langt høyere, at lastekapasitet og bakkeklaring er blant klassens beste og at komforten nærmer seg premium-nivå sitter du igjen med en morsom SUV du kan bruke til det aller meste.

Det eneste minuspoenget som er verdt å nevne er at info-skjermen er i minste laget og at navigasjonssystemet noen ganger responderer noe tregt. 

Men hvem er interessert i å legge 200 000 kroner ekstra på bordet for super-Subaruen?

- Vi forventer ikke å selge hundrevis av denne utgaven, men vi tror at de mest ivirige Subaru-entusiastene vil kjøpe turbo-utgaven, sier informasjonsdirektør Stian Thrane.

I så fall må du ut med omlag 670 000 kroner.
Og det må du kanskje være entusiast for å gjøre?

•NB: Journalisten har selv eid Subaru Forester i en årrekke.