MOBIL-FERIE: Vi reiser til sol og varme som aldri før. og bestiller flere og flere av reisene våre via mobil-appene våre. Foto: NTB Scanpix
MOBIL-FERIE: Vi reiser til sol og varme som aldri før. og bestiller flere og flere av reisene våre via mobil-appene våre. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ferie

Ingen shopper mobil-reiser som nordmenn

50 prosent innen 2020.

Nordmenn stoler mer og mer på mobilen sin, og appene de laster ned på den.

Det merker ikke minst reiselivsbransjen.

REISEBYRÅ I LOMMA: Vi stoler mer og mer på reiseappene, og bestiller stadig flere reiser vi mobilen. 
REISEBYRÅ I LOMMA: Vi stoler mer og mer på reiseappene, og bestiller stadig flere reiser vi mobilen.  Vis mer

Ifølge turoperaturen TUI ble ti prosent av alle reisene de solgte i Norge i 2015, handlet via mobilen. I 2020 beregner selskapet at andelen blir 50 prosent. Det er med andre ord ikke bare PC'en som gjelder lenger.

- Vi har investert mye i optimalisering av appen «TUI Norge» og vår mobile nettside. Og vi tror at dette arbeidet vil bli enda viktigere fremover. Bare i sommer omsatte vi for 100 millioner kroner i mobile kjøp, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Tendensen bekreftes av flyselskapet Norwegian, som også selger stadig flere billetter over mobilen.

Satser digitalt

- Om lag 80 prosent av alle Norwegian-reiser bestilles via våre egne kanaler. Ved å selge direkte og uten mellomledd er vi i stand til å holde billettprisen lav, noe vi vet kundene setter pris på.
- Vi ser at kundene våre i økende grad blir mobile, for våre tall viser at både salg via app og mobil utgjør en mye større andel enn tidligere. Bare fra første til andre halvår i 2016, har trafikken på app økt med om lag 30 prosent, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

- Samtidig ser vi at andelen som bestiller billett via desktop faller og andelen som bestiller via mobil øker med over 20 prosent sammenlignet med i fjor. For Norwegian er det avgjørende å tilby gode løsninger til kundene, og derfor er utviklingen av digitale tjenester viktig for oss., sier han.

Norge på topp

I Norge skjer 80 prosent av alt salg online. Til sammenligning, gjelder dette kun for 10 prosent av TUIs tyske gjester. Generelt ligger Norden langt fremme i online- og mobile kjøp av reiser, med en total prosentandel på 60 prosent.

- Mange nordmenn har nok vegret seg for å legge igjen kortdetaljer for store beløp på mobilen. Nå virker det som denne tendensen er på vei ut, sier Nora Aspengren i TUI.

- Målet er å gjøre dagens app til en naturlig del av folks reiseopplevelse. Kjøpsprosessen skal bli så enkel at du kan bestille sommerferien på t-banen fra Nationaltheatret til Blindern, sier Nora Aspengren.