HUNDRE PROSENT JOBB: Ingjerd Henriksen beste råd til andre som har stoffskiftesykdom er å lytte til kroppen og dele erfaringer med andre.
Foto: Jørn H. Moen 
HUNDRE PROSENT JOBB: Ingjerd Henriksen beste råd til andre som har stoffskiftesykdom er å lytte til kroppen og dele erfaringer med andre. Foto: Jørn H. Moen Vis mer

Lav stoffskifte og behandling

Ingjerd (36) ville helst ikke møte nye mennesker, og reagerte på støy og høye lyder

Lavt stoffskifte er en snikende sykdom. Rundt 200 000 i Norge er rammet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Ingjerd Henriksen (36) ble raskt diagnostisert med lavt stoffskifte. Men det tok lang tid før hun begynte å få sykdommen under kontroll.

For seks år siden forandret livet seg for Ingjerd Henriksen. IT-ingeniøren hadde sommerferie etter en periode med mye jobbing da hun opplevde at det begynte å bli krevende å gjøre dagligdagse ting som å gå i butikken. Hun ville helst ikke møte nye mennesker og reagerte på støy og høye lyder. Hun merket også at energien rant ut. Fra å ha vært ganske aktiv, begynte hun å sove 16–18 timer i døgnet.

- Det var en følelse av maktesløshet, og av ubehag når folk snakket til meg. Jeg klarte ikke å oppfatte hva de sa. Jeg har alltid sett på meg selv som fysisk sterk, men plutselig klarte jeg ikke å løfte verktøykassa.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn