EN MORS KAMP: Ingvild
Svendsen kjempet i 16 år før
sønnen Jonas Philipe Svendsen
fikk riktig diagnose. Da ble det
oppdaget at han har Aspergers
syndrom, som er en form for
autisme. Foto: Svend Aage Madsen
EN MORS KAMP: Ingvild Svendsen kjempet i 16 år før sønnen Jonas Philipe Svendsen fikk riktig diagnose. Da ble det oppdaget at han har Aspergers syndrom, som er en form for autisme. Foto: Svend Aage MadsenVis mer

Ingvild forsto ikke hvorfor sønnen ble mobbet. Da han var 16 kom svaret

Jonas (23) levde i konstant angst og hatet skolen. Så kom beskjeden som forklarte alt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

[teaser][/teaser]En mors kamp! Ingvild Svendsen (50) fra Vinterbro i Akershus glemmer aldri hvor fortvilet hun var på sønnens vegne. For selv om Jonas Philipe Svendsen (23) aller helst ville være som de andre barna, tok det mange år før de fikk forklaringen på at han alltid følte seg utenfor og misforstått.

- Jonas var 16 år gammel før noen oppdaget at han har Asperger syndrom, som er en form for autisme, sier Ingvild oppgitt.

Som barn sov Jonas usedvanlig lite, og han var alltid urolig når han våknet. Det var som om han våknet opp fra et mareritt - hver eneste gang. Dessuten ga han stadig uttrykk for at han følte seg utrygg i nye omgivelser.

Mareritt

- Sånn har jeg det fortsatt. Jeg har mareritt hver eneste natt, men husker dem heldigvis ikke når jeg våkner om morgenen. Innsovningen er likevel noe av det verste jeg vet. Jeg venter alltid med å legge meg til jeg sovner av meg selv, forteller Jonas, som flyttet i egen leilighet på Kolbotn for tre år siden.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn