SKØYTEBANE: Å ankomme Evenes er visse deler av året som å lande på en skøytebane, ifølge CNN. Foto:AVINOR
SKØYTEBANE: Å ankomme Evenes er visse deler av året som å lande på en skøytebane, ifølge CNN. Foto:AVINORVis mer

Innflygingen hit blant verdens mest dramatiske

CNN setter norsk flyplass på verdenskartet.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Å lande er sjelden det mest minneverdige på en ferietur. Som oftest handler det om å komme seg ned, ut av flyplassen og videre dit du skal.

Men det finnes unntak. 

Noen innflyginger kan være verdt reisen i seg sjøl.

PÅ STRANDA: Skulle det friste med en spektakulær landing i strandkanten, er det bare å bestille en billett til St. Martin. Rullebanen til Princess Juliana International Airport starter noen meter fra havet. Foto: WIKIMEDIA
PÅ STRANDA: Skulle det friste med en spektakulær landing i strandkanten, er det bare å bestille en billett til St. Martin. Rullebanen til Princess Juliana International Airport starter noen meter fra havet. Foto: WIKIMEDIA Vis mer

Å lande på Evenes, flyplassen til både Harstad og Narvik, er ifølge en oversikt fra den amerikanske mediegiganten CNN, så spektakulært at det bare er å bestille billett.

Flyplassen i Nord-Norge nevnes i samme åndedrag som en rekke andre flyplasser under overskriften «verdens mest dramatiske» - stort sett med positivt fortegn.

Mange spektakulære Er du svak for innflyginger som får hjertet til å banke fortere, er det bare å velge og vrake. Flyplassen « Princess Juliana International Airport » på øya St. Martin ligger så å si midt på ei karibisk strand. I Lesotho slutter rullebanen brått på kanten av et 600 meters stup, mens Kansai International Airport i Japan bokstavelig talt befinner seg på havet -  på ei spesialbygd kunstig øy, fire kilometer fra fastlandet.

På den skotske flyplassen Barra International Airport på Hebridene lander du på sand  - og bare når det er lavvann.

Til gjengjeld kan du gå rett ut av flyet og plukke skjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke farlig Norske Evenes har altså kommet med på lista over de dramatiske. Lufthavnsjef Eirik Bergstedt understreker at «dramatisk» ikke nødvendigvis betyr «farlig».

BØLGET. Hva med å lande her? Flystripa til skistedet Courchevel i Frankrike er ikke som andre. Foto: WIKIMEDIA
BØLGET. Hva med å lande her? Flystripa til skistedet Courchevel i Frankrike er ikke som andre. Foto: WIKIMEDIA Vis mer

 -For folk utenfra kan innflygingen til Evenes sikkert oppleves som dramatisk. Evenes ligger fantastisk til mellom fjord og fjell. Men å lande hos oss er ikke farligere enn andre steder. Vi har god beredskap, sier han.

Etter at artikkelen kom på nettsidene til CNN er Bergstedt blitt ringt ned av norske medier.

-Noen har prøvd å få Evenes til å bli en slags James Bond flyplass. Der har jeg måttet skuffe dem, sier Bergstedt.

Det som derimot er en ekte James Bond flyplass er fjell-flyplassen Courchevel, 2000 meter over havet i Frankrike.
 
Innflyvingen skjer mellom høye fjell til en kort rullebane som langtfra kan kalles horisontal. Rullebanen bukter seg oppover og ble brukt i James Bond-filmen «Tomorrow Never Dies».

Bratt Bratt er det også i Evenes, i den forstand at man kommer fort ned. Driftssjefen på Evenes, Reidar Johansen, tror at den relativt bratte innflygingen, flyenes størrelse tatt i betraktning, gjør at den kan oppleves som spektakulær for mange.

PÅ HAVET: Kansai airport i Japan er bygd på to kunstige øyer - fire kilometer fra fastlandet. Foto: WIKEMEDIA
PÅ HAVET: Kansai airport i Japan er bygd på to kunstige øyer - fire kilometer fra fastlandet. Foto: WIKEMEDIA Vis mer

-Det er ikke første gangen vi hører at innflygingen vår er spesiell. Vi kom på en niendeplass i en internasjonal kåring for ikke så lenge siden, sier han.

Han synes selv at Evenes har en spesielt flott innflyging.
-Jeg er selvfølgelig farget av at dette er vår egen flyplass, men flott er det når du kommer flygende innover hav og fjord med fjellene rundt, sier han.

Skøytebane  Ifølge CNN kan det å lande på Evenes fortone seg som å ta bakken på en skøytebane visse deler av året.

-Jeg skjønner at noen kan oppleve det slik,  sier driftssjef Johansen.

-I Nord-Norge har vi ofte våt is på banen.