HOLDER DEG FAST: Steve Jobs' og Apples surfebrett er brukervennlig og forbrukerfiendtlig på samme tid. Som alle Apples medieprodukter er iPad full av teknologi som tar fra deg kontrollen med innholdet du kjøper. Foto: Scanpix
HOLDER DEG FAST: Steve Jobs' og Apples surfebrett er brukervennlig og forbrukerfiendtlig på samme tid. Som alle Apples medieprodukter er iPad full av teknologi som tar fra deg kontrollen med innholdet du kjøper. Foto: ScanpixVis mer

iPad: Mediebrett med hengelås

Apple surfebrett er brukervennlig og forbrukerfiendtlig på samme tid.

||| Da Stephen Colbert dro fram en iPad fra smokingen under Grammy-utdelingen forleden, kunne man formelig se teknobegjæret lyse i øynene på Jay-Z og de andre i salen. Men hva var det egentlig de hadde så lyst på?

En tastaturløs PC? En forvokst smarttelefon man ikke kan ringe med? En glorifisert iPod? Et lesebrett på steroider? En hjemmekino i Mikke Mus-format? En lomme-Mac for folk med klovnebukser? Eller, som jeg har spekulert i tidligere, simpelthen en betalingsterminal for sofakroken, selveste Medieindustriens Redning?

MEDIEOMTALEN skulle tilsi at Apples surfebrett er alt dette, og mer til. Under lanseringen gjorde Apple-sjef Steve Jobs til og med et hederlig forsøk på å selge den som et verktøy for innholdsproduksjon. iPad leveres med programpakken iWork, som er Apples svar på Microsofts Office, og kan således, i teorien, brukes til å lage tekstdokumenter, regneark og presentasjoner. Men alle som har forsøkt å skrive noe lenger enn en tekstmelding på en iPhone som ligger flatt på pulten, vet bedre. Mail, chat og småprat i sosiale medier, ja. Tekstbehandling og tallknusing? Jeg tviler.

iPad er ikke dingsen Knaus banker inn bind seks av «Min Kamp» på. Det er dingsen han slenger seg ned på sofaen med mellom slagene, for å surfe nettet mens han ser på Skavlan.

iPad er en dings for mediekonsum og nettbruk. Sikkert mye annet, også, men først og fremst det. Det er en rolle den garantert vil fylle overlegent bedre enn det meste som finnes av tilsvarende produkter i markedet — blant annet fordi det knapt finnes tilsvarende produkter i markedet. Men samtidig er det som mediekonsument du virkelig vil oppdage iPadens innebygde begrensninger.

Mens verdens teknologimedier fyrer seg opp over manglende støtte for programmeringsspråket Flash og såkalt multitasking, er det atskillig mer bekymringsfullt i et forbrukerperspektiv at iPad er et produkt som låser deg inne.

Som på iPod og iPhone bruker Apple kopi- og avspillingssperrer, såkalt DRM, for å legge en rekke begrensninger på din bruk av innholdet du kjøper. Er du ikke godt over gjennomsnittet teknologikyndig, sitter du mer eller mindre fast i Apples iTunes-univers. Et stykke på vei er det nettopp denne ufriheten som har skapt suksessen til iPod/iTunes/iPhone, og som vil gjøre det igjen med iPad. Apple har gjort det enkelt, der alle andre gjør det vanskelig.

Et univers der alt virker, men der du er ufri som konsument.

Det er Steve Jobs, og ikke du, som bestemmer hvilke programmer du kan benytte, hvilket medieinnhold du kan kjøpe og hva du kan gjøre med innholdet du har kjøpt.

FOR NORSKE FORBRUKERE
er det heller ikke uvesentlig at store deler av innholdet Apple forteller oss at vi skal konsumere via iPad, etter alle solemerker vil være utilgjengelig for oss. Per i dag er verken film eller tv-serier tilgjengelig for norske brukere, og det er foreløpig ingen ting som tyder på at rettighetsproblematikken som holder den norske iTunes-sjappa kjemisk fri for levende bilder vil være løst innen iPad lanseres.

Usikkerheten er minst like stor når gjelder ebøker.

Norske forlag er forventningsfulle til iPad, som i utgangspunktet skal være kompatibel med ePub-teknologien den norske bokbransjen har valgt. Men det er usikkert hva Apples hang til DRM betyr for muligheten til å selge norske ebokvarer. Bokprisen på 88 kroner eller mindre er heller ikke særlig kompatibel med den norske forlagsbransjens prisforventninger.

Veien er med andre ord lang fram mot et fritt og rikt mediekonsum på iPad. Det forhindrer neppe at vi må ha en, bare ha en. Slik er grepet Apple har på oss. Selv har jeg aldri lagt skjul på at jeg har stor sans for mange av Apples produkter. Men dem man elsker, tukter man. Vi sees i køen, så kan vi diskutere iPads mange begrensninger der.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl

FENOMEN: Stephen Colbert kan være så ironisk han bare vil. Da han åpnet Grammy-utdelingen med en iPad natt til i går, ble nok et Apple-produkt en del av vår kollektive bevissthet. Foto: SCANPIX
FENOMEN: Stephen Colbert kan være så ironisk han bare vil. Da han åpnet Grammy-utdelingen med en iPad natt til i går, ble nok et Apple-produkt en del av vår kollektive bevissthet. Foto: SCANPIX Vis mer