ÅPEN: Det Iren har vært gjennom,
har gjort henne mer åpen. - Jeg har skjønt at det ikke er så
farlig å snakke om ting, og at det er
flere der ute som har ting de sliter
med, sier Iren Yu fra Oslo. Hun fikk hjerneslag da hun var 13 år gammel. Foto: Ellen Jarli og privat
ÅPEN: Det Iren har vært gjennom, har gjort henne mer åpen. - Jeg har skjønt at det ikke er så farlig å snakke om ting, og at det er flere der ute som har ting de sliter med, sier Iren Yu fra Oslo. Hun fikk hjerneslag da hun var 13 år gammel. Foto: Ellen Jarli og privatVis mer

Iren (25) fikk slag da hun var 13. Var deprimert i ti år

Iren ble dypt deprimert etter at hun ble rammet av hjerneslag for 12 år siden. Vendepunktet kom da hun ble mor for to år siden.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har forsonet meg med det som skjedde, og har lært meg å leve med mitt handikap, men jeg vil alltid savne å ha to armer som fungerer, sier Iren Yu (25) fra Oslo.

En septemberdag i 2005 går Iren og en kamerat innom en butikk på vei hjem fra skolen. Plutselig blir Iren uvel og må holde seg fast i noen butikkhyller fordi rommet går rundt for henne. Da betjeningen får øye på dem, tror de at de er fulle og kaster dem ut.

Utenfor kjenner Iren at hun begynner å bli lam på venstre side, og når hun prøver å si noe, kommer ordene ut som babbel. «Slutt å tulle», sier kompisen.

Etter hvert skjønner han at hun mener alvor og oppsøker en bensinstasjon i nærheten for å få hjelp. Hell i uhell møter de på en dame som er lege, og som skjønner hva som har skjedd og ringer etter hjelp.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn