ENDTE GODT: Samlivsbruddet ble tøft økonomisk for Irene Størseth Lunde. Hun har fremdeles ikke veldig god råd, men klarer seg bra og har etablert seg på nytt. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ENDTE GODT: Samlivsbruddet ble tøft økonomisk for Irene Størseth Lunde. Hun har fremdeles ikke veldig god råd, men klarer seg bra og har etablert seg på nytt. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Sleit økonomisk:

Irene (44) måtte regne på alt når hun gikk i butikken: Dette betyr skilsmissen for økonomien din

Det kan gå hardt utover lommeboka når forholdet ryker, særlig for kvinner. Her er ni sjekkpunkter.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

–Jeg hadde to små barn, jobbet som dagmamma og fikk mellom 5000 og 6000 kroner utbetalt i lønn hver måned. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å komme meg ut i arbeidslivet for å tjene mer penger, sier hun. To måneder etterpå fikk hun fast jobb, og har siden jobbet hundre prosent, sier Irene Størseth Lunde til Dagbladet.

I 2001 ble det slutt med samboeren etter et ti år langt forhold. Det ble en tøff tid økonomisk.

–Huset vårt eide jeg sammen med min far. Men da bruddet var et faktum delte samboeren og jeg boligen likevel, fordi han hadde bidratt til husholdningen underveis. Og siden jeg valgte å beholde hus og gjeld, måtte jeg spare på alle andre områder. Jeg måtte regne på alt når jeg gikk i butikken, og det ble handlet mye billig på nett. Ungene fikk ikke like mye som andre, de arvet klær og fikk aldri lørdagsgodt – men jeg tror ikke de led noen nød, sier kvinnen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Kjøp tilgang til denne saken uten abonnement. Du belastes kun 99 kr.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn