- SÅRBAR FOR DATAANGREP: En anerkjent IT-blogger mener cyberkriminelle lett kan hacke seg inn i datasystemet i Tesla Model S. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
- SÅRBAR FOR DATAANGREP: En anerkjent IT-blogger mener cyberkriminelle lett kan hacke seg inn i datasystemet i Tesla Model S. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

IT-ekspert: Slik tar hackerne kontroll over Teslaen din

Svært usatt for dataangrep, mener anerkjent IT-blogger.

(Dagbladet): Tesla Model S er en av flere elbiler som selger meget godt i Norge.

Men enkelte farer blir mindre når bilen holdes i live av diesel, bensin og motorolje. Hacking er en av dem.

Og nå har den anerkjente IT-bloggeren Nitesh Dharjani offentliggjort en detaljert gjennomgang av hvordan han mener elektronikken i Tesla Model S kan være sårbar for hackere.

- Sårbar for angrep En av de fremste attraksjonene med bilen er den i bilsammenheng store touch-skjermen på førerplass, der både mekaniske og underholdningsmessige funksjoner styres - der styrer du både navigasjonssystemet, musikkanlegget og ryggekameraet, du åpner og lukker soltaket og du kan sågar justere fjæringa i bilen.

Men det at mange funksjoner er samlet på ett sted innebærer jo også at hvis noen først klarer å hacke seg inn i denne elektronikken kan vedkommende ta kontroll over fryktelig mye av bilen.

Og her kommer en annen i utgangspunktet brukervennlig funksjon inn: Smarttelefon-applikasjonen som følger med bilen. Du registerer deg med et passord som må bestå av minst seks tegn, inkludert ett tall, og med telefon-appen kan du både låse opp

Nitesh Dharjani
mener Tesla Model S er sårbar for en rekke forskjellige dataangrep. Noen av dem er svært enkle:

Passordsvakhet I Tesla-systemer er det ifølge bloggeren ingen grense for hvor mange ganger du kan taste feil passord - dermed er systemet sårbart for masseangrep. Siden det enkle passordet er eneste sikkerhetsverktøy du trenger for å komme inn i applikasjonen er det også sårbart for phishing-angrep.

Det enkle sikkerhetssystemet gjør også at kunden er spesielt utsatt hvis kriminelle har en hjelper på innsiden - det holder at det finnes en utro tjener blant mekanikerne på et autoristert Tesla-verksted.

- Må strammes inn Mange bruker også det samme passordet på e-posten sin, mobilen og på bilen.

Dharjani redegjør også for flere langt mer intrikate måter hackere kan trenge seg inn og ta kontroll over Tesla-systemet på. Oppsummert mener han ifølge Forbes at Tesla snarest bør stramme inn sikkerhetsanordningene.

Konsekvensen av sikkerhetshullene kan være skjebnesvangre for kundene av elbilen. Derfor har Dharjani sendt funnene sine til Tesla.

Tesla-talsmann Patrick Jones ønsker ifølge Reuters ikke å kommentere funnene - men sier bilfabrikanten går nøye igjennom den informasjonen de får fra sikkerhetseksperter som ham.

MYE INFO: Mye av informasjonen i Tesla Model S kontrolleres gjennom denne skjermen. Foto: AFP / NTB scanpix
MYE INFO: Mye av informasjonen i Tesla Model S kontrolleres gjennom denne skjermen. Foto: AFP / NTB scanpix Vis mer