Ja, du trenger så mye

En av to bruker ikke nok.

EN NEVE: En neve per kropp, dette er mengden solkrem en normal, voksen kropp trenger for å være godt smurt.  Foto: Petter Berg, HM Foto
EN NEVE: En neve per kropp, dette er mengden solkrem en normal, voksen kropp trenger for å være godt smurt. Foto: Petter Berg, HM FotoVis mer

Undersøkelser viser at 50 prosent av oss bruker for lite solkrem og dermed utsetter oss ekstra for solforbrenninger og skader på huden. Mange av oss smører oss faktisk solbrente, fordi vi ikke følger de grunnleggende solvettreglene.

Flinkere til å smøre oss nå - I dag vet alle at sola kan være skadelig, og for de fleste er det ikke lenger så attraktivt å være veldig brun. Solbrente barn er et sjeldent syn, noe det ikke var før. Foreldre er blitt flinkere til å smøre barna sine og også seg selv, sier hudlege Tor Langeland.

- For å oppnå full vitamin D-status er det nok å være i sola i 10-15 minutter pr. dag, og det holder at en liten del av huden er bar. Man trenger ikke legge seg naken på stranda i timevis, i hvert fall ikke for D-vitaminets skyld, sier han.

Smør deg ekstra midt på dagen Ha alltid solbeskyttelse på før du går ut på stranda. 10-20 minutter ubeskyttet i sterk sol kan gi solbrent hud. Ha alltid en liten tube med krem i veska di. Mange blir solbrente når de sitter på fortauskafeen.

Er du usikker på når på dagen sola er farligst? Da kan du bruke skyggetrikset.

- Viktigst å huske på er at mesteparten av de strålene vi trenger beskyttelse mot, UV-strålene, kommer midt på dagen. Det er da det er aller viktigst å smøre seg skikkelig, sier hudlege Per Helsing ved Oslo universitetssykehus.

Kreft rammer menn og kvinner ulikt Slurv med solkrem kan gi føflekk-kreft. Sydenturer med sjokksoling og solarium kombinert med underbruk av solkrem og mer soling, gjør at nordmenn dessverre ligger på verdenstoppen når det gjelder føflekkreft.

Føflekk-kreft rammer menn og kvinner ulikt, fordi vi glemmer å smøre forskjellige kroppsdeler.

Her er sju viktige ting du trenger å vite om bruk av solkrem.

1. Den gylne faktor - Spf (sun protection factor) forteller hvor mange ganger lenger du kan være i sola med solbeskyttelse uten å bli brent. Solfaktor 15 (spf 15) er som regel godt nok i en norsk sommer, om man er edruelig med oppholdstida i sola, mener forsker Alexandra Bloom ved Beiersdorf, som blant annet står bak merket Nivea.

- Faktor 15 gir faktisk 93 prosent beskyttelse, faktor 30 blokkerer 97 prosent og faktor 50 gir 98 prosent beskyttelse.

Det kan være bra for dem som er veldig ømfintlige og utsatt for soleksem eller hyperpigmentering, sier forskeren.

2. Finn din fototype - Ifølge den såkalte Fitzpatricskalaen, er huden delt inn i fire fototyper. De aller fleste nordmenn har fototype 1 eller 2, og da er det ekstra viktig med solkrem. De aller fleste tror de har mer robust hud enn de har, forteller Mette Fredsted, som er Scandinavian Scientific & Medical Relations Manager ved Vichy.

Her er en oversikt:
Fototype 1: Veldig lys hud. Blir aldri brun og alltid solbrent.

Fototype 2: Meget lys hud. Kan bli litt brun, men blir ofte solbrent.

Fototype 3: Lys hud. Blir ofte brun og sjelden brent.

Fototype 4: Gyllen hud som nesten alltid blir brun og svært sjelden solbrent.

3. Filtervalg - Det finnes i alt 26 ulike filtre som er godkjent innen EU, forteller fagsjef Ingrid Fallet ved Aco.

SJOKKSOLING: Sydenturer med sjokksoling og solarium kombinert med underbruk av solkrem og mer soling, gjør at nordmenn dessverre ligger på verdenstoppen når det gjelder føflekkreft.  Illustrasjonsfoto: Thinkstock
SJOKKSOLING: Sydenturer med sjokksoling og solarium kombinert med underbruk av solkrem og mer soling, gjør at nordmenn dessverre ligger på verdenstoppen når det gjelder føflekkreft. Illustrasjonsfoto: Thinkstock Vis mer

Disse er stort sett innen to sjangre: Kjemiske filtre, som absorberer UV-strålene i huden og gjør dem om til varme, og fysiske filtre, som legger seg på huden og reflekterer UV-strålene bort.

Disse filtrene kan være vanskeligere å smøre godt ut.

4. UVA- og UVB-stråler - UVA-strålene trenger dypere ned i huden enn UVB og elder huden raskere. UVB går bare inn i hudens ytterste lag. Disse strålene produserer pigment, men gir også pigmentflekker og solbrenthet, forteller Alexandra Bloom. Det er UVB-stråler som sørger for D-vitaminproduksjon i huden.

- En huskeregel er at UVA står for Aldring og Allergi (soleksem) og UVB står for Brent, sier Training Manager for Eucerin i Norden, Trine Rode Kristiansen.

- Beskyttelsesgraden mot UVB-strålene er det som er angitt i spf. Hvis en krem har spf på 50, skal minst én tredjedel være UVA-beskyttelse. Altså faktor 17, sier Alexandra Bloom.

Når dette er oppfylt, vil du finne et UVA-symbol med sirkel rundt på flaska/tuben.

- Sørg for at kremen din er godkjent for beskyttelse mot både UVA- og UVB-stråler, understreker forskeren.

NB! Smør deg også i overskyet vær. 60-80 prosent av UV-strålene går gjennom skylaget og når jorda og deg.

5. Bruk nok krem! Solbrenthet oppstår ofte når vi slurver med mengden. Dette er den vanligste feilen mange gjør. En krummet hånd fylt med krem skal holde til en vanlig kropp. Dette tilsvarer seks teskjeer. En barneneve holder til en barnekropp. Påfør et lite område av gangen og jobb inn i små sirkler.

- Med spray bør du dusje på, smøre og dusje på igjen, tipser Ingrid Fallet.

6. Smør deg ofte nok Svette, sand og vann gjør at solkremen forsvinner, så vær nøye med å smøre deg jevnlig og helst etter at du har badet. Uansett bør du smøre deg minst hver andre time.

- Men husk å ta pauser fra sola. Mange har for sterk tro på beskyttelsen solkremen skal gi, og blir for lenge i sola, sier Ingrid Fallet.

- Kremer som er merket med vannresistent, bør holde seg gjennom to bad på 20 minutter pr. gang, forteller hun.

7. Solkremklassene Det er ikke lov å selge solkremer under faktor 6, og det er ikke lenger lov å kalle solprodukter sunblock.

Enn så lenge har vi faktorer, men det antas at vi etter hvert vil få oppdelt beskyttelsen i fire klasser: Lav (spf 6 og 10), medium (spf 15, 20 og 25), høy (spf 30 og 50) og veldig høy (spf 50+).

Les også:
Sjekk føflekken på apoteket
Alexander (53) fikk hudkreft
Sjekk din biologiske alder
Slik blir du kvitt pigmentflekkene

SJEKK MERKING: Sørg for at kremen din er godkjent for beskyttelse mot både UVA-stråler og UVB-stråler. Illustrasjonsfoto: Thinkstock
SJEKK MERKING: Sørg for at kremen din er godkjent for beskyttelse mot både UVA-stråler og UVB-stråler. Illustrasjonsfoto: Thinkstock Vis mer

Saken ble opprinnelig skrevet av Bedre Helse for Klikk.no. Les her.

BRUK NOK: Solbrenthet oppstår ofte når vi slurver med mengden. Dette er den vanligste feilen mange gjør. En krummet hånd fylt med krem skal holde til en vanlig kropp. Dette tilsvarer seks teskjeer.  Illustrasjonsfoto: Thinkstock
BRUK NOK: Solbrenthet oppstår ofte når vi slurver med mengden. Dette er den vanligste feilen mange gjør. En krummet hånd fylt med krem skal holde til en vanlig kropp. Dette tilsvarer seks teskjeer. Illustrasjonsfoto: Thinkstock Vis mer